    From: "HF5BS" <h...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: uzywane lampy
    Date: Fri, 14 Apr 2017 16:54:57 +0200

    news:58f0cf6a$0$15187$65785112@news.neostrada.pl...

    > Ktos pamieta wymagany poziom sygnalu TV w odbiorniku ?

    Pasmo szerokie, to kilkadziesiąt uV. Trzeba zobaczyć z parametrach
    odbiornika.

    > Co by nie mowic, to taka naziemna stacja miala zasiegu ze 100km, nie wiem
    > czy moge zalozyc ze fala rozklada sie wtedy na powierzchnie boczna walca o
    > 600km obwodu i powiedzmy 20km wysokosci, ale to nadal mniej niz Europa, a
    > moc nadajnika olbrzymia.

    Problem (ale i dobra zarazem strona), że UHF, rzadko idzie inną propagacją,
    niż bezpośrednia. Dzięki temu w miarę łatwo o niezależną pracę iluś-tam
    stacji na względnie niewielkim obszarze.
    Problem pojawia się w górach, gdzie wysoka częstotliwość stanowi problem -
    niekiedy wręcz "paroksyzm" zjawisk falowych, a także trudno jest przewidzieć
    zasięg danego nadajnika. Więc w górach jednak skłaniałbym się do AM i jej
    odmian, łatwiej przewidzieć okoliczności towarzyszące przekazowi, a nośną
    można wspierać lokalnym BFO. Ale, tak jak piszę, czynnik.ów jest multum i
    powstają całe rozprawy naukowe o tym.

    > Hm, nigdy tych rachunkow nie rozumialem ... ale nadajnik FM w danym

    Bo czynników jest multum. To nie jest proste przełożenie, że 8 MHz
    szerokości pasma i częstotliwość jakaś-tam.

    > momencie nadaje na jednej czestoliwosci (Hm, a jak pionowe prazki na
    > obrazie).

    W danym momencie tak, ale całościowo, masz kaskadę różnych częstotliwości,
    śmiesznie to widać na analizatorze widma.
    Prążki - przy AM jak najbardziej realne. Poza tym, poszerzenie pasma, to
    także zwiększenie wpływu zjawisk falowych, jednakże stosuje się np. DSS
    (cyfrowe rozsianie widma), mam w jednym z telefonów bezprzewodowych, choć to
    analog, świetnie spełnia swoją rolę w morzu zakłóceń. Analogi bez
    multiplikacji pasma wymiękają, tyle jest badziewia.
    Przy AM, jest niemal pewne, że jak coś się gdzieś po drodze odbije, to
    zobaczysz "ducha" na ekranie. Przy FM, poziom sygnału odbitego musiałby być
    odpowiednio wysoki, aby mieć istotny wpływ, więc tak bardzo tego nie
    zobaczymy/nie usłyszymy, choć i tu problemów się do końca nie pozbędziemy.
    BTW. w niektórych SDRach ze strony websdr.org zauważycie opcję odbioru AM
    synchro. Jest to doskonałe remedium, na pasmach KF, na występujące
    nieuchronnie, wskutek "ruchów" w jonosferze, zjawisk odbioru woeloma
    drogami, gdzie fale się nakładają. Jeśli trafi na nośną, to odbiór zacznie
    skrzypieć, chrypieć, szumieć, itd. Dodatkowo, słychać też coś
    przypominającego połączenie efektów flanger i chorus, z różnym ważeniem
    każdego, zależnie od warunków. Opcja ta, to po prostu BFO, uruchamiane na
    normalnym sygnale AM, gdzie jak się dostroimy do stacji, rolę nośnej niejako
    przejmuje lokalne BFO synchronizując się z tą nośną (to ważne), czy raczej
    to, co za BFO robi, dzięki temu, przy zaniku nośnej, nie zauważamy tego i
    odbiór nadal jest zrozumiały i w miarę klarowny. Mniejsze są też efekty
    pasożytnicze, wynikające z wędrującego minimum charakterystyki w paśmie.

    > Czy to nie tak nalezy pojmowac, i liczyc szumy z calego pasma 30MHz ?

    Co do liczenia, to ci nie powiem, nie zajmowałem sie tym, ale, mnie tam
    uczono, że im szersze pasmo, a ściślej, im większy stosunek szerokości pasma
    przenoszonego, do częstotliwości, gdzie to zostało osadzone, tym większe
    szumy. Czyli, gdzie np. 10 kHz na falach długich, to teoretycznie bardziej
    powinno szumieć, niż to samo 10 kHz np. przy 100 MHz. Więc jednak bym to
    liczył, a przynajmniej szacował wpływ i skutki.

    --
    I śmiech niekiedy może być nauką,
    Kiedy się z przywar, nie z osób natrząsa(...)