  • 81. Data: 2009-03-08 15:46:39
    Temat: Re: uC poczatek
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Zbych wrote:

    > Już to wiedzę, jak programiści odrywają się od swojej roboty, żeby
    > grzebać w gcc.

    To dobrze bo to dośc powszechna sytuacja, przemysł wspiera gcc bo jest
    od niego zależny.

    > Prędzej tak napiszą kod, żeby ominąć błąd i modlą się,
    > żeby w następnej wersji był poprawiony.

    Kupując komercyjny kompilator masz podobnie. Tylko że czasem placisz za
    poprawki, a czasami dostajesz maila "produkt nie jest kontynuowany".

    > Wszystko zależy od architektury. Jak jest popularna to może i owszem.
    > Ale jak używasz gcc na czymś mniej popularnym, to możesz poczekać
    > całkiem długo.

    AVR jest popularny.

    > Wybrałeś za duży uC. Spróbuj znaleźć coś tańszego od 2051.

    2051?

    TME:

    AT89C2051-24PU - 3.79.

    ATMega8-16PU - 4.79.

    Różnica w prędkości, łatwości programowania, rozmiarze zasadnicza.
    ATMege8 mozna kupić za 3.50. Pomijam błąd z A/C bo jak musisz to
    weźmiesz ATMege88. Z resztą co tam atmega8, wybór jest znacznie większy
    poczynając od 8 nóżkowych. ATTiny2313 jest z resztą tańszy od 8.

    Przyznaje, ciężko znaleźć coś tańszego niz 2051 tak od reki w jednej
    firmie. Padlem pod naporem argumentacji o wartości 0.40zł.

  • 82. Data: 2009-03-08 15:48:13
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    T.M.F. pisze:
    > Nie znam '51, ale czy sa w tej rodzinie jakies procki picopower?
    > W prostych zadaniach oczywiscie porownanie kazdego procka wypadnie tak
    > samo. Ale moge sobie wyobrazic sytuacje w firmie, ktora robi jakies
    > proste rzeczy na '51 i nagle potrzebuja wiekszej mocy obliczeniowej. I
    > co? Trza ruszyc inna rodzine ze wszystkimi tego konsekwencjami. Jak sie
    > zacznie od razu od np. AVR, ktory jest wydajny taka koniecznosc moze nie
    > wystapic.

    Pod warunkiem, że kiedyś akurat nie było nic do roboty i szef powiedział
    ''Kowalski, uczyć się avrów''. A, na ile znam firmy, gdzie się dłubie w
    uC, takich momentów nie ma nigdy.
    Co innego gdy powstaje nowy ośrodek zabawy z uC. Tylko sytuacja się
    powtórzy kiedyś; na początku młodzi gniewni będą męczyć najnowsze
    zabawki, po piętnastu latach niemłodzi i gniewni, ale zupełnie w inne
    kierunki... wciąż będą męczyć te same, przestarzałe już zabawki. Tak już
    zawsze było na świecie.
    Tylko chyba żadna rodzina nie będzie żyła tak długo i tak powszechnie
    jak 51. W każdym razie jestem spokojny o dostępność tejże przez
    najbliższe 30 lat, a potem to ja mam to w... ;)

    > Wszyscy pisza o magicznej ilosci gotowcow na '51. Tak przegladajac od
    > kilku lat strony widze tez niezliczone ilosci gotowcow na AVR.

    A nie mówię, że nie.
    Z pewnością jeślibym zaczynał dziś zabawę z procesorami od zera na pewno
    nie byłyby to 51, ale miałbym potężnego zgryza, co wybrać. Zresztą
    zupełnie inny wybór jest, gdy sie planuje zabawę zawodową, zupełnie
    innym może być, gdy to tylko hobby.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 83. Data: 2009-03-08 15:52:08
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Po co miał ruszać, skoro działa dobrze?

    No przeciez o tym pisze. W takich zastosowaniach '51 jest ok.

  • 84. Data: 2009-03-08 15:59:26
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Janko Muzykant pisze:

    > Pod warunkiem, że kiedyś akurat nie było nic do roboty i szef powiedział
    > ''Kowalski, uczyć się avrów''. A, na ile znam firmy, gdzie się dłubie w
    > uC, takich momentów nie ma nigdy.

    Bez przesady. to jest ten sam problem co z księgową, która nie chce się
    przyuczyć do nowego programu księgowego lub projektantem który jest
    bardzo przywiązany do deski kreślarskiej. To nie nawał pracy tylko
    niechęć do nauki. Wdrożyć się do pisania na nową platformę można w ciągu
    2 tygodni. Tym bardziej, że czasami do procka podpinasz układy które
    mają więcej rejestrów niż 51 i też się musisz z nimi zapoznać.

    MD

  • 85. Data: 2009-03-08 15:59:57
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    T.M.F. pisze:

    > Jak dla mnie to populistyczny argument. Bledy sa wszedzie.

    Nie musisz mi tego tłumaczyć. Wytłumacz to tym, którzy używają tego jako
    argumentu przeciwko komercyjnym kompilatorom.

    > Jesli piszesz o bledach portu na AVR to przejrzyj chociazby liste
    > AVRFreaks.

    Nie pisałem o AVR. Błędy, o które się obiłem były strasznie
    szmaciarskie: brak kontroli zakresu skoków przez gas, wysypywanie się
    (coredump) g++ po dodaniu atrybutu z sekcją do danej const itp.

    > Piszesz o dziwnych niekompatybilnych rozszerzeniach gcc. Tak sie sklada,
    > ze pisze sobie GUI w c++ na AVR i symulator na PC.

    Pisałem o rozszerzeniach niespotykanych u innych producentów
    kompilatorów, a nie o gcc na avr i x86.

  • 86. Data: 2009-03-08 16:06:56
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Mario pisze:

    > 3,60? Od 2051 każdy jest mocniejszy - nawet 2313. Już sam fakt
    > taktowania cykli rozkazowych F/12. Niższe częstotliwości I/O. Brak
    > EEPROMa i malutki RAM.

    A co jeśli nie potrzebujesz prędkości, eepromu i wystarczy ci 128B RAM?
    Zresztą sprawdziłem i w tej chwili 2313 kosztuje mniej niż 2051, więc
    argument jest "trochę" nietrafiony i muszę się z niego wycofać :-]

  • 87. Data: 2009-03-08 16:09:58
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Sebastian Biały pisze:

    > firmie. Padlem pod naporem argumentacji o wartości 0.40zł.

    Wszystko zależy od skali produkcji. W zastosowaniach hobbystycznych,
    rzeczywiście nie ma się o co bić.

  • 88. Data: 2009-03-08 16:12:57
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Zbych pisze:

    > Nie musisz mi tego tłumaczyć. Wytłumacz to tym, którzy używają tego jako
    > argumentu przeciwko komercyjnym kompilatorom.

    Argumenty miałeś przedstawione. Różnice są w sposobie reakcji na
    zgłaszne błędy

> [...]
    > (coredump) g++ po dodaniu atrybutu z sekcją do danej const itp.

    > Pisałem o rozszerzeniach niespotykanych u innych producentów

    No i to jest argument za stosowaniem uC za którym stoi silne community i
    współpracujący z nim producent.

    MD

  • 89. Data: 2009-03-08 16:15:48
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Mario pisze:

    > No i to jest argument za stosowaniem uC za którym stoi silne community i
    > współpracujący z nim producent.

    Co mi po procesorze z silnym community jak nie ma wystarczających
    peryferiów albo cena jest nieodpowiednia?

  • 90. Data: 2009-03-08 16:22:51
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > Przeciez na innych arch piszesz w podobnym języku. Nawet jeśli jest pisany
    > asemblerem to trzeba by naprawdę betonowego developera '51 żeby nie dał
    > rady pojać czegokolwiek innego.

    Zara, zara - ale procesor to nie tylko jezyk.

    > Nie. Wiedza zespołowa drepta naokoło 8051 a wszelka inicjatywa przejścia
    > gdzieś bliżej współczesności sprowadza niebezpieczeństawo ze starzy
    > developrzy nie dadza rady. To nie jest zdrowa sytuacja.

    Tak tez bywa.

    > Bo nikt nie siedzi i nie pilnuje aby ludzie się rozwijali. To niestety
    > wymaga wyobraźni na co wielu domorosłych managierów nie stać bo zyski
    > przyją za późno.

    Wlasnie.

    > Z '51 to tak jak z 8086. I to i to szit. Ale szity zwyczajowo wygrywaja w
    > wyscigu technologicznym. Na szczescie w przypadku '51 w pore przyszedł
    > ratunek w postaci RISCów.

    No wlasnie gdzie jest 8086?