  • 1. Data: 2011-09-09 18:00:05
    Temat: uodpornienie na polaryzację
    Od: "identifikator: 20110701" <N...@g...pl>

    jeśli się jeszcze wszyscy nie obrazili to przygotowałem zagadnienie...

    w jaki sposób w profesjonalnych urządzeniach załatwiana jest sprawa
    odporności na polaryzację napięcia wejściowego? kiedyś myślałem, dam diodę
    szeregowo i będzie super... ale jak puściłem przez nią 1A to się stopiła...
    jak to zrobić?

  • 2. Data: 2011-09-09 18:06:26
    Temat: Re: uodpornienie na polaryzację
    Od: "dziadek Ben" <j...@o...pl>

    > dam diodę szeregowo i będzie super... ale jak puściłem przez nią 1A to się
    > stopiła... jak to zrobić?

    Dać 100-Amperową ;)
    --
    dziadek Ben
    [beztego w adresie]

  • 3. Data: 2011-09-09 18:15:42
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello dziadek,

    Friday, September 9, 2011, 8:06:26 PM, you wrote:

    > Dać 100-Amperową ;)
    Bez Kozery powiem pińćset...

    http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=300
    9826#3009826

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 4. Data: 2011-09-09 18:20:38
    Od: "identifikator: 20110701" <N...@g...pl>

    > http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=300
    9826#3009826

    eee to dupa, bez kaloryfera się nie da...

  • 5. Data: 2011-09-09 18:21:22
    Od: "identifikator: 20110701" <N...@g...pl>

    > eee to dupa, bez kaloryfera się nie da...

    fakt, da się, dzięki.

  • 6. Data: 2011-09-09 22:23:20
    Od: a...@p...pl

    On Fri, 9 Sep 2011 20:00:05 +0200, "identifikator: 20110701"
    <N...@g...pl> wrote:

> [...]
    >szeregowo i będzie super... ale jak puściłem przez nią 1A to się stopiła...

    a moze zrobic cos takiego, jak sie robi na USB. Max prad, gdy
    urzdzenie sie jeszcze nie "zautoryzowalo" jakies mA. A jak juz
    wiadomo, ze jest OK, to mozna przepuscic wiecej! Moze tu podobnie?

    Jak polaryzacja jest OK, to przelaczamy np. jakis przekaznik, ktory
    omija diode zabezpieczajaca i zapodaj zasilanie juz wprost.

    --
    ThinkXtra

  • 7. Data: 2011-09-10 00:10:21
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>

    W dniu 2011-09-10 00:23, a...@p...pl pisze:

> [...]
    >
    > Jak polaryzacja jest OK, to przelaczamy np. jakis przekaznik, ktory
    > omija diode zabezpieczajaca i zapodaj zasilanie juz wprost.

    A jak się polaryzacja odwróci, to przekaźnik nie zdąży puścić i układ
    się spali? Zazwyczaj tego typu układy buduje się też po to, żeby
    uodpornić układ na zasilanie prądem zmiennym, a więc musi być on
    zbudowany na diodzie albo mosfecie, które reagują natychmiast, a nie jak
    przekaźnik, z opóźnieniem wielu ms.

  • 8. Data: 2011-09-10 03:02:41
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Tomasz Wójtowicz napisał:
    > A jak się polaryzacja odwróci, to przekaźnik nie zdąży puścić i układ
    > się spali?

    Bez przesady. Zwykle chodzi o zabezpieczenie przed zmianą polaryzacji
    prądu stałego, np. przed złym podłączeniem wtyczek w uniwersalnym
    zasilaczu. Wtedy przekaźnik ma sens.
    Kiedyś dla zabawy zrobiłem układ samoczynnie wybierający właściwą
    polaryzację - na przekaźniku właśnie. Przy prawidłowej, przekaźnik był w
    spoczynku i prąd płynął stykami normalnie zwartymi. Przy odwrotnym
    podłączeniu dioda zasilała cewkę (czyli pojawiał się trochę większy
    pobór prądu), styki przełączały się na drugą pozycję i odwracały
    polaryzację do prawidłowej. Radio nie ryzykowało kontaktu z głupim
    właścicielem.
    Maciek

  • 9. Data: 2011-09-10 09:11:40
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-09-10 05:02, Maciek pisze:

> [...]
    > pobór prądu), styki przełączały się na drugą pozycję i odwracały
    > polaryzację do prawidłowej. Radio nie ryzykowało kontaktu z głupim

    Przy małym prądzie powinien wystarczyć mostek Graetza.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 10. Data: 2011-09-10 13:45:23
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com>

    On Fri, 9 Sep 2011 20:00:05 +0200, identifikator: 20110701 napisał:
> [...]
    > szeregowo i będzie super... ale jak puściłem przez nią 1A to się stopiła...

    Zwieraj diodą bezpiecznik. Może być polimerowy.

    --
    #begin 755 signature.exe
    [tomek <at> sikornik <dot> net] vy 73! de SP9UOB