-
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
atman.pl!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-a-02.news.n
eostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
Date: Thu, 14 Jun 2012 12:41:26 +0200
From: Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>
User-Agent: Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10.7; rv:12.0) Gecko/20120428
Thunderbird/12.0.1
MIME-Version: 1.0
Newsgroups: pl.rec.motocykle
Subject: Re: tepe chuje na
References: <4fd4ae1a$1@news.home.net.pl>
<4fd7b9c6$0$1302$65785112@news.neostrada.pl>
<4fd83a9e$1@news.home.net.pl>
<4fd87164$0$1228$65785112@news.neostrada.pl>
<4fd87800$1@news.home.net.pl> <4fd87949$1@news.home.net.pl>
<4fd87f1c$0$26691$65785112@news.neostrada.pl>
<4fd88c92$1@news.home.net.pl>
<4fd89e96$0$26695$65785112@news.neostrada.pl>
<4fd8a3d4$1@news.home.net.pl>
<4fd8cbe9$0$1222$65785112@news.neostrada.pl>
<4fd8e924$1@news.home.net.pl>
<4fd8fcb4$0$26700$65785112@news.neostrada.pl>
<d...@g...com>
<4fd907d2$0$1223$65785112@news.neostrada.pl>
<f...@g...com>
<4fd922e8$0$26685$65785112@news.neostrada.pl>
<d...@g...com>
<4fd933bd$0$1315$65785112@news.neostrada.pl> <4...@n...home.net.pl>
<4fd9a62f$0$1229$65785112@news.neostrada.pl>
<jrcb1s$48l$1@news.task.gda.pl> <4fd9b1e4$1@news.home.net.pl>
<jrcbns$5f8$2@news.task.gda.pl> <4fd9b5c0$1@news.home.net.pl>
In-Reply-To: <4fd9b5c0$1@news.home.net.pl>
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Lines: 104
Message-ID: <4fd9bfd6$0$1300$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 80.54.236.253
X-Trace: 1339670486 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 1300 80.54.236.253:55413
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.rec.motocykle:655554
[ ukryj nagłówki ]W dniu 14.06.2012 11:58, Andrzej Lawa pisze:
> A nie stosuje?
Nikt nie zaleca, poza zainteresowanymi. Podobnie jak Polskie Towarzystwo
Stomatologiczne założone przez jakąś firmę produkującą pastę do zębów
zaleca jej używanie.
Fakty:
- Cały rok na wszystkich drogach: Albania, Bośnia i Herzegowina,
Czarnogóra, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Islandia, Kanada, Litwa,
Łotwa, Macedonia, Norwegia, Polska, Szwecja
- W okresie zimy na wszystkich drogach: Bułgaria (od 1 listopada do 1
marca), Słowacja (od 15 października do 15 marca), Chorwacja
- W obszarach niezabudowanych przez cały rok: Rosja, Rumunia, Serbia
(wprowadzono na okres próbny), Słowenia, Węgry, Włochy (tylko na drogach
ekspresowych i autostradach)
- Wycofano: Białoruś, Austria, Chorwacja (w okresie wiosenno-letnim)
- Zakaz używania światel mijania w dzień podczas dobrej widoczności: Grecja
A teraz w formie obrazkowej:
http://dadrl.pl/images/mapa_europa.jpg
Proponuję zauważyć, że wśród krajów gdzie obowiązuje nakaz dominuja
kraje poskomunistyczne. Prktycznie żaden kraj o wysoko rozwiniętej
motoryzacji nakazu nie ma.
Skąd w ogóle absurdalny pomysł jazdy z włączonymi światłami mijania w dzień?
W 1976 roku Skandynawska Rada Ruchu Drogowego (NTR) zarekomendowała
Danii, Norwegii i Szwecji nakaz jazdy z włączonymi światłami mijania
przez cały rok wszystkich pojazdów mechanicznych.
Szwecja wprowadziła taki nakaz w roku 1977, natomiast Dania ograniczyła
go tylko do motocyklistów i potraktowała jako pilotaż. W roku 1979
badania wykazały, że w Danii wzrosła liczba wypadków z udziałem
motocykli. Badania te zignorowano i ostatecznie w roku 1990 nakaz ten
rozszerzono na wszystkie pojazdy mechaniczne. Wcześniej, bo w latach
1986 i 1988 wprowadzono ten nakaz w Norwegii i Islandii. W roku 1989 w
Kanadzie wprowadzono nakaz montażu w nowych samochodach specjalnych
świateł do jazdy dziennej.
W Szwecji już wcześniej używano podczas jazdy w dzień tradycyjnych
świateł postojowych o mocy 18 W, odkąd w roku 1967 Szwecja przeszła z
ruchu lewostronnego na prawostronny. Miało to ograniczyć liczbę
wypadków, zwłaszcza zderzeń czołowych, ale ponieważ wypadki cały czas
zdarzały się, uznano światła tego typu są niewystarczające i nakazano
używania świateł mijania. Naturalnie z czasem liczba wypadków
zmniejszyła się, co przypisano jeździe z włączonymi światłami. Tak
narodził się mit o dobrodziejstwach płynących z używania w dzień świateł
mijania.
Stopniowo jazda z włączonymi światła mijania stała się marketingowym
chwytem, mającym podtrzymać opinie szwedzkiej motoryzacji i szwedzkich
samochodów jako najbezpieczniejszych na świecie. Zignorowano przy tym
szereg badań wykazujących negatywny wpływ świateł mijania na innych
użytkowników dróg i środowisko.
Już w roku 1975 Hörberg i Rumar dowiedli, że podczas dobrej widoczności
człowiek doskonale widzi samochód bez włączonych świateł z odległości
3000 m. Dlatego uznano za mało prawdopodobną możliwość niezauważenia
samochodu z mniejszej odległości, co mogłoby stanowić przyczynę wypadku.
Ponadto odkryto, że po zmroku na ulicy oświetlonej światłem latarni,
włączone światła samochodu utrudniają dostrzeżenie obiektów nie
wyposażonych w światła, takich jak piesi czy rowerzyści.
W roku 1997 w USA przeanalizowano wypadki drogowe pod kątem roli w nich
włączonych świateł mijania. Wyniki były zaskakujące: 3,7% wzrost liczby
wypadków drogowych wśród samochodów z włączonymi światłami mijania.
Raport został utajniony.
W roku 1999 przeprowadzono na zlecenie INRETS badania, które nie
wykazały jakiegokolwiek pozytywnego wpływu na bezpieczeństwo ruchu
drogowego. W ich wyniku parlament francuski odrzucił pomysł wprowadzenia
nakazu używania świateł w dzień.
W roku 2004 komisja Unii Europejskiej zarekomendowała wprowadzenie na
terenie UE nakazu z włączonymi światłami mijania przez całą dobę przez
cały rok. W skutek oporu wielu krajów i wielu środowisk, podjęto prace
nad wyborem najmniej kontrowersyjnej drogi wprowadzenia tego nakazu w życie.
Pod koniec roku 2004 zapoczątkowano w USA proces stopniowego
wprowadzenia podobnego nakazu mimo oporów wielu instytucji zajmujących
się bezpieczeństwem ruchu drogowego.
W tym samym roku rząd japoński oficjalnie wypowiedział się w sprawie
tych działań i kategorycznie odmówił wprowadzenia tego nakazu w Japonii.
Ponadto zakazano używania świateł mijania powyżej 400 kandeli.
27 listopada 2007 r. Komisja Europejska wycofała się zamiaru
rekomendowania państwom członkowskim wprowadzenia nakazu jazdy z
włączonymi światłami mijania ze względu na potwierdzony niekorzystny
wpływ takiej regulacji na bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Z dniem 1 stycznia 2008 r. Austria wycofała na swoim terytorium
obowiązek używania w dzień świateł mijania.
Wniosek nasuwa się następujący: wygląda na to, iż Unia Europejska
chciała narzucić ten nakaz tylko z jednego powodu - ponieważ kiedyś w
Szwecji zmieniono ruch z lewostronnego na prawostronny.
--
Tom01
Następne wpisy z tego wątku
- 14.06.12 12:51 Marcin N
- 14.06.12 12:42 Iguan_007
- 14.06.12 13:00 Tom01
- 14.06.12 13:10 Tom01
- 14.06.12 13:14 Andrzej Lawa
- 14.06.12 13:14 Andrzej Lawa
- 14.06.12 13:15 Andrzej Lawa
- 14.06.12 13:11 Iguan_007
- 14.06.12 13:17 Andrzej Lawa
- 14.06.12 13:24 Andrzej Lawa
- 14.06.12 13:25 Marcin N
- 14.06.12 13:25 Andrzej Lawa
- 14.06.12 13:25 Tom01
- 14.06.12 13:28 Andrzej Lawa
- 14.06.12 13:30 Andrzej Lawa
Najnowsze wątki z tej grupy
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- [ot] spec od renowacji/reperacji kurtek skorzanych
- Co to znaczy wer. eksportowa? Na przykładzie motoru Java 350 Perak
- 1902 Clement Gerrard
- Dzień dobry - pozdrowienia w roku 2024
- Co to jest "sikaczu"?
- Re: (PDF) Helminth Infections and their Impact on Global Public Health by Bruschi
- Re: (bardzo długie) jak stracic pieniądze i nie miec motocykla...
- Re: (bardzo długie) jak stracic pieniądze i nie miec motocykla...
- Kask po wypadku
- Re: konstrukcje stalowe
- Re: konstrukcje stalowe
- nie działają kierunkowskazy w motorowerze Junak 805 2T
- Czy ten precel jeszcze działa?
Najnowsze wątki
- 2024-11-08 Belka
- 2024-11-09 pierdolec na punkcie psa
- 2024-11-09 Warszawa => Sales Executive <=
- 2024-11-09 Wrocław => SAP BTP Consultant (mid/senior) <=
- 2024-11-09 Warszawa => ECM Specialist / Consultant <=
- 2024-11-09 Warszawa => Senior Frontend Developer (React + React Native) <=
- 2024-11-10 TVN donosi: Obywatelskie zatrzymanie policjanta (nie na służbie)
- 2024-11-08 Warszawa => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-11-08 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-11-08 Szczecin => Key Account Manager (ERP) <=
- 2024-11-08 Białystok => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <
- 2024-11-08 Wrocław => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2024-11-08 Warszawa => QA Engineer <=
- 2024-11-08 Warszawa => QA Inżynier <=
- 2024-11-08 Warszawa => Key Account Manager <=