  • Data: 2012-06-13 15:44:13
    Temat: Re: tepe chuje na
    Od: Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 13.06.2012 14:48, Andrzej Lawa pisze:
    > Podaj źródła. Nie wykręcaj się.

    Jakie mam podać źródła? Napisałem czarno na białym: Policja i CEPiK.
    Policja ma nawet stronę ze statystykami i raportami rocznymi w pdf-ach.
    Dane CEPiKu są bardziej zakamuflowane. Jeśli temat Pana interesuje
    proszę się potrudzić, odnaleźć i postudiować.

    > Statystyki policyjne nie mają kategorii "wypadki z udziałem
    > motocyklistów z winy innego kierującego" w szczególności kiedy tę winę
    > można by przypisać w ogóle niezauważeniu motocykla (a nie złej ocenie
    > położenia).

    Wystarczy, że jest liczba wypadków z udziałem motocyklistów. Bo taka
    liczba, a konkretne jej trend w funcji czasu nas głównie interesuje.
    Jeśli w jakimś roku robi sie 10x więcej niż błąd pomiarowy to coś jest
    nie halo, prawda?

    > Nie, nie zasugerowałem.

    Mam zacytować?

    > Domagałem się tylko podania rzetelnej oceny
    > statystycznej z uwzględnieniem wszystkich czynników.

    Wszystkich czynników? Wolne żarty. Ktoś jednak podjął próbę analizy
    statystyk policyjnych z użyciem funkcji regresji liniowej:
    http://dadrl.pl/forum/viewtopic.php?f=7&t=906

    Proponuję jednak chwilę uczciwie się zastanowić nad rzeczami które
    wczesniej opisałem. Gdzieś jest błąd? To są wszystko czyste, jasne
    wnioski z oczywistych faktów dostępnych dla przeciętnego człowieka.
    Miała być poprawa w ilości wypadków -20%? Okazało się że nie ma. Ani w
    Polsce ani w żadnym innym kraju który wprowadził taki obowiązek. Jest
    zmniejszenie widoczności motocyklistów, motorowerzystów i obiektow bez
    świateł? Ano jest. Inaczej nie byłoby dyskusji o jeździe na długich. Są
    zwiększone koszty w postaci dodatkowo spalonego paliwa, dodatkowo
    wymienionych żarówek? Ano są. Firmy z branży elektrotechniki
    samochodowej pochwaliły się już w 2007 roku 60% wzrostem przychodu.
    Skokowo. Dokładnie takie wnioski wyciągnął rząd Austrii i zniósł nakaz.
    W uzasadnieniu napisano o braku poprawy bezpieczeństwa i powstałe
    koszty. Również koszty ekologiczne. Podobnie, ale w lato postąpiła
    Chorwacja. Żadne inne państwo o wysoko rozwiniętej motoryzacji, np
    Niemcy, Wielka Brytania, Francja, USA nawet nie rozważa wprowadzenia
    analogicznego nakazu pomimo silnej agitacji i licznych akcji
    "uświdamiających" finansowanych np w UE przez Hellę.

    > Albo, żeby pozostać w temacie, nałożenie obowiązku jeżdżenia na
    > światłach zwiększyło średnią prędkość wśród motocyklistów (bo znacząco
    > wzrosła liczba wypadków wskutek niedostosowania prędkości - czyli jakiś
    > matoł zasuwał ile fabryka dała i się wykopyrtnął).

    A to jest wcale niegłupie. Jestem widoczny, jestem bezpieczny, mogę
    jechać szybciej, mogę zachować mniejszy margines bo dzięki światłom tych
    z naprzeciwka tez widzę lepiej. To typowa reakcja, występującą zresztą w
    bardzo wielu dziedzinach. Nazywa się kompensacją ryzyka lub efektem
    Peltzmana i została zauważona i opisana dość dawno temu.

    --
    Tomasz Jurgielewicz
    Masz problem z kolorem? Wal śmiało!