    From: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: transceiver, zasięg, obliczenia
    Date: Sat, 13 Nov 2010 14:30:06 +0100

    Chomik wrote:

    > Dziwnym trafem to co podajesz da sie jakos wyliczyc teoretycznie. Znowoz
    > innym dziwnym trafem mam dwa urzadzenia w odleglosci 1.5km i anteny sie
    > widza a jakos nie moge uzyskac lacznosci na 2.4GHz a przeciez z Twojej
    > "teorii" wynika ze anteny musza sie widziec i to najwazniejsze...A o czyms
    > takim jak tlumienie sygnalu w wolnej przestrzeni to wogole slyszal??
    > Radze troche sie poduczyc i nie pisac o rzeczach, o ktorych nie ma sie
    > pojecia, co dodatkowo jest wstydem skoro przyznaje sie, ze jest sie
    > czynnym radioamatorem i wykazuje kompletnym brakiem jakichkolwiek podstaw
> [...]

    Jeden pisze o gruszkach a drugi o dupie. O rodzaju anteny nic nie było mowy,
    o pozycji anteny względem ziemi, otoczeniu (budynki etc). Przy antenach
    izotropowych moc sygnału dochodząca do odbiornika spada z 3 potęgą
    odległości. Moc absolutna nie jest ważna, ale stosunek sygnał/szum. Jaki ma
    być, aby łączność była możliwa zależy przede wszystkim od rodzaju modulacji.

    Jeżeli chodzi o 300km na 145km, to anteny się już nie widzą. Mój rekord jest
    trochę większy, bo 2300km oraz kilka łączności na odległości ok. 1800km. Na
    2.4G nie mam takich sukcesów, ale na 1.2GHz ok. 250km, mocą 10W.

    Waldek, aka DL7ANQ, SO6ANQ