    From: Maciek <m...@p...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV
    Date: Thu, 02 Apr 2009 20:58:01 +0200

    Użytkownik Jacek "Plumpi" napisał:

    > Jednak czy stać obojętnie wobec złych rad ?
    > Poza tym czy w ogóle był by jakiś sens istnienia grup dyskusyjnych,
    > gdyby każda odpowiedź była "proszę się skontaktować z odpowiednim
    > specjalistą w tej dziedzinie" ?
    > Na dobrą sprawę większość dyskusji kręci się dookoła norm i szeregu
    > zawiłości prawnych.

    Cześć!
    Jacku, problem polega głównie na tym, że Twój sposób jest
    bezpieczniejszy od mostków (to już pisałem w tym wątku) ale jako
    nietypowy, może być zastosowany tylko tam, gdzie autor ma nad tym pełną
    kontrolę. Raz że zrobi dokładnie wszystkie elementy układanki, a dwa ma
    kontrolę nad ciągiem dalszym, eksploatacją, czyli domek jednorodzinny.
    Ja bym nie ryzykował w wielorodzinnej kamienicy/bloku. Po prostu nie
    wiesz co zrobi sąsiad w pionie (ludzie chowają rury w ścianie, bo im
    szpecą narożnik) hydraulik dostaje zlecenie wymiany zaworu w pionie CO
    (wywali mostek wokół zaworu), ktoś inny wymieni piec CO, urwie ciągnący
    się nie wiadomo po co żółto-zielony kabel. Nawet jeżeli powiesz
    administratorowi o co chodzi, to albo nie zrozumie, albo za 5, 10, 20,
    30 lat nikt już nie będzie pamiętał o co chodzi. Lokator żyje w błogiej
    świadomości złudnego bezpieczeństwa a tu lipa.
    Tylko jedno mieszkanie ma Twój patent, zaś inni po staremu. Nietypowość
    może byc bardzo niebezpieczna. Zeby było zgodne z prawem, to musiałbyś
    modyfikację wprowadzić do planu (jak go nie ma to zrobić), zrobić
    odpowiednie oznaczenia, odbiór itp. W sumie wyjdzie chyba drożej, niż
    zrobienie instalacji trójprzewodowej w mieszkaniu i ciągniecie
    wszystkiego na korytarz.
    To jest tylko (moim zdaniem) dla domu jednorodzinnego i dla człowieka z
    wyobraźnią, majacego pełną kontrolę nad całością. Komuś obcemu bym tak
    nie zrobił, właśnie dlatego, że boję się nietypowości, przynajmniej w
    sprawach bezpieczeństwa. Jak zrobisz samoróbę i przypadkiem jednak komuś
    stanie siękrzywda, to autor dostaje po głowie. Jak wprowadzisz do planów
    instalacji, dostaniesz odbiór, to winien będzie projektant przebudowy a
    nie Ty. Po wymianie rur wodociągowych na plastik, widziałem cybanty z
    pięknymi zółto-zielonymi kablami, wiszące na tych rurach. Robotnicy
    dostali zlecenie wymiany rur, to je wymienili i kropka. A ci od kablówki
    niech się sami martwią co z ich wzmacniaczem. Mój blok nie ma bednarki,
    do której to ma być podłączane. Tak się to keci w naszym pięknym kraju -
    mało kto myśli przy tym co robi.
    Maciek