  • 11. Data: 2017-04-11 10:49:59
    Temat: Re: uzywane lampy
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 11.04.2017 o 01:08, Tomasz Wójtowicz pisze:
    > W radarze jest jedna lampa - magnetron albo klistron, służąca do
    > wytwarzania mikrofal. Lepszy jest klistron, ale to luksus chyba jedynie
    > w radarach meteorologicznych. Barachło wojskowe prawdopodobnie jedzie na
    > magnetronach.

    Przede wszystkim inna moc jest potrzebna, jeśli dobrze pamiętam ze
    starej książki o radarach, to radar meterologiczny ma moc ok 100W i
    wąską wiązkę.

  • 12. Data: 2017-04-11 10:51:20
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 11.04.2017 o 10:21, J.F. pisze:
    > Glowy nie dam, ale czy to nie ma mocy rzedu 100kW ?

    W impulsie to nawet MW są. Zależy jaki radar oczywiście.

  • 13. Data: 2017-04-11 10:54:06
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Cezary Grądys wrote:

    > Przede wszystkim inna moc jest potrzebna, jeśli dobrze pamiętam ze
    > starej książki o radarach, to radar meterologiczny ma moc ok 100W i
    > wąską wiązkę.

    Ale przecież klistrony dużej mocy są od lat znane i stosowane,
    więc nie widzę powodu do ekscytacji. :-)

    https://phys.org/news/2015-07-slac-national-laborato
    ry-explores-state.html

    Pozdrawiam, Piotr

  • 14. Data: 2017-04-11 10:57:33
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-04-11 o 10:21, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" napisał w wiadomości grup
    any-na-lampach-do-radar%C3%B3w/ar-BBzFakd

    > IMO - wlasnie klistrony czy podobne, magnetronow mam wrazenie, ze wojsko
    > juz nie uzywa.

    O ile wiem, chodzi o coś takiego:

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Lampa_o_fali_bie%C5%BC
    %C4%85cej

    P.P.

  • 15. Data: 2017-04-11 11:18:53
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <s...@s...spam.spam.com> napisał w wiadomości

    > Nie mam pojęcia jak z trwałością, ale na pewno lepsze parametry robocze,
    > bo radar meteo potrafi zmierzyć gęstość padającego deszczu, a do tego
    > potrzeba bardzo precyzyjnej fali.

    A, no to jasne, czego się trzymać. Pogoda to nie żart i tak, jak mnie zleje
    nagle na spacerze z pieskiem, to pójdę do domu i się wysuszę, a jak samolot
    wpierniczy się na przeszkodę, bo nie zauważył, że za deszczem jest góra, czy
    deszcz był zbyt intensywny, by silniki to przetrzymały (mało, ale realne),
    czy... czy... to już lepiej dopieniążkować temat, by nie musieć
    dopieniążkowywać później pokrywania strat i odszkodowań.

    > Natomiast nie wierzę że wojskowe radary mają porównywalną precyzję,
    > zwłaszcza że artyleryjskie automaty przeciwlotnicze wolą polegać na
    > kamerze termowizyjnej i dalmierzu laserowym.
    >
    > Phalanxy itp. wykorzystują radar, ale one potrzebują zasięgu rzędu 1 km,
    > więc to się da na diodach Gunna zbudować.

    A to nie ma, żeby np. generować sygnał w generatorze, gdzie np. ukształtować
    sygnał, by lepiej spełnił rolę? A dla mocy, wzmocnić go?
    Hmm...
    W ramach klasy ósmej i jak to się nazywało... preorientacji zawodowej, a
    akurat babka od tego w szkole była, jeszcze, jak nikt o wtrętach
    gimbazjalnych nawet nie myślał, z "panią-czynią" żeśmy zaszli do RAWAR-u,
    bliziutko (z domu mam 10-15 minut piechotą, autobusem 1 przystanek), więc
    nawet na piechotę, to pamiętam, jak ktoś stamtąd objaśniał działanie radaru,
    co zapamiętałem - duże lampy, przypominające wypasiony oscyloskop, jak ta
    linia po ekranie fruwa? wokół szyjki obraca się cewka radaroskopowa, robiąca
    za odchylanie poziome, przełączany zasięg, nie pamiętam, 3, albo 4 wartości,
    przy przełączaniu zasięgów obraz zaczynał być odświeżany dopiero, gdy cewka
    od tego momentu wykonała pełen obrót, elektronika, to mnóstwo scalaków,
    takich rozmarami tradycyjnych, 14-nóżkowych, może 16, rozmiar podobny,
    częstotliwość 10 GHz, gość widział, że jarzę temat i chętnie tłumaczył. I
    zonk, albo zapomniałem, albo nie zapytałem, co jest "wytwornicą" impulsów. I
    to naprawdę działało, przy bliskim zasiegu nawet dawało się rozpoznawać
    pobliski teren. Nawet wyjaśnił, jak rozpoznać wzajemne "widzenie się" z
    innymi radarami (charakterystyczne zakłócenia na ekranie, nawet nie
    przeszkadzały za bardzo), bo kilka ich było. Rok 1982, więc dość "ścisły"
    ten-tego (nie, jeszcze nie zniesiono, ani nawet nie zawieszono tego, no...)

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 16. Data: 2017-04-11 11:20:47
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Znajomy ma firmę, co robi sprzęt ogólnowojskowy. Taka tam optoelektronika.
    > Może nie za śmieszne pieniądze, ale zawsze jakoś taniej tam mozna było
    > kupić niż u wielkich producentów. MON z tego zawsze korzystał, niezależnie
    > od tego, kto rządził. Teraz nastała dobra zmiana.

    "Na znak łaski, wprowadzam podatek od prostych pleców"... Wbrew pozorom,
    cytat ten wiąże się dość mocno z czasami obecnymi.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 17. Data: 2017-04-11 11:25:03
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    HF5BS wrote:

    > duże lampy, przypominające
    > wypasiony oscyloskop, jak ta linia po ekranie fruwa? wokół szyjki obraca
    > się cewka radaroskopowa, robiąca za odchylanie poziome

    W latach 80. to było zrobione mechanicznie?! 8-O

    Pozdrawiam, Piotr

  • 18. Data: 2017-04-11 11:31:32
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Cezary Grądys" <c...@w...onet.pl> napisał w wiadomości

    > W impulsie to nawet MW są. Zależy jaki radar oczywiście.

    Mój były, nieżyjący już kierownik (jeśli ktoś kojarzy - Andrzej Kuna), jak
    pracowałem na WSLR (stacji linii radiowych) w PKiN (ale w ramach Tepsy,
    która dzierżawiła), skarżył się, że na jednym skoku... nie pomnę... chyba
    radiolinii do Koszalina, pierwszej w pełni cyfrowej (140 Mbps OIDP, więc
    mniej, niż ja mam łącze w kablu), niemal na wprost była jakaś jednostka
    wojskowa. Często korzystali, strojąc do naszego sygnau swoje radary. OK. I
    wszystko by było cacy, gdyby nie to, że po dostrojeniu, zapominali (albo
    "zapominali", nie wiem), przypieprzali impuls z nadajnika (aby pewnie
    sprawdzić jego wystrojenie), kierownik mówił, że to 3MW były. Oczywiście,
    radiolinii bardzo się to nie podobało. Nie pamiętam, czy musieli coś
    naprawiać, w każdym razie, po takim działaniu, skok sam nie wstawał i trzeba
    go było ręcznie podnosić. Nie pamiętam, czy to przełączało się na zapas, czy
    jak Max Paradys mówiło "nie wstanę, tak będę leżał" i w ogóle padało. Już
    nie pomnę, czy podnosiła to załoga obiektu, czy musieli jechać od nas na
    awarię i stawiać to ręcznie.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 19. Data: 2017-04-11 11:35:02
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Kiedyś mi technik z Instytutu MGieł i Wiatrów mówił, że tam konserwacja
    > radarów meteorologicznych, to była bardzo dobra fucha. W radarze są
    > cztery falowody, na których czasem osiądzie jakiś drobny pyłek. Więc do
    > tych czterech falowodów dawali cztery półlitrówki spiritusu z Polmosu
    > -- i jazda w delegację by i sprzęt przepłukać. Wlewało się półlitry
    > do zdemontowanego falowodu, wykonywało dwa ruchy płuczące i zawartość
    > wylewało. Za kołnierz to oni tego nie wylewali.

    Mnie ktoś opowiadał, że w specyfikacji konserwacji jakiejś centrali
    telefonicznej, nie wiem, czy nie E10A, ale nie pamiętam, no... jakiejś...
    Był właśnie C2H5OH (nie mylić z modem z elki). Podobno załoga, była
    najpilniej pracującą ze wszystkich central... :)

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 20. Data: 2017-04-11 12:17:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    HF5BS wrote:

    >W latach 80. to było zrobione mechanicznie?! 8-O

    Mozliwe.
    Pamietaj, ze projekt jeszcze z lat 70, nie tak latwo to zrobic
    elektronicznie, szczegolnie jak ma byc precyzyjne, bo kto wie, czy z
    tego sie nie strzela,
    no i ma zalete - latwiej w polu naprawic przygodnemu chlopu na sluzbie
    :-)

    J.