    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: w UE juz tylko na swiatlach?
    Date: Sat, 20 Feb 2010 23:11:33 +0100
    <hlk4bq$ohf$1@inews.gazeta.pl> <hlk56q$s0q$1@inews.gazeta.pl>
    <4b7d9b24$1@news.home.net.pl> <hlkdmr$hbv$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <4b7e491c$1@news.home.net.pl> <hlmiqk$h37$1@inews.gazeta.pl>
    <4b7ed056$1@news.home.net.pl> <hlmpdr$ba9$1@inews.gazeta.pl>
    <hln271$ame$1@inews.gazeta.pl> <hln2mq$f4v$2@inews.gazeta.pl>
    <hln357$h9v$1@inews.gazeta.pl> <hln3oe$ikt$1@inews.gazeta.pl>
    <hln9fj$705$1@inews.gazeta.pl> <hlouh9$4p7$1@inews.gazeta.pl>

    On Sat, 20 Feb 2010, Artur Maśląg wrote:

    > Wniosek jak zwykle błędny i nieuzasadniony - gdyby młotek miał światła
    > włączone, to by było widać, że coś jedzie, mimo braku bezpośredniego
    > kontaktu wzrokowego.

    Znaczy jakby to był obiekt bez 100W żarówki, dajmy na to pieszy,
    to zostałyby z niego strzępy?

    > Ja wiem, że to jest ciężkie dla wielu do
    > zrozumienia, ale takie są fakty. Za przykład może posłużyć jazda
    > w nocy z dwóch stron wzniesienia

    Faktu że latarnię morską lepiej widać nikt nie podważa :]
    Tego że lepiej widać (a co najmniej niewątpliwie w opisywanych
    warunkach) świecącego reflektorem - również.

    Problem stanowi fakt, że - podobnie jak z innymi mechanizmami
    "zwiększającymi bezpieczeństwo" - zamiast zwiększyć bezpieczeństwo,
    są one natychmiast wykorzystywane do "skompensowania ryzyka".
    Opisałeś wzorcowy przykład :D

    Bezpieczeństwo *by wzrosło*, jakby wszyscy mimo świecenia
    jeździli tak *jakby* nakazu świecenia nie było.
    Jeśli sam stwierdzasz, że wskutek tego iż nie świecił powstało
    zagrożenie, to znaczy że *założyłeś* iż możesz "wykorzystać
    zapas" powstały wskutek przyjęcia iż "wszyscy świecą".
    Po pierwsze nieprawdziwy (piesi) po drugie powodujący iż teza
    o "wzroście bezpieczeństwa" idzie się paść (bo co któryś nie
    świeci - z fafnastu powodów, nie wnikam).

    > - to czy jedzie ktoś inny po drugiej
    > stronie można ocenić tylko po efektach pracy włączonych świateł, a nie
    > na podstawie obserwacji ruchu pojazdu.

    Ależ oczywiście że zgoda.
    Wniosek: jechałeś "na założenie" (że będzie widać iż z przeciwka
    coś świeci), a nie "na widoczność".

    pzdr, Gotfryd