  • Data: 2011-12-13 18:54:04
    Temat: Re: ubek
    Od: kakmar <k...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 12.12.2011 Artur Maśląg <f...@p...com> napisał/a:
    > (...)

    > Oczywiście.

    No i, stać Cię na jakąś głębszą refleksję nad tym konkretnym zdarzeniem?

    > Ma znaczenie i to raczej spore.

    Ale jakie konkretnie, choćby ile i kogo to kosztuje?

    > Przekazując kolejnym pokoleniom wady genetyczne, których
    > konsekwencje są poważne - od zwykłych problemów psychologicznych,
    > po ekonomiczne.

    Całą ewolucję można by na siłę uprościć do sumy wad genetycznych.
    Co jest wg. Ciebie wadą dyskwalifikującą, a co jeszcze jest do
    zaakceptowania i dlaczego. Uważasz że mógłbyś o tym decydować,
    albo kto miałby o tym decydować. Co na to historia?

    > To prawda, jednak lepiej by genotyp był obiektywnie z mniejszą
    > ilością wad, niż większą - tu celowo nie użyłem słowa liczba.

    Co to znaczy w tym wypadku "obiektywnie" wg. jakich kryteriów?
    Skąd wiedza co będzie lepsze w perspektywie pokoleń?

    > Drogi kolego, eugenika sięga czasów Platona (być może i wcześniej,
    > ale nie znam wcześniejszego jej udokumentowania). Być może
    > w sposób bardziej sformalizowany opisał to Gelton, ale to w sumie
    > nic nowego.

    To jest zabawa w boga, uprawiana przez szalonych ignorantów,
    przekonanych o własnej nieomylności. Ja rozumiem tych którzy
    uważają że ludzkie życie trzeba ratować. Nie rozumiem tych
    którzy twierdzą że można z góry ocenić, że ktoś nie jest wart szansy
    na życie. Ja się obawiam świata w którym jakiś ograniczony debil,
    mógłby doradzić rodzicom Stephena Hawkinga że lepiej będzie dla
    wszystkich żeby się nie urodził.

    > Nie jestem o tym przekonany, ponieważ jak sam napisałeś:
    > ""Mądrzy" rodzice (jakkolwiek by tą mądrość definiować) nie będą mieć
    > tylko mądrych dzieci".

    Obawiam się że po prostu nie zastanowiłeś się nad konsekwencjami
    których nijak nie potrafimy przewidzieć.

    > Ja bym stwierdził, że raczej średnio.

    > Biorąc pod uwagę to o czym wcześniej była mowa, to jak najbardziej
    > jest z nią problem, ponieważ człowiek zaczął zbytnio ingerować
    > w naturę. Faktem jest, że wiele ułomności jest związanych wprost
    > z rozwojem cywilizacyjnym, więc w pewnym stopniu zrozumiała jest
    > kompensacja tych zmian, tylko pytanie, czy aby powinniśmy to
    > robić.

    W dalszej perspektywie nie potrafimy jak na razie przewidzieć prawie
    żadnych konsekwencji naszych działań. Warto sobie z tego zdać czasem
    sprawę. Zwłaszcza jak się myśli o ulepszaniu świata, albo
    o uszczęśliwianiu innych. Historia jest pełna takich eksperymentów.

    > Cóż, jak pisałem wyżej, Platon to dość jasno powiedział.

    > Niech będą manowce, ale jak najbardziej deterministyczne.

    Konkrety poproszę.

    > Więc jednak. Niejako zaprzeczasz swemu wcześniejszemu stwierdzeniu,
    > "Naturalna selekcja działa, widać ją doskonale w obecnych czasach."
    > Wygląda na to, że jednak działa średnio i wątpliwości są jak
    > najbardziej uzasadnione.

    Postaram się jaśniej. Ponieważ nie dysponujemy wiarygodnymi metodami
    ekstrapolacji przyszłości, nie powinniśmy na podstawie czyjegoś
    przekonania decydować o ludzkim życiu.

    > A co samo ograniczenie ma wspólnego z selekcją naturalną, eugeniką
    > itd.? Podobnie jak ciąg dalszy. To są właśnie dywagacje, których
    > obecność skomentowałem wcześniej, a Ty to określiłeś
    > "niedeterministycznymi manowcami". Otóż Twoje pytanie pozostaje
    > dokładnie takim samym, jeżeli je uprościmy do "ile trzeba pojechać
    > żeby na pewno nie przeżyć". Dryf z ograniczeniem jest zwyczajnie
    > tzw. ściemnianiem tematu.

    Dryf, miał prosty cel. Nie potrafimy wskazać jednoznacznie
    bezpiecznej granicy w tak prostym przypadku jak dopuszczalna prędkość.
    Jak więc można sądzić, że uda się poprawnie określić kryteria oceny
    i metodykę do decydowania o ludzkim życiu.

    > Elementarne Watsonie - ludzie wiedzą (przynajmniej większość,
    > która ma jakiś tam iloraz inteligencji), że ryzyko wzrasta, więc
    > starają się jakoś zniwelować zwiększone ryzyko wypadku przez
    > stosowanie środków ostrożności. Być może to brzmi paradoksalnie,
    > ale tak jest, choć nie zawsze ludzie robią to świadomie.

    Czy zatem na pewno dobrym rozwiązaniem jest zabronić wszystkim
    ciągnąć sanki autem, tylko dlatego że ktoś może się zachować
    nieodpowiedzialnie?

    > To co wyżej + znienawidzona statystyka. Tak przy okazji - jak ktoś
    > spadnie ze schodów to zwykła rzecz, a jak ktoś tam sankami pod coś
    > wjedzie to nagle wielka afera.
    >
    > Nie jestem tak stary by nie pamiętać różnych wygłupów z lat
    > młodzieńczych (ba, wcale nie czuję się staro i nadal jestem
    > gotów do różnych "szaleństw"), ale nawet wtedy człowiek jednak
    > myślał jak pewne rzeczy zrobić "mądrze", choć były głupie z
    > natury ;) Z drugiej strony pamiętam ludzi, którzy jednak nie
    > podchodzili do "zabaw" w sposób świadomy i konsekwencje tego
    > ponieśli.

    Gdzieś się spotkałem z opinią, że gdyby dziś dopiero ktoś skonstruował
    pierwszy samochód, nie było by szans w obecnym systemie prawnym
    i społecznym na zalegalizowanie takiego środka transportu.
    Jeśli uda się kiedyś w imię bezpieczeństwa wyeliminować wszelkie
    potencjalnie niebezpieczne zachowania to jak to będzie wyglądać?
    Jak u Lema, czy jeszcze znacznie gorzej?
    Więc może jednak działa, tylko trzeba się uważniej rozejrzeć.

    > Tzw. truizmy. No, ale to chyba powinieneś Megrimsowi napisać.

    Odpisywałem Megrimsowi i Tobie, co jak mi się zdaje widać po cytatach.

    --
    kakmaratgmaildotcom