eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

  • Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
    atman.pl!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-a-02.news.n
    eostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    Date: Thu, 14 Jun 2012 12:41:26 +0200
    From: Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10.7; rv:12.0) Gecko/20120428
    Thunderbird/12.0.1
    MIME-Version: 1.0
    Newsgroups: pl.rec.motocykle
    Subject: Re: tepe chuje na
    References: <4fd4ae1a$1@news.home.net.pl>
    <4fd7b9c6$0$1302$65785112@news.neostrada.pl>
    <4fd83a9e$1@news.home.net.pl>
    <4fd87164$0$1228$65785112@news.neostrada.pl>
    <4fd87800$1@news.home.net.pl> <4fd87949$1@news.home.net.pl>
    <4fd87f1c$0$26691$65785112@news.neostrada.pl>
    <4fd88c92$1@news.home.net.pl>
    <4fd89e96$0$26695$65785112@news.neostrada.pl>
    <4fd8a3d4$1@news.home.net.pl>
    <4fd8cbe9$0$1222$65785112@news.neostrada.pl>
    <4fd8e924$1@news.home.net.pl>
    <4fd8fcb4$0$26700$65785112@news.neostrada.pl>
    <d...@g...com>
    <4fd907d2$0$1223$65785112@news.neostrada.pl>
    <f...@g...com>
    <4fd922e8$0$26685$65785112@news.neostrada.pl>
    <d...@g...com>
    <4fd933bd$0$1315$65785112@news.neostrada.pl> <4...@n...home.net.pl>
    <4fd9a62f$0$1229$65785112@news.neostrada.pl>
    <jrcb1s$48l$1@news.task.gda.pl> <4fd9b1e4$1@news.home.net.pl>
    <jrcbns$5f8$2@news.task.gda.pl> <4fd9b5c0$1@news.home.net.pl>
    In-Reply-To: <4fd9b5c0$1@news.home.net.pl>
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Lines: 104
    Message-ID: <4fd9bfd6$0$1300$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 80.54.236.253
    X-Trace: 1339670486 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 1300 80.54.236.253:55413
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.rec.motocykle:655554
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 14.06.2012 11:58, Andrzej Lawa pisze:
    > A nie stosuje?

    Nikt nie zaleca, poza zainteresowanymi. Podobnie jak Polskie Towarzystwo
    Stomatologiczne założone przez jakąś firmę produkującą pastę do zębów
    zaleca jej używanie.

    Fakty:

    - Cały rok na wszystkich drogach: Albania, Bośnia i Herzegowina,
    Czarnogóra, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Islandia, Kanada, Litwa,
    Łotwa, Macedonia, Norwegia, Polska, Szwecja
    - W okresie zimy na wszystkich drogach: Bułgaria (od 1 listopada do 1
    marca), Słowacja (od 15 października do 15 marca), Chorwacja
    - W obszarach niezabudowanych przez cały rok: Rosja, Rumunia, Serbia
    (wprowadzono na okres próbny), Słowenia, Węgry, Włochy (tylko na drogach
    ekspresowych i autostradach)
    - Wycofano: Białoruś, Austria, Chorwacja (w okresie wiosenno-letnim)
    - Zakaz używania światel mijania w dzień podczas dobrej widoczności: Grecja

    A teraz w formie obrazkowej:

    http://dadrl.pl/images/mapa_europa.jpg

    Proponuję zauważyć, że wśród krajów gdzie obowiązuje nakaz dominuja
    kraje poskomunistyczne. Prktycznie żaden kraj o wysoko rozwiniętej
    motoryzacji nakazu nie ma.

    Skąd w ogóle absurdalny pomysł jazdy z włączonymi światłami mijania w dzień?

    W 1976 roku Skandynawska Rada Ruchu Drogowego (NTR) zarekomendowała
    Danii, Norwegii i Szwecji nakaz jazdy z włączonymi światłami mijania
    przez cały rok wszystkich pojazdów mechanicznych.

    Szwecja wprowadziła taki nakaz w roku 1977, natomiast Dania ograniczyła
    go tylko do motocyklistów i potraktowała jako pilotaż. W roku 1979
    badania wykazały, że w Danii wzrosła liczba wypadków z udziałem
    motocykli. Badania te zignorowano i ostatecznie w roku 1990 nakaz ten
    rozszerzono na wszystkie pojazdy mechaniczne. Wcześniej, bo w latach
    1986 i 1988 wprowadzono ten nakaz w Norwegii i Islandii. W roku 1989 w
    Kanadzie wprowadzono nakaz montażu w nowych samochodach specjalnych
    świateł do jazdy dziennej.

    W Szwecji już wcześniej używano podczas jazdy w dzień tradycyjnych
    świateł postojowych o mocy 18 W, odkąd w roku 1967 Szwecja przeszła z
    ruchu lewostronnego na prawostronny. Miało to ograniczyć liczbę
    wypadków, zwłaszcza zderzeń czołowych, ale ponieważ wypadki cały czas
    zdarzały się, uznano światła tego typu są niewystarczające i nakazano
    używania świateł mijania. Naturalnie z czasem liczba wypadków
    zmniejszyła się, co przypisano jeździe z włączonymi światłami. Tak
    narodził się mit o dobrodziejstwach płynących z używania w dzień świateł
    mijania.

    Stopniowo jazda z włączonymi światła mijania stała się marketingowym
    chwytem, mającym podtrzymać opinie szwedzkiej motoryzacji i szwedzkich
    samochodów jako najbezpieczniejszych na świecie. Zignorowano przy tym
    szereg badań wykazujących negatywny wpływ świateł mijania na innych
    użytkowników dróg i środowisko.

    Już w roku 1975 Hörberg i Rumar dowiedli, że podczas dobrej widoczności
    człowiek doskonale widzi samochód bez włączonych świateł z odległości
    3000 m. Dlatego uznano za mało prawdopodobną możliwość niezauważenia
    samochodu z mniejszej odległości, co mogłoby stanowić przyczynę wypadku.
    Ponadto odkryto, że po zmroku na ulicy oświetlonej światłem latarni,
    włączone światła samochodu utrudniają dostrzeżenie obiektów nie
    wyposażonych w światła, takich jak piesi czy rowerzyści.

    W roku 1997 w USA przeanalizowano wypadki drogowe pod kątem roli w nich
    włączonych świateł mijania. Wyniki były zaskakujące: 3,7% wzrost liczby
    wypadków drogowych wśród samochodów z włączonymi światłami mijania.
    Raport został utajniony.

    W roku 1999 przeprowadzono na zlecenie INRETS badania, które nie
    wykazały jakiegokolwiek pozytywnego wpływu na bezpieczeństwo ruchu
    drogowego. W ich wyniku parlament francuski odrzucił pomysł wprowadzenia
    nakazu używania świateł w dzień.

    W roku 2004 komisja Unii Europejskiej zarekomendowała wprowadzenie na
    terenie UE nakazu z włączonymi światłami mijania przez całą dobę przez
    cały rok. W skutek oporu wielu krajów i wielu środowisk, podjęto prace
    nad wyborem najmniej kontrowersyjnej drogi wprowadzenia tego nakazu w życie.

    Pod koniec roku 2004 zapoczątkowano w USA proces stopniowego
    wprowadzenia podobnego nakazu mimo oporów wielu instytucji zajmujących
    się bezpieczeństwem ruchu drogowego.

    W tym samym roku rząd japoński oficjalnie wypowiedział się w sprawie
    tych działań i kategorycznie odmówił wprowadzenia tego nakazu w Japonii.
    Ponadto zakazano używania świateł mijania powyżej 400 kandeli.

    27 listopada 2007 r. Komisja Europejska wycofała się zamiaru
    rekomendowania państwom członkowskim wprowadzenia nakazu jazdy z
    włączonymi światłami mijania ze względu na potwierdzony niekorzystny
    wpływ takiej regulacji na bezpieczeństwo ruchu drogowego.

    Z dniem 1 stycznia 2008 r. Austria wycofała na swoim terytorium
    obowiązek używania w dzień świateł mijania.

    Wniosek nasuwa się następujący: wygląda na to, iż Unia Europejska
    chciała narzucić ten nakaz tylko z jednego powodu - ponieważ kiedyś w
    Szwecji zmieniono ruch z lewostronnego na prawostronny.

    --
    Tom01

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: