  • 91. Data: 2009-03-08 16:29:54
    Temat: Re: uC poczatek
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Zbych pisze:

    > A co jeśli nie potrzebujesz prędkości, eepromu i wystarczy ci 128B RAM?
    > Zresztą sprawdziłem i w tej chwili 2313 kosztuje mniej niż 2051, więc
    > argument jest "trochę" nietrafiony i muszę się z niego wycofać :-]

    Ja sprawdzałem w TME w 2313 - 3,99, 2051 - 3,62. Ale to że bywają
    zadania w których da się zastosować 51 nie jest argumentem za
    stosowaniem 51. Jeśli robisz na AVR to w zależności od potrzeby
    zastosujesz ATMEGA128 lub ATMEGA8. Zapewne możesz też łatwo zmigrować na
    AVR32. No i nie ma też problemu z przejściem na ARM. Ja właściwie z 51
    przeskoczyłem włąśnie na ARMa a potem dla mniejszych rzeczy na AVR. I
    nie odczuwam jakoś tej różnicy że ARM to jedna z platform obsługiwanych
    przez gcc a avr-gcc to osobny port.
    W przypadku 51 jesteś skazany na realizację takich zadań które da się
    zrobić na 51 albo dorzucać peryferia które odciążą ci procka.
    A jeśli chodzi o soft to na 51 zdaje się nie ma gcc a sdcc jakoś nie
    wzbudziło mojego zaufania.

    MD

  • 92. Data: 2009-03-08 16:32:35
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Ghost pisze:

    > No wlasnie gdzie jest 8086?

    W pecetach. Platforma 586 i 686 to RISC emulujący 86. A w
    mikrokontrolerach niestety dali ciała. Trzymali zaporowe ceny na 186 i
    się nie upowszechniło. Za duzo chcieli zarobić.

    MD

  • 93. Data: 2009-03-08 16:42:03
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Zbych pisze:

    > Co mi po procesorze z silnym community jak nie ma wystarczających
    > peryferiów albo cena jest nieodpowiednia?

    System mikroprocesorowy core i peryferia oraz kompilator biblioteki i ew
    debugger. Jeśli komercyjny soft gwarantuje ci że masz system bez błędów
    to ekstra. Jeśli jednak jest bardzo drogi lub dają soft z błędami i
    nie poczuwają się do ich usuwania to fakt, że masz procek z ciekawymi
    peryferiami przestaje być taką zaletą. Może lepiej wejść w coś do czego
    jest silne wsparcie a do procka dorzucić FCPGA or sth.

    MD

  • 94. Data: 2009-03-08 16:53:56
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    Zbych pisze:

    > Nie musisz mi tego tłumaczyć. Wytłumacz to tym, którzy używają tego jako
    > argumentu przeciwko komercyjnym kompilatorom.

    Bo kwestia jest jak te bledy sa usuwane. W komercyjnych produktach
    zwykle poprzez kupno nowej wersji. Tu masz niezly support za darmo.

    > Nie pisałem o AVR. Błędy, o które się obiłem były strasznie
    > szmaciarskie: brak kontroli zakresu skoków przez gas, wysypywanie się
    > (coredump) g++ po dodaniu atrybutu z sekcją do danej const itp.

    Piszesz o wersji gcc z ktorego roku? Bo mam wrazenie, ze o jakiejs
    prehistorycznej.

    > Pisałem o rozszerzeniach niespotykanych u innych producentów
    > kompilatorów, a nie o gcc na avr i x86.

    Kazdy kompilator ma jakies niespotykane rozszerzenia. Zwykle definiowane
    przez #pragma. Tu masz zaleta taka, ze ten sam kompilator (gcc) masz na
    wszystkich platformach. Jesli piszesz w ANSI C to takze nie ma problemu
    z przenoszeniem kodu do innego kompilatora, chociazby microsoftowego
    (vide zarabiscie wielka biblioteka Qt, ktora sie kompiluje na obu).
    Natomiast jak masz cos w stylu kompilator jezyka C PICC to juz nawet po
    nazwie sugeruje niekompatybilnosc z zadnym standardem.

  • 95. Data: 2009-03-08 17:05:00
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    T.M.F. pisze:

    > Piszesz o wersji gcc z ktorego roku? Bo mam wrazenie, ze o jakiejs
    > prehistorycznej.

    2008.

    > Kazdy kompilator ma jakies niespotykane rozszerzenia. Zwykle definiowane
    > przez #pragma. Tu masz zaleta taka, ze ten sam kompilator (gcc) masz na
    > wszystkich platformach.

    Nie rozumiem po co mi to piszesz. To był czyjś argument przeciwko
    komercyjnym kompilatorom. Ja tylko przypomniałem, że gcc też ma swoje
    niestandardowe rozszerzenia.

  • 96. Data: 2009-03-08 18:20:52
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    Zbych pisze:

    > 2008.

    Pokazesz mi bug report? Bo jakos nie wierze w to co piszesz. Osobiscie
    uzywam atrybutow sekcji w stalych C++ do definiowania np. fontow i nie
    mam z tym najmniejszego problemu.

    > Nie rozumiem po co mi to piszesz. To był czyjś argument przeciwko
    > komercyjnym kompilatorom. Ja tylko przypomniałem, że gcc też ma swoje
    > niestandardowe rozszerzenia.

    Bo co innego rozszerzenia do standardu, a co innego cos co z zadnym
    standardem nie jest zgodne, w szczegolnosci z ANSI C. W tej chwili gcc
    jest najbardziej zgodnym ze standardem ANSI kompilatorem C.

  • 97. Data: 2009-03-08 18:37:27
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Ghost wrote:
    > Zara, zara - ale procesor to nie tylko jezyk.

    A co jest w nim innego? Parę bitów w paru rejestrach? W 90% będziesz
    mial peryferia pokroju USART w ktorym z ustawieniem tych paru bitow
    poradzis sobie nawet hex-dziobak '51. Jak mowa o bardziej wypasionych to
    i tak zazwyczaj nie są w cpu, a przynajmniej nie w takiej skali cpu wiec
    z wiekszymi peryferiami masz taki sam problem wszedzie.

    > No wlasnie gdzie jest 8086?

    W twoim pececie. Kompatybilnośc z aplikacjami dosowymi święta rzecz.

  • 98. Data: 2009-03-08 18:42:51
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Mario wrote:
    > Platforma 586 i 686 to RISC emulujący 86. A w
    > mikrokontrolerach niestety dali ciała.

    Dziekujmy opatrzności. Inaczej grupa była by zawalana pytaniami "mam 4Mb
    RAM a pokazuje 640k, pomocy", albo "jestem w trybie rzeczystistym, jak
    przełączyć się w chroniony w przerwaniu i zmienić segment pamięci?" itd
    podobne problemy nieznane na innych normalnych architekturach. Cale
    szczęście że nie zdobyły popularności w uC.

  • 99. Data: 2009-03-08 18:49:51
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    T.M.F. pisze:

    > Pokazesz mi bug report? Bo jakos nie wierze w to co piszesz.

    Czyli zakładasz z góry, że twój rozmówca jest kłamcą? Nieładnie.
    Tu masz linka niedowiarku :-)
    http://www.kpitgnutools.com/bt/bug_view_advanced_pag
    e.php?bug_id=02668

    > Bo co innego rozszerzenia do standardu, a co innego cos co z zadnym
    > standardem nie jest zgodne, w szczegolnosci z ANSI C.

    Czyli podsumowując rozszerzenie "do" standardu jest zgodne ze
    standardem, w przeciwieństwie do rozszerzeń, które nie są zgodne ze
    standardem :-). Sam bym tego lepiej nie ujął.

  • 100. Data: 2009-03-08 19:28:37
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > Czyli zakładasz z góry, że twój rozmówca jest kłamcą? Nieładnie.

    A nazwalem cie klamca? Napisalem, ze nie wierze.

    > Tu masz linka niedowiarku :-)
    > http://www.kpitgnutools.com/bt/bug_view_advanced_pag
    e.php?bug_id=02668

    Niestety nie da sie tego przegladnac, login i halso potrzebne. Numer
    bledu z id tez nie istnieje.
    Poza tym to nie jest strona gcc, wiec jesli mozesz daj linka lub nr
    bledu do bugzilli na gcc.gnu.org.

    > Czyli podsumowując rozszerzenie "do" standardu jest zgodne ze
    > standardem, w przeciwieństwie do rozszerzeń, które nie są zgodne ze
    > standardem :-). Sam bym tego lepiej nie ujął.

    Celowo nie rozumiesz subtelnosci polegajacej na rozszerzeniu w stosunku
    do standardu ANSI C, a niezgodnosci ze standardem ANSI C i tworzenu
    wlasnych udziwnien?

    Jeszcze raz - bardzo duze projekty takie jak KDE czy framework Qt z
    Nokii kompiluja sie na gcc (zarowno pod linuxem jak i windowsem) oraz za
    pomoca kompilatora microsoftu bez problemow. Co jednak swiadczy o sporej
    kompatybilnosci i zgodnosci ze standardem.
    Nawet jesli korzystam z rzeczy niestandardowych to w przypadku gcc
    problem jest maly, gdyz ten kompilator istnieje na praktycznie kazdej
    platformie sprzetowej, wiec ew. niekompatybilnosci nie zauwaze. Jesli
    korzystam z rosrzerzen IAR dla AVR to juz na niczym innym tego nie
    skompiluje.