-
81. Data: 2011-03-14 22:25:43
Temat: Re: to ocali zycie a nie radary
Od: "Alexy" <a...@o...com.pl>
Użytkownik "Tomek Kańka" <t...@t...eu.org> napisał w wiadomości
news:slrninst01.umm.tom@tv2.dom.local...
>>> Nie chciałbym psuć panom humoru, ale fizyka zna jeszcze takie jedno
>>> krótkie pojęcie: pęd. On ma dwie, bardzo niemiłe dla tego wynalazku,
>>> cechy: 1) obowiązuje go zasada zachowania, 2) jest wielkością wektorową.
>>
>> Słyszałeś o zderzeniach niesprężystych ?
>
> W zderzeniach niesprężstych pęd jest zachowany. Niezachowana jest
> energia.
Niezupełnie, ponieważ w przypadku zderzeń niesprężystych, suma algebraiczna
pędów po zderzeniu jest równa sumie algebraicznej pędów przed zderzeniem,
czyli mamy tu spełnioną zasadę zachowania pędu.
W przypadku zderzeń niesprężystych wektory pędów są skierowane w przeciwnych
kierunkach i dlatego się znoszą, a wynikowy pęd układu połączonych ciał jest
różnicą algebraiczną obydwu pędów.
Jeżeli obydwa ciała miały identyczne wartości pędów to układ połączonych
obydwu ciał na skutek zderzenia niesprężystego traci całkowicie pędy i
pozostaje on statyczny.
W pierwszym przypadku następuje gwałtowna zmian kierunku ruchu ciał co
doprowadza do ogromnych przeciążeń, zaś w drugim przypadku zmiana kierunku
ruchu dotyczy tylko i wyłącznie ciała o mniejszym pędzie, a występujące tu
przeciążenia są o wiele mniejsze.
-
82. Data: 2011-03-14 22:36:58
Temat: Re: to ocali zycie a nie radary
Od: "Alexy" <a...@o...com.pl>
Użytkownik "Jaroslaw Berezowski" <p...@g...pl> napisał w wiadomości
news:t46258-m1d.ln1@news.yarross.net.pl...
>> Widzisz problem takich niedowiarków polega na tym, że Łągiewka jest
>> człowiekiem bez tytułów, a wśród naukowców istnieje idiotyczna wiara w
> Problem polega na tym, ze ten "wynalazek" nie dziala tak jak obiecuje
> "wynalazca". Powod - zasada zachowania pedu.
Hm..... ? Ciekawe ?
A fizyka jednak twierdzi coś innego.
Twierdzi, że po zderzeniu niesprężystym dwóch ciał o identycznych pędach,
obydwa pędy się wzajemnie zniosą i obydwa ciała pozostaną w spoczynku po
zderzeniu. Czyżby jednak zasada zachowania pędu w tym przypadku się nie
sprawdzała ? A może jednak to jakaś magia lub kłamstwo ?
Jak więc widać problem polega jednak na tym, że niedowiarkowie nie rozumieją
do końca zasad fizyki oraz zjawisk jakie tu zachodzą.
-
83. Data: 2011-03-14 23:59:19
Temat: Re: to ocali zycie a nie radary
Od: Tomek Kańka <t...@t...eu.org>
Alexy <a...@o...com.pl> napisał(a)
> Użytkownik "Tomek Kańka" <t...@t...eu.org> napisał w wiadomości
> news:slrninst01.umm.tom@tv2.dom.local...
>
>>>> Nie chciałbym psuć panom humoru, ale fizyka zna jeszcze takie jedno
>>>> krótkie pojęcie: pęd. On ma dwie, bardzo niemiłe dla tego wynalazku,
>>>> cechy: 1) obowiązuje go zasada zachowania, 2) jest wielkością wektorową.
>>>
>>> Słyszałeś o zderzeniach niesprężystych ?
>>
>> W zderzeniach niesprężstych pęd jest zachowany. Niezachowana jest
>> energia.
>
> Niezupełnie, ponieważ w przypadku zderzeń niesprężystych, suma algebraiczna
> pędów po zderzeniu jest równa sumie algebraicznej pędów przed zderzeniem,
> czyli mamy tu spełnioną zasadę zachowania pędu.
>
Nie wiem po co wprowadasz jakąś bełkotliwą interpretację zasady
zachowania pędu, podczas gdy jest to bardzo proste:
- pęd jest wektorem,
- jeśli na ukłąd nie działają siły zewnętrzne, pęd jest zachowany.
Nie ma, żadnego sensu we wprowadzaniu "algebraicznej sumy" pędów. To czy
zderzenie jest sprężyste, czy nie - nie zmienia powyższych punktów.
Sprężystość zderzenia oznacza jedynie zachowania energii *mechanicznej*
(po przemyśleniu sprawy dochodzę do wniosku, że w wątku o Łagiewce
lepiej wyrażać się ultra-precyzyjnie).
PS. Energii cieplnej nie zaliczam do energii mechanicznej:).
--
Tomek
-
84. Data: 2011-03-15 01:04:36
Temat: Re: to ocali zycie a nie radary
Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>
On 2011-03-14, Alexy <a...@o...com.pl> wrote:
>> Nie chciałbym psuć panom humoru, ale fizyka zna jeszcze takie jedno
>> krótkie pojęcie: pęd. On ma dwie, bardzo niemiłe dla tego wynalazku,
>> cechy: 1) obowiązuje go zasada zachowania, 2) jest wielkością wektorową.
>
> Słyszałeś o zderzeniach niesprężystych ?
Powiedzmy, że parę razy.
> Zdajesz sobie sprawę z tego, że podczas zderzeń dwóch pędzących z
> naprzeciwka obiektów, ich wektory pędów są skierowane w przeciwnych
> kierunkach i się wzajemnie znoszą ?
No i?
Pzdr,
Krzysiek Kiełczewski
-
85. Data: 2011-03-15 07:24:01
Temat: Re: to ocali zycie a nie radary
Od: "Mariusz Chwalba" <m...@c...net>
On Mon, 14 Mar 2011 19:09:31 +0100, Krzysiek Kielczewski
<k...@g...com> wrote:
>>> Tak samo zderzak Łągiewki ma bezsiłowo przekazywać energię i to jest
>>> jedyne jego działanie. Jeżeli tego nie robi, to znaczy że nie działa.
>>
>> A my mieliśmy żyć w drugiej Japonii.
>> Tak, przekazuje z dobrą sprawnością energię kinetyczną pojazdu zamieniając
>> ją na energię kinetyczną masy wirującej. Czyli działa.
Nieśmiało zauważę, że pasażerom pojazdu jednak bardziej szkodzi ich własna
energia kinetyczna i pęd.
> Nie chciałbym psuć panom humoru, ale fizyka zna jeszcze takie jedno
> krótkie pojęcie: pęd. On ma dwie, bardzo niemiłe dla tego wynalazku,
> cechy: 1) obowiązuje go zasada zachowania, 2) jest wielkością wektorową.
Wynalazca o niej słyszał. Co więcej:
"Łągiewka odrzuca zasadę zachowania pędu oraz inne jej sformułowanie:
trzecią zasadę dynamiki Newtona."
Jest nawet ładny eksperyment z deską i kulkami który to elegancko ilustruje.
pozdrawiam,
--
Mariusz 'koder' Chwalba
-
86. Data: 2011-03-15 14:18:02
Temat: Re: to ocali zycie a nie radary
Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>
Dnia Mon, 14 Mar 2011 22:36:58 +0100, Alexy napisał(a):
> ? A może jednak to jakaś magia lub kłamstwo ? Jak więc widać problem
> polega jednak na tym, że niedowiarkowie nie rozumieją do końca zasad
> fizyki oraz zjawisk jakie tu zachodzą.
Problem polega na tym, ze ten "wynalazek" nie dziala tak jak obiecuje
"wynalazca". Powod - zasada zachowania pedu.
--
Jaroslaw "jaros" Berezowski
-
87. Data: 2011-03-15 16:44:18
Temat: Re: to ocali zycie a nie radary
Od: Waldek Godel <n...@o...info>
Dnia Tue, 15 Mar 2011 14:18:02 +0100, Jaroslaw Berezowski napisał(a):
> Problem polega na tym, ze ten "wynalazek" nie dziala tak jak obiecuje
> "wynalazca". Powod - zasada zachowania pedu.
I jeszcze prawo Ohma.
--
Pozdrowienia, Waldek Godel
Nie pytaj, co rząd może zrobić dla ciebie.
Zapytaj, czy mógłby tego nie robić.
-
88. Data: 2011-03-15 16:49:37
Temat: Re: to ocali zycie a nie radary
Od: "Alexy" <a...@o...com.pl>
Użytkownik "Mariusz Chwalba" <m...@c...net> napisał w wiadomości
news:op.vsdf2bfva6rut4@koder...
> Wynalazca o niej słyszał. Co więcej:
>
> "Łągiewka odrzuca zasadę zachowania pędu oraz inne jej sformułowanie:
> trzecią zasadę dynamiki Newtona."
Wskaż w którym miejscu on to robi ?
-
89. Data: 2011-03-15 16:50:59
Temat: Re: to ocali zycie a nie radary
Od: "Alexy" <a...@o...com.pl>
Użytkownik "Jaroslaw Berezowski" <p...@g...pl> napisał w wiadomości
news:ah5458-51v.ln1@news.yarross.net.pl...
>> ? A może jednak to jakaś magia lub kłamstwo ? Jak więc widać problem
>> polega jednak na tym, że niedowiarkowie nie rozumieją do końca zasad
>> fizyki oraz zjawisk jakie tu zachodzą.
> Problem polega na tym, ze ten "wynalazek" nie dziala tak jak obiecuje
> "wynalazca". Powod - zasada zachowania pedu.
Problem Twój polega w tym, że to działa wbrew temu co Ty piszesz.
Powód - wszystko jest zgodne z prawami fizyki.
-
90. Data: 2011-03-15 17:19:05
Temat: Re: to ocali zycie a nie radary
Od: "Alexy" <a...@o...com.pl>
Użytkownik "Tomek Kańka" <t...@t...eu.org> napisał w wiadomości
news:slrnint7e7.umm.tom@tv2.dom.local...
> Nie wiem po co wprowadasz jakąś bełkotliwą interpretację zasady
> zachowania pędu, podczas gdy jest to bardzo proste:
>
> - pęd jest wektorem,
Tylko jak to wytłumaczyć oponentom, którzy nie rozróżniają zderzenia
sprężystego, w którym po zderzeniu jest zachowana cała energia kinetyczna, a
suma pędów jest taka sama jak przed zderzeniem od zderzenia niesprężystego,
w którym energia kinetyczna zamienia się w ciepło, a wektory pędów wzajemnie
się odejmują?
> Nie ma, żadnego sensu we wprowadzaniu "algebraicznej sumy" pędów. To czy
> zderzenie jest sprężyste, czy nie - nie zmienia powyższych punktów.
Próbuję innymi drogami wyjaśnić, że zderzenie sprężyste ma całkiem inny
charakter niż zderzenie niesprężyste.
Próbuję też wytłumaczyć, że Łągiewka budując swój zderzak próbuje osiągnąć
idealne zderzenie niesprężyste o idealnie liniowej charakterystyce sił
hamujących, niezaleznej od prędkości pojazdów.
Próbuję też wyjaśnić, że dotychczasowym strefom zgniotu bardzo daleko jest
jeszcze do zderzeń niesprężystych, a ich charakterystyka sił hamujących jest
bardzo nieliniowa.
Ludzie sobie nawet nie zdają sprawy, że strefy zgniotu są projektowane dla
określonej, maksymalnej prędkości zależnej od klasy samochodu i jest to
prędkość 45-65 km/h. Powyżej tej prędkości cała strefa zgniotu ulega
zniszczeniu i po zgnieceniu stref zgniotu pozstaje jeszcze bardzo duża ilość
energii kinetycznej, która bierze udział w zderzeniu niesprężystym, w którym
występują ogromne przeciążenia.
Łągiewka budując swój zderzak chce osiągnąć mechanizm, który niezaleznie od
prędkości zderzenia zachowa charakter zderzenia niesprężystego. Stąd się
właśnie biorą te ogromne różnice przeciążeń pomiędzy zderzakiem Łągiewki, a
obecnie stosowanymi strefami zgniotu.