    From: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV
    Date: Thu, 2 Apr 2009 23:39:37 +0200
    <gqr9tt$qq6$1@inews.gazeta.pl> <4...@n...home.net.pl>
    <gqsouq$bdf$3@inews.gazeta.pl> <gqsu48$6ig$1@inews.gazeta.pl>
    <gqt4qd$a5t$1@inews.gazeta.pl> <gqtkof$2bl$1@inews.gazeta.pl>
    <1...@4...net>
    <gqvoul$866$1@inews.gazeta.pl>
    <1flkqfhzoorm0$.c4cw68y7ug5s$.dlg@40tude.net>
    <gr05er$2oh$1@nemesis.news.neostrada.pl> <gr06d2$9cl$1@inews.gazeta.pl>
    <gr28b0$rtr$1@atlantis.news.neostrada.pl> <gr2ltf$5nc$1@inews.gazeta.pl>
    <gr31vk$sr4$1@atlantis.news.neostrada.pl>

    Użytkownik "Maciek" <m...@p...com> napisał w wiadomości
    news:gr31vk$sr4

    > Cześć!
    > Jacku, problem polega głównie na tym, że Twój sposób jest bezpieczniejszy
    > od mostków (to już pisałem w tym wątku) ale jako nietypowy,

    Ależ on jest jak najbardziej typowy.
    Tak się właśnie robiło przez ostatnie kilkadziesiąt lat uziemienia w blokach
    i starych kamienicach.
    Oczywiście, że trzeba mieć nad tym kontrolę i to nie podlega żadnej
    dyskusji.
    Po to właśnie się wykonuje pomiary instalacji ochronnych i takie powinny być
    zrobione po wykonaniu tego uziemienia.
    Uwierz mi, że w takich starych, sypiących się instalacjach elektrycznych
    tylko tak wykonane uziemienie i ochrona zapewnia akceptowalne
    bezpieczeństwo.

    Co do zakładania obejść galwanicznych - tak masz rację, że może je zdjąć
    nieświadomy hydraulik, ale nieświadomy, bo wykonujący prace hydrauliczne po
    raz pierwszy w życiu. Każdy inny hydraulik, który zrobił choć jedną
    instalację w swoim życiu wie, że przy zaworach i licznikach muszą być
    założone te obejścia, bo nikt z administracji mu nie odbierze takiej roboty.
    Te obejścia są wymagane prawnie, dlatego każdy administrator dopilnowuje,
    żeby były one pozakładane.
    Jezeli chodzi o mieszkania prywatne to wżadnym z takicj mieszkań nie zakłąda
    się zaworów odcinających.
    Weź także pod uwagę, że instalacja CO w tym przypadku jest nowa, dlatego też
    jest małoprawdopodobne, aby ktoś ją próbował teraz przerabiać. Przerabiano
    instalacje stalowe, które za czasó komuny prowadziło się po skosach nie
    przejmując się o estetykę. Ale nawet jeżeli co, to przecież przeróbka trwa
    dzień, dwa tyle ile potrzebne jest czasu na wpięcie się lub wykonanie innego
    ułożenia rury. Poza tym musisz wiedzieć, ze każda taka zmiana wymaga
    zezwolenia własciciela bloku/kamienicy lub też administratora.

    Oczywiście najlepszym rozwiązaniem by było, zeby zrobić normalny układ
    TN-C-S + objąć wszystkie pozostałe instalacje połączeniami wyrównawczymi i
    będzie po sprawie. To niestety wymaga dużej inwestycji polegającej na
    wymianie pionu, wykonania dobrego punktu uziemienia oraz wymianie skrzynki
    rozdzielczej, a ponadto wymianie instalacji w mieszkaniu.

    Z braku funduszów czy też braku interesu po prostu wykonuje się ochronę
    starego typu: zerowanie lub uziemienie.
    Z dwojga złego wykonanie zerowania stwarza bardzo poważne zagrożenie, a w
    porównaniu do tego zerowania, uziemienie co najwyżej może stać się
    nieskuteczne.
    W przypadku awarii chyba widzisz różnicę pomiędzy ?
    Uziemienie - może być nieskuteczne, ale linie wyrónawcze zapewniają
    stosunkowo duże bezpieczeństwo
    Zerowanie - stanowi poważne zagrożenie w przypadku awarii PEN. Tu już nawet
    nie chodzi o to, ze stanie się ono bezskuteczne, ale o to, że samo w sobie
    będzie zagrażać życiu.
    ?