  • 151. Data: 2009-02-19 16:34:36
    Temat: Re: w nawi?zaniu do prawa autorskiego i op?at za istniej?ce programy
    Od: Jędrzej Dudkiewicz <j...@g...com>

    Jędrzej Dudkiewicz wrote:

    Uj, daje się końcówka dnia we znaki.

    > I jest to jeden z powodów, dla których uważam, że powinni to robić sami
    > obywatele a nie państwo.

    Ponieważ państwo nie jest w stanie ocenić lokalnych potrzeb i nie zna
    niuansów.

    > Jeżeli obywatele będą znieczuleni "bo państwo
    > pomoże", to w którymś momencie państwo przestanie pomagać. I będzie
    > niedobrze.

    A tutaj odjechałem, to była dalsza część uwagi, dlaczego państwo ma nie
    pomagać - państwo nie istnieje samo dla siebie, istnieje dla obywateli i
    przez obywateli. Dobre państwo to państwo, gdzie obywatele działają
    znacznie więcej, niż samo państwo. I uważam (znów to "uważam"!), że
    granica wymaganych działań państwa jest dawno przekroczona.

    Zacząłem się ostatnio interesować lokalnymi, oddolnymi inicjatywami w
    okolicy - nie jest dobrze (mieszkam w Warszawie). Sądząc z tego, co
    opowiadała mi moja babcia, mieszkająca przed wojną na Mokotowie, to
    ludzie praktycznie nic nie robią - jasne, są jakieś inicjatywy, ale w
    porównaniu z tym, co ona opowiada, to jesteśmy znieczulonymi, pasywnymi
    leniuchami.

    JD

  • 152. Data: 2009-02-19 19:10:04
    Od: Jax <7...@w...pl>

    > BTW, do JAX: wstydz sie jako totalizta. Jeszcze to, ze
    > spiraciles programik za tysiac dolarow da sie zniesc,

    Nic nie zpiraciłem, ani nie ukradłem.

    > ale to, ze namawiasz do pasozytnictwa innych
    Wręcz pżeciwnie, hcę by na prawdę pracowali, a nie żerowali na dawnej pracy
    programistuw.
    > i probujesz
    > odwrocic karme aby wina spadla na producentow oprogramowania,
    > ktorzy (pracuja, a wiec wg twojej wlasnej 'filozofii'
    > postepuja dobrze)

    Żadnej karmy nie "odwracam" (cokolwiek miało by to nie być) ani nie
    pżeżucam.

    > jest juz powaznym przewinieniem.

    Tak zauważyłem, że racjonalizm, moralność i prawda, to na Ziemi pżewinienia.

    > Robisz to samo co opisywane przez Ciebie ufole, najpierw
    > popelniasz wykroczenie przeciwko 'prawom moralnym'
    > a nastepnie czekajaca Cie reakcej probujesz przekierowac
    > na innych i rozcienczyc, namawiajac innych do wykroczenia.

    Nawet nie specjalnie obhodzi Mnie co robią ufole. Ja wykryłem na Ziemi
    oczywistą anomalię żerowania na starych programah. Jakbyś nie doczytał, to
    Ja postuluję, by po spłaceniu kosztuw programu był darmowy i dostępny ze
    źrudłami. Ale to dla Ciebie raczej nie do pojęcia bo to coś nowego i innego
    niż to co widziałeś od dziecka. Jak wyjdziesz z dzieciństwa i zaczniesz
    prubować rozważać co powinnobyć w pruwnaniu do tego co jest. To może
    dojdziesz do czegoś pżełomowego. Ale jedynie upajając się tym co znasz od
    dziecka nic pżełomowego nie zaświta Ci w głuwce.

    z totaliztycznym salutem
    Jax

  • 153. Data: 2009-02-19 20:24:08
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Jędrzej Dudkiewicz"
    >Po pierwsze, napisałem praktycznie to samo, z tym, że nie uważam, że
    >"zbroje ramię" powinno się tym zajmować, bo jest tylko fragmentem całości.
    >
    >Po drugie, widzę, że fakt, że Ty tak _uważasz_ ma być wystarczający?

    Dla mnie tak. Ale rozumiem, że inni mogą mieć inne poglądy.

    >Stoją za tym jakieś racje? Bo wiesz, w takiej samej sytuacji zacząłeś
    >mnie naciskać o solidne podstawy i hierarchie.

    Owszem. Bo ktoś tu (nie Ty przypadkiem?) zaczął udowadniać słuszność
    regulacji prawnoautorskich bezwzględną, niemalże obiektywną, słusznością
    prawa własności.

> [...]
    >obywatele a nie państwo. Jeżeli obywatele będą znieczuleni "bo państwo
    >pomoże", to w którymś momencie państwo przestanie pomagać. I będzie

    Och, to jest baaaardzo szeroki temat do dyskusji.

    --
    /\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\ (A)bort, (R)etry, (F)ail, (Q)uit in disgust?
    \ K...@e...eu.org /

  • 154. Data: 2009-02-19 20:26:08
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

> [...]
    >ludzie praktycznie nic nie robią - jasne, są jakieś inicjatywy, ale w
    >porównaniu z tym, co ona opowiada, to jesteśmy znieczulonymi, pasywnymi

    Tu się nakłada niestety wiele rzeczy. A przede wszystkim historia
    i wynikające z niej uwarunkowania społeczne.
    Oczywiście, idealni ludzie powinni być młodzi, piękni, zdrowi, bogaci
    i bezinteresownie pracować dla dobra ogółu. Tyle, że świat nie jest
    idealny.

    --
    Kruk@ -\ | Microsoft Office 2000: Łatwiej wszystko
    }-> epsilon.eu.org | znieść

  • 155. Data: 2009-02-19 20:27:44
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Jędrzej Dudkiewicz"
    >Tutaj, z tego co rozumiem, zastosowanie ma opcja c - obejść się smakiem.

    Nawet nie. To nawet nie jest kwestia "nie stać". Po prostu nie ma
    w obrocie egzemplarzy.

    >I chwała tym, co są przywoici, a o tych, co nie wydają, niech zaginie
    >pamięć. Zresztą całkiem możliwe, że jest rynek na takie gry - może
    >dałoby się wydać jakiś przenośny (na komórkę?) emulator Atari czy
    >Commodore i sprzedawać te gry raz jeszcze. W Polsce to chyba nie
    >przejdzie, ale w Niemczech, w Japonii, w Stanach? Mogłoby się udać.

    E, kto, poza garstką maniaków, będzie grać w przygodówki point-and-click?
    I na czym? Na komórce?

    --
    [------------------------] Nie podcinaj gałęzi, na której siedzisz,
    [ K...@e...eu.org ] chyba, że Cie chcą na niej powiesić.

  • 156. Data: 2009-02-19 20:30:37
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "MoonWolf"
    >Sprawiedliwy to m. in. 'postępujący uczciwie'.

    Och. M.in. Jaki piękny wytrych.

    >Nie, to Ty wymagasz uzasadniania oczywistości.

    Najwyraźniej pewne rzeczy nie są takie oczywiste, skoro nie potrafisz
    ich uzasadnić.

    >Ale uzasadnienie czego? Tego że tak uważam?

    Tego, że Twój pogląd jest jakoby jedyny słuszny.

    >Ponieważ za własną pracę należy się wynagrodzenie (to też mam Ci
    >uzasadnić?). Ponieważ dzięki temu człowiek ma motywację do pracy i
    >pomnażania bogactwa. A dzięki temu rozwija się całe społeczeństwo,
    >cywilizacja.

    O widzisz. I to już jest jakiś kawałek racjonalnego rozumowania z którym
    można dyskutować. Choćby z tym, że niekoniecznie rozwój społeczeństwa
    i cywilizacji jest zależny tylko i wyłącznie od majątku członków tego
    społeczeństwa.

    >Uzasadnień z Biblii podać nie potrafię, ale wydaje mi się
    >że by się znalazły (z innych świętych ksiąg być może też).

    To mnie akurat nie interesuje. (BTW, sigomat swoje wie :->)

    --
    \------------------------/ I am Karl Marx of Borg. Workers of the
    | http://epsilon.eu.org/ |
    /------------------------\

  • 157. Data: 2009-02-20 07:56:56
    Od: Maciej Piechotka <u...@g...com>

    Mariusz Kruk <M...@e...eu.org> writes:

    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Jędrzej Dudkiewicz"
    >
    > A dlaczego uważasz, że "prawo własności" jest na tyle istotne, że w jego
    > imię chcesz ograniczać "prawo do wygodnego życia"?

    Są osoby (np. ja) które powiedzą tak. Dlaczego?
    1. Uważają że prawo własności jest podstawą wolności (w tym wolności
    słowa, 'spójności cielesnej', wolności wyznania etc.) - i jedno bez
    drugiego nie może istnieć.
    2. Uważają że wygodne życie, w długim terminie (czy jak tam się tłumaczy
    "in the long term"), wynika z praw własności.

    I've probably left my head... somewhere. Please wait untill I find it.
    Homepage (pl_PL): http://uzytkownik.jogger.pl/
    (GNU/)Linux User: #425935 (see http://counter.li.org/)

  • 158. Data: 2009-02-20 08:15:40
    Od: Maciej Piechotka <u...@g...com>

> [...]

    > Oczywiście, idealni ludzie powinni być młodzi, piękni, zdrowi, bogaci
    > i bezinteresownie pracować dla dobra ogółu. Tyle, że świat nie jest

    Hmm. I jak to stwierdził mój [jeden z moich] nauczyciel od ekonomii (co
    prawda była to dyskusja anarchokapitalista vs. minarchista ale...)
    "dlaczego zakładzasz że ludzie staną się idealni jako
    urzędnicy?". Oczywiście nie wszyscy ludzie są młodzi, piękni, zdrowi,
    bogaci i bezinteresowni. Ale właśnie dlatego państwo nie jest dobrym
    rozwiązaniem. Ponieważ ci nie-zawsze-młodzi, chorujący,
    nie-zawsze-bogaci i często egoistyczni ludzie pracują w różnych
    instytucjach - w tym także w państwie.
    Państwo dodatkowo stwarza pokusy nadużycia - np. urzędy bywają karane za
    efektywność (w interesie urzędnika bywa że jest karany za
    efektywność[1]). Operuje pieniędzmi zdobytymi poprzez wymuszenie (tzn. ich
    danie nie jest dobrowolne). Wydatki są arbitralne z tego powodu (nie ma
    bezpośredniego związku między przychodem a wydatkami).
    Dodatkowo nacjonalizuje dobroczynność - co mimo wszystko uważam za jeden z
    głównych czynników jej spadku (ludzie mogą uważać że ponad 50% dochodu
    jest przeznaczona na 'dobroczynność' czy dobro wspólne [tzn. podatki]).

    Pozdrawiam

    [1] Choćby znam przypadek jednego z 2 szpitali - w tamtym czasie chyba w
    Polsce - przynoszących dochód. Oczywiście szybko przpeprowadzono
    reorganizację.
    Również wydatki na urząd pracy ~ bezrobocia więc urzędnikom opłaca się
    żeby to drugie było wysokie. Oczywiście ponieważ ludzie nie są do końca
    egoistyczni to i wielu urzędników jest uczciwych i stara się pracować
    dla dobra publicznego. Ale są postawieni w warunkach gdzie działają
    sobie bardzo na niekorzyść.

  • 159. Data: 2009-02-20 08:28:30
    Od: Maciej Piechotka <u...@g...com>

    "slawek" <h...@s...pl> writes:

> [...]
    > dzień jest jasno". Co ciekawsze, do tej pory nie bardzo wiadomo
    > "dlaczego w nocy jest ciemno"! Owszem, umysły prostackie zadowolą się
    > wyjaśnieniami "bo jest". Ale jeżeli wiesz że liczba gwiazd rośnie
    > proporcjonalnie do R^3, zaś ich światło maleje jak 1/R^2, to efekt
    > netto będzie proporcjonalny do R^1 czyli przechodząc do
    > nieskończoności - w nocy powinno być jasno, a energia docierająca do
    > Ziemi powinna być nieskończona. To się nazywa paradoks fotometryczny i
    > było przynajmniej jedno dobre opowiadanie SF na ten temat.

    1. Zakładasz że wszechświat jest jednorodny (tzn. gwiazdy są w miare
    równo rozłożone).
    2. Zakładasz że wszechświat jest nieskończony
    3. Zakładasz że wszechświat jest wieczny lub c jest nieskończone (wiemy
    że nie jest nieskończone)

    Trochę sytłacje komplikuje to że moglibyśmy być otoczeni kulą pyłu
    nieprzepuszczającego światła ale musiałoby gromadzić energię i w końcu
    wysłać ją (ma na to dużo czasu - patrz ptk 3.).

    Ale oznacza to że wiemy że wszechświat nie jest jednorodny lub nie jest
    nieskończony lub nie jest wieczny. W obecnym modelu wszechświata nie
    jest on nieskończony i nie jest wieczny i nie jest za bardzo jednorodny.

    Pozdrawiam

    PS. Na fizyce miałem to jako paradoks Olbersa:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Paradoks_Olbersa

  • 160. Data: 2009-02-20 08:59:55
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    Mariusz Kruk wrote:
> [...]
    > Nie, bo nie. Co z tego, że producent już nie zarabia na tytule? Nic. On
    > ma prawo i on będzie trzymać to prawo. I nie da.

    I co? Takie jest prawo. Tak - mi też się nie podoba (chciałbym
    legalnie pograć w Ancient Art of War, ale cóż...). Tak - można
    dyskutować, czy warto ustawowo nakazać producentom udostępnianie takich
    tytułów, ale niekoniecznie za darmo. Choć to zawsze będzie dyskusyjne.
    Może producent właśnie tak chce działać i za pięć lat wydać stare gry w
    kolekcjonerskich, pozłacanych pudełkach?

    Tak naprawdę gorsze są inne sytuacje - kiedy nawet nie wiadomo, kto
    jest aktualnym właścicielem praw. Taki problem jest np. z przedwojennymi
    filmami na taśmie celuloidowej, która niszczeje nieodwracalnie. A kopii
    cyfrowej (dla zachowania ich) nie można zrobić, bo jacyś spadkobiercy
    praw jeszcze mogą żyć, szukanie ich podniosłoby astronomicznie cenę
    przedsięwzięcia, a bez pozwolenia kopii legalnie nie można zrobić.

    Ogólnie - tak, warto zastanowić się nad ograniczeniem ochrony
    prawnoautorskiej w czasie. Szczególnie ma to znaczenie dla
    oprogramowania, które rozwija się bardzo szybko. Ale żeby to działało
    dobrze, to musi być ekonomicznie opłacalne dla wszystkich stron. Inaczej
    zarżniemy przemysł oprogramowania.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net