    From: sundayman <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: używajcie kwarców !
    Date: Sat, 09 Nov 2013 21:40:31 +0100

    > Ja przyjmuję, że 2,5% to maksymalna różnica wzorców częstotliwości
    > komunikujących się ze sobą RS232 urządzeń.
    > Nawet mając pewność, że urządzenie będzie pracowało w 25 st. nie
    > zaakceptowałbym tego calibrated RC oscillator bo ma 3%.
    > Chyba, że stosując run-time calibration (wspomniane na stronie 30)
    > dające dokładność 1%.

    No więc tak;

    Zasilanie jest z LM2675M-5.0 , na MCU mam 4.98V.
    Testowo zrobiłem tak ;

    obniżyłem zegar Atmega8 do 1MHz, a prędkość uart do 4800.
    I w temperaturze -25 st. jak dotąd się widzą.

    No ale już zdecydowałem, że jednak dołożę ten cholerny kwarc - nie mam
    już zaufania do tego :) Ponadto, nawet jeśli jest dobrze przy -25, to na
    pewno niżej przestanie być dobrze. A cholera wie, jaka będzie zima :)

    Tak czy siak, i tak muszę otworzyć obudowę, przeprogramować oba
    procesory, więc różnica roboty niewielka, a będzie lepiej.

    Pomysł z taktowaniem Atmegi8 z Atmegi128 rozważałem, ale to jeszcze
    gorzej, bo procesory są na różnych PCB połączonych "tasiemką", więc to
    dodatkowy kabelek itp. Łatwiej przylutować ten kwarc.
    Poza tym - jednak bezpieczniej jest, żeby każdy mcu pracował
    samodzielnie, bo one są 2, żeby jeden pilnował drugiego :)

    Zmiana protokołu itp - to imho też będzie więcej zabawy niż lutowanie
    tego kwarcu. Niechętnie zresztą bym teraz wprowadzał istotne zmiany w
    programie, bo nie mam czasu na długotrwałe testy po zmianach (urządzenia
    już są częściowo zainstalowane).

    No niestety, sam jestem sobie winien.
    Nawet dla "zasady" powinienem dać ten kwarc. Albo chociaż kuśwa zrobić
    miejsce dla niego ! Ale coś mi się ubrdało, że będzie dobrze.

    No niestety, człowiek się uczy na błędach ;

    testować urządzenie NA WSZYSTKO nawet jak wydaje się, że działa !
    testować urządzenie NA WSZYSTKO nawet jak wydaje się, że działa !
    testować urządzenie NA WSZYSTKO nawet jak wydaje się, że działa !
    ... i tak dalej - przepisać 100 razy !