  • 11. Data: 2012-08-26 12:55:33
    Temat: Re: telefon biurkowy UMTS zamiast kablowej stacjonarki
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 24 Aug 2012 17:44:38 +0000 (UTC), Przemyslaw Frasunek napisał(a):
> [...]

    Hm, ja tam nie bardzo rozumiem - jesli z jednej strony mamy komorke ktora
    sama koduje, z drugiej komorke ktora sama dekoduje, to po cholere po drodze
    wprowadzac kolejne de/kodowania ? To jest dobra praktyka inzynierska ? :-)

    > Takie czasy... Ale to sie nie bierze z niczego -- spadek cen na rynku
    > uslug telekomunikacyjnych wymusil na operatorach redukcje kosztow
    > infrastruktury. Technologie bazujace na IP i Ethernecie sa zwyczajnie
    > tansze, niz ich SDHowe odpowiedniki.

    Czekaj czekaj - a ten IP to jak lata na dluzsze odleglosci ?
    Nie przez SDH ?

    No i czy nie mozna wynegocjowac na sprzet SDH rownie niskich cen co na
    inne, bo wszak az tak bardzo sie to nie rozni od innych ..

    J.

  • 12. Data: 2012-08-26 13:57:39
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > wprowadzac kolejne de/kodowania ? To jest dobra praktyka inzynierska ? :-)

    Tak. Jest jeden przyjęty standard kodowania między urządzeniami. Co prawda
    był on przyjmowany gdzieś koło roku 1980, ale nadal funguje :-) Strumień o
    prędkości 64 kb/sek, na ośmiu bitach z ekspandorem i kompresorem mowy (nie
    kodekiem!).
    I własnie jest on po to, żeby każde urządzenie dogadało się z każdym innym,
    niezaleznie od tego, czy masz kodeki GSM, VoIP czy PSTN, czy cokolwiek się
    pojawi w nieokreślonej przyszłości. Takim strumieniem posługują się
    centrale i parę innych rzeczy.
    To jest tak samo, jak sygnalizacja SS7 - każda inna powinna móc być
    przekodowana w te i z powrotem na SS7. Esperanto w telekomunikacji.

    > Czekaj czekaj - a ten IP to jak lata na dluzsze odleglosci ?
    > Nie przez SDH ?

    Hasło All-IP się kłania. A co będzie transportem, to już insza inszość.

    > No i czy nie mozna wynegocjowac na sprzet SDH rownie niskich cen co na
    > inne, bo wszak az tak bardzo sie to nie rozni od innych ..

    Kwestia popytu, podaży, wielkości produkcji i wszytskich innych głupstw ;-)

  • 13. Data: 2012-08-26 17:17:49
    Od: Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>

    Dnia 26.08.2012 J.F. <j...@p...onet.pl> napisał/a:
    > Czekaj czekaj - a ten IP to jak lata na dluzsze odleglosci ?
    > Nie przez SDH ?

    Juz nie, SDH do transportu IP sukcesywnie wychodzi z uzycia od okolo 10
    lat. W tej chwili najpopularniejsza technologia w szkielecie jest
    10G Ethernet, transportowany po DWDM, a sporadycznie -- bezposrednio po
    ciemnych wloknach. Powoli tez zaczyna sie wykorzystywac 40G Ethernet.

    To samo dotyczy radiolinii backhaulowych. Kiedys byly kompatybilne z
    SDH, w tej chwili bazuja na Ethernecie.

    > No i czy nie mozna wynegocjowac na sprzet SDH rownie niskich cen co na
    > inne, bo wszak az tak bardzo sie to nie rozni od innych ..

    SDH sie jednak dosc mocno rozni od Ethernetu, a wolumen produkcji
    sprzetu to SDH od przynajmniej 15 lat jest znacznie mniejszy niz sprzetu
    Ethernetowego.

    --
    * Fido: 2:480/124 ** WWW: http://www.frasunek.com ** NICHDL: PMF9-RIPE *
    * Jabber ID: v...@n...pl ** PGP ID: 2578FCAD ** HAM-RADIO: SQ5JIV *

  • 14. Data: 2012-08-27 16:26:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Maciej Bebenek" napisał w wiadomości
    "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Tak. Jest jeden przyjęty standard kodowania między urządzeniami. Co
    >prawda
    >był on przyjmowany gdzieś koło roku 1980, ale nadal funguje :-)
    >Strumień o

    Ze nadal funguje, to nie znaczy ze nie mozna tego zrobic lepiej :-)

    >prędkości 64 kb/sek, na ośmiu bitach z ekspandorem i kompresorem mowy
    >(nie
    >kodekiem!).

    A czemu nie naswac tego kodekiem ?

> [...]
    >cokolwiek się
    >pojawi w nieokreślonej przyszłości. Takim strumieniem posługują się

    Ale to nie wyklucza mozliwosci negocjacji innego strumienia na
    poczatku polaczenia, skoro obie strony go akceptuja :-)
    I przeciez nie wymyslam tu niestworzonych bredni, bo podobna
    negocjacja jest np w faksach.

    P.S. a tak swoja droga ... mam nadzieje ze mowa skompresowana do AMR
    czy innego kodeka z GSM, nastepnie rozkompresowana, i znow
    skompresowana daje taki sam strumien jak po pierwszej kompresji ? Czy
    za drugim razem tracimy jeszcze wiecej ?

    >Kwestia popytu, podaży, wielkości produkcji i wszytskich innych
    >głupstw ;-)

    No, popyt na lacza IP dalekiego zasiegu to sie chyba i tak koncentruje
    wsrod tych samych operatorow :-)

    J.

  • 15. Data: 2012-08-27 22:02:34
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> wrote:

    > A czemu nie naswac tego kodekiem ?

    Mentalnie się nie zgadzam ;-) Generalnie idea jest taka, że kodujemy dźwięk
    na 12 bitach/8 Khz, a potem odrzucamy z nich najmniej istotne elementy. To
    jest bardziej kompresor dynamiki, niż koder.

> [...]
    > polaczenia, skoro obie strony go akceptuja :-)
    > I przeciez nie wymyslam tu niestworzonych bredni, bo podobna negocjacja jest np w

    Niby nie wyklucza, ale jest jeden standard i wszyscy się do niego
    dopasowywują. I jak na razie - czyli jakieś 30 lat - jest dobrze ;-)

> [...]
    > taki sam strumien jak po pierwszej kompresji ? Czy za drugim razem tracimy jeszcze

    Ciutkę tracimy. Dlatego kodowanie stratne stosujemy tylko na końcach
    zestawionego połaczenia, a reszta przesyła tym czymś, co byś chciał zmienić
    :-) O, i przy okazji jest wytłumaczenie, dlaczego nie coś innego - miałbyś
    straty jakości w zalezności od liczby elementów komutujących.

  • 16. Data: 2012-08-28 01:19:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 27 Aug 2012 22:02:34 +0200, Maciej Bebenek napisał(a):
    > Mentalnie się nie zgadzam ;-) Generalnie idea jest taka, że kodujemy dźwięk
    > na 12 bitach/8 Khz, a potem odrzucamy z nich najmniej istotne elementy. To
    > jest bardziej kompresor dynamiki, niż koder.

    Jak z 12 (14 ?) bitow sie robi 8, to to jest kompresja i to stratna :-)
    W jedna i druga strone to to jest kodek, nawet jesli w istocie to kompresor
    dynamiki :-)

    > Niby nie wyklucza, ale jest jeden standard i wszyscy się do niego
    > dopasowywują. I jak na razie - czyli jakieś 30 lat - jest dobrze ;-)

    W faksach tez byl jeden stardard, a potem sie namnozylo i tez jest dobrze
    :-)

> [...]
    > :-) O, i przy okazji jest wytłumaczenie, dlaczego nie coś innego - miałbyś
    > straty jakości w zalezności od liczby elementów komutujących.

    Nie mial bym, bo by te elementy nie robily kompresji. Czysta transmisja
    danych. A tak to sa dwa kodowania i dwa dekodowania.
    Da sie tez tak dobrac algorytmy, zeby wielokrotne dekodowanie i kodowanie
    nie wprowadzaly wiekrotnych zmian, ale czy takie sa uzyte to nie wiem.

    J.

  • 17. Data: 2012-09-07 17:16:21
    Od: jędrek <w...@p...onet.pl>

    Gadka zeszła na kompresję, nadal nie zostało ustalone czy są jakieś sensowne
    bramki umts? Tak żeby martwą "sieć" domowych telefonów, po odłączeniu linii
    tp ożywić ponownie przez wpięcie jej do takiej bramki-matki.
    Znalazłem coś takiego:
    http://www.mediatrix.pl/upload/articles/Bramki_GSM/B
    roszury_POL_PDF/Bramka_ComSat__UMTS_Basic.pdf

    Szukam jednak urządzenia bez wyjść do linii abonenckich isdn czy pots.
    Po prostu wyjście w świat tylko w paśmie UMTS, minimu jedno gniazdko RJ do
    wpięcia domowej sieci telefonów i tyle. Odtąd wszystkie stacjonarne w domu
    miałyby wyjście w świat przez powietrze w paśmie UMTS, miałyby numer
    telefonu komórkowego i dzwoniłyby wszystkie jednocześnie gdy ktoś wybierze
    ten numer.