  • Data: 2020-05-18 21:34:51
    Temat: Re: włączanie silnika przekaźnikiem
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil> szukaj wiadomości tego autora

    Piotr Gałka wrote:

    > Ja napisałem 'bardzo szybko', Ty napisałeś 'od razu'. Zaprotestowałem
    > przeciwko pojęciu 'od razu'.

    Rozumiem, ale w praktyce trzeba ustalić adekwatny w danym momencie
    opis przybliżony, a nie posiłkować się całym aparatem
    matematyczno-fizycznym znanym ludzkości, choćby był obiektywnie bliższy
    prawdzie.
    Nie obliczamy gasików z równań kwantowej teorii pola, choć jest to
    co do zasady możliwe.

    Dlatego rozróżnienie między "natychmiast" a "bardzo szybko" w praktyce
    może nie mieć wielkiego znaczenia.

    > Każda fizycznie zrealizowana indukcyjność ma jakąś pojemność własną i w
    > momencie przerwania obwodu nie następuje natychmiastowy skok napięcia do
    > nieskończoności tylko rozpoczynają się drgania obwodu LC.

    W rzeczywistości w ogóle nie istnieje coś takiego jak indukcyjność,
    są tylko nieliniowe obwody RCL o stałych rozproszonych. Do tego
    rozłączanie prądu nigdy nie następuje momentalnie, tylko zawsze jest
    funkcją ciągłą i choćby już to ogranicza dV/dt, nawet na idealnej cewce.

    > To określa szybkość narastania napięcia i jego maksymalną wartość (jeśli
    > nie nastąpi żadne przebicie czy iskrzenie.
    > Narastanie bywa bardzo szybkie, ale jednak nie jest to 'od razu'.
    > I tylko o to chodziło a nie o jakieś zjawiska o których pierwsze słyszę.

    No to Ci uzupełniam obrazek o emisję polową, która w każdym styku z
    konieczności występuje. Do tego jest kluczowa dla działania choćby
    wyłącznika do świateł w mieszkaniu -- na powierzchni styków zawsze
    jest kilkuatomowej grubości warstwa tlenków i siarczków, a prąd płynie
    przez ten izolator...

    Tam się doczytałem, że dioda na cewce powodując powolny
    > spadek prądu w cewce spowalnia proces rozchodzenia się styków co sprzyja
    > iskrzeniu.

    E=0.5*LI^2, praw fizyki Pan nie zmienisz. Gdzieś się ta energia
    zgromadzona w polu magnetycznym musi podziać i jej wytracanie trwa,
    zwłszcza, gdy indukcyjność jest potężna. Im lepsza dioda, tym dłużej.
    Dlatego możliwie wysokonapięciowa zenerka/TVS, a nie Schottky...
    Taka na U_coil przekaźnika wydaje się odpowiednia (dI/dt będzie
    jednakowe przy włączaniu i wyłączaniu), a na kluczu wystąpi tylko 2*U_coil.

    Pozdrawiam, Piotr