  • 1. Data: 2011-07-08 10:55:26
    Temat: urządzenie do zmniejszania amplitudy z gniazdka
    Od: Łukasz Ślusarczyk <l...@o...pl>

    Witam!

    Chcę naprawić szlifierkę - silnik o coś w środku trze. Nie widzę jednak
    przyczyny gdyż silnik kręci się za szybko bym ją zauważył.

    Pomyślałem o takim urządzeniu jak w temacie co by mi zamiast średniego
    napięcia 220V z gniazda dało np 22 albo tyle ile bym potencjometrem ustawił
    - silnik kręciłby się z taką prędkością jaką bym chciał.

    Czy ten pomysł jest sensowny i rzeczywiście tak mozna spowolnić obroty?
    Czy takie urządzenia do zmniejszania amplitudy istnieją i jeśli tak to
    jak się nazywają? Czy wystarczy co do idei w rozkrojony kabel zasilający
    wmontować opornik i powinno zadziałać?

    Z góry dzięki za odpowiedź,

    pozdrawiam

    ŁŚ

  • 2. Data: 2011-07-08 11:00:45
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Łukasz Ślusarczyk wrote:

> [...]
    > Czy takie urządzenia do zmniejszania amplitudy istnieją i jeśli tak to
    > jak się nazywają? Czy wystarczy co do idei w rozkrojony kabel zasilający

    Radzę ci łapy precz od naprawiania szlifierki. Daj komuś zarobić albo kup
    nową. WW tekst dokumentuje twoją kompletną niewiedzę.

    Waldek

  • 3. Data: 2011-07-08 11:07:52
    Od: Łukasz Ślusarczyk <l...@o...pl>

    Waldemar Krzok pisze:

    > Radzę ci łapy precz od naprawiania szlifierki. Daj komuś zarobić albo kup
    > nową.

    rozważam też i takie wyjścia :), ale może wcześniej jakaś konstruktywna
    rada jak się do tego by zabrał ktoś, kto wie więcej ode mnie?

    > WW tekst dokumentuje twoją kompletną niewiedzę.

    to ja wiem, dlatego pytam

    > Waldek

    Łukasz

  • 4. Data: 2011-07-08 11:08:20
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Fri, 08 Jul 2011 12:55:26 +0200, Łukasz Ślusarczyk napisał(a):

    > silnik kręciłby się z taką prędkością jaką bym chciał.
    >
    > Czy ten pomysł jest sensowny i rzeczywiście tak mozna spowolnić obroty?

    Jeśli to szlifierka jednofazowa to możesz do regulacji obrotów użyć
    autotransformatora regulowanego. Ale ty nie potrzebujesz nic takiego. Jeśli
    coś (silnik?) trze to rozbierz na kawałki i popatrz gdzie się wytarło.
    --
    Jacek

  • 5. Data: 2011-07-08 11:15:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek Maciejewski napisał:

    > Jeśli coś (silnik?) trze to rozbierz na kawałki
    > i popatrz gdzie się wytarło.

    Jeśli trze, to znaczy, że się jeszcze nie wytarło.

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2011-07-08 11:25:02
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-07-08 13:07, Łukasz Ślusarczyk pisze:

    > rozważam też i takie wyjścia :), ale może wcześniej jakaś konstruktywna
    > rada jak się do tego by zabrał ktoś, kto wie więcej ode mnie?

    > to ja wiem, dlatego pytam

    > Łukasz

    Zapewne to silnik komutatorowy więc da radę tak sterować obrotami ale
    nie od zera. Możesz użyć regulowany autotransformator i płynnie zmieniać
    napięcie. Możesz wstawić w szereg coś co będzie robić za opornik ale nie
    może być zbyt małej mocy bo ci wyparuje. Najlepiej dać jakąś grzałkę.
    Jeśli szlifierka ma 500W to dołączenie w szereg grzałki lub żarówki
    200W powinno zmniejszyć obroty kilkukrotnie. Gdy dasz żarówkę 100W
    prędkość spadnie bardziej o ile w ogóle ruszy. Ale na twoim miejscu nie
    kombinowałbym z regulacją prędkości. Powinieneś wykryć co trze po
    zakręceniu ręką. Radziłbym sprawdzić czy szczotki się nie kończą, albo
    czy po wymianie szczotek nie trze ci przewód od szczotki o komutator. A
    najlepiej daj zarobić fachowcowi bo małe szanse że zrobisz a przy
    rozkręcaniu silnika możesz go popsuć lub zrobisz sobie krzywdę.

    MD

  • 7. Data: 2011-07-08 12:11:10
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-07-08 12:55, Łukasz Ślusarczyk pisze:
> [...]
    > Czy takie urządzenia do zmniejszania amplitudy istnieją i jeśli tak to
    > jak się nazywają? Czy wystarczy co do idei w rozkrojony kabel zasilający

    Zmniejszenie napięcia spowoduje zmniejszenie obrotów, przy założeniu, że
    tam jest silnik komutatorowy.
    Jednak moc będzie marna :(

    Do takich celów nie zmniejsza się napięcia, lecz reguluje długość
    okresu. Wtedy przykładowo z wiertarki robisz wkrętarkę wolnoobrotową,
    zachowując dość duży moment obrotowy.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 8. Data: 2011-07-08 13:58:14
    Od: bobofrut <r...@g...com>

    On Jul 8, 1:11 pm, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >
    > Do takich celów nie zmniejsza się napięcia, lecz reguluje długość
    > okresu. Wtedy przykładowo z wiertarki robisz wkrętarkę wolnoobrotową,

    A w jaki sposób można regulować długość okresu?

  • 9. Data: 2011-07-08 14:28:42
    Od: Cezar <c...@B...pl>

    On 08/07/2011 14:58, bobofrut wrote:

    > A w jaki sposób można regulować długość okresu?

    falownikiem

    c.

  • 10. Data: 2011-07-08 15:00:24
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>