    From: shg <s...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: tamagotchi...
    Date: Thu, 14 Oct 2010 11:02:58 -0700 (PDT)

    On 14 Paź, 16:48, "qlphon" <q...@p...fm> wrote:
    > ale trudno mi uwierzyć, że ktoś produkowałby takie procesorki
    > z zaszytym w strukturze oprogramowaniem...

    To może nawet nie być mikroprocesor.

    > nie znam sie na wytwarzaniu układów elektroniki użytkowej
    > ale jak czytałem historie procesorów to intel wygrał wyścig z innymi
    > producentami elektroniki wprowadzając właśnie coś, co można było
    > zaprogramować już po wyprodukowaniu (chyba procesory 4040) a nie w fazie
    > projektowania
    > a działo się to na poziomie kalkulatorów i bardzo prostych urządzeń
    > elektronicznych
    > (sporo prostszych od tamagothi)

    Źródłem sukcesu było to, że projekt nowego urządzenia nie był związany
    z tworzeniem nowego układu scalonego i jego produkcją. Można było
    produkować nowe urządzenia w mniejszych seriach.
    Cena jednostkowa mikroprocesora jest stała, niezależna od ilości
    kupowanych sztuk (pomijając różne marże, rabaty i zakładając że
    producent przewidział wielki sukces swojego układu i rozłożył koszt
    amortyzacji na nieskończenie długo). Koszt ASIC-a to zupełnie inna
    bajka. Produkcja jednej sztuki kosztuje połowę tego co produkcja 30166
    sztuk (rzeczywista wielkość tu podana może się wahać), bo trzeba
    policzyć koszt projektu, wykonanie masek itp. ASIC zajmuje mniej
    miejsca na krzemie (aczkolwiek pewna granica rozsądku istnieje) niż
    uniwersalny mikroprocesor, a mniej miejsca = więcej układów na waflu =
    mniejszy koszt jednostkowy.
    Pamięć ROM jest tańsza od pamięci programowalnych, wymaga mniej
    wyrafinowanych technik produkcji.
    Wytworzenie określonej łącznej powierzchni układów scalonych w tej
    samej technologii kosztuje tyle samo, nie ważne czy będą to najnowsze
    mikroprocesory, czy wzmacniacze operacyjne.
    Do 2008 wyprodukowano szacunkowo 70 milionów sztuk (dane wyssane z
    Wikipedii) tego ustrojstwa, nawet milion to wystarczająca ilość żeby
    ASIC był opłacalny

    > trudno by mi było uwierzyć, że teraz opłaca się producentom masowej taniochy
    > zrobić taki krok wstecz...
    > ale może...
    Ani wstecz, ani naprzód. Normalna kolej rzeczy. Kiedyś na dyskach
    twardych znaleźć można było całą masę niespecjalizowanych układów -
    pamięć, kontroler (ten akurat był specjalizowany), trochę analogowych
    bzdetów do odczytu/zapisu, osobne układy do sterowania ruchem głowic i
    napędem talerzy, teraz to wszystko siedzi w jednym scalaku. Podobnie
    pierwsze egzemplarze tamagotchi mogły być jeszcze w jakiś sposób
    programowalne, i/albo kosztowały odpowiednio drożej, bo producent
    założył że sprzeda się "tylko" milion sztuk. Ale jak tylko zauważono
    duże zapotrzebowanie, to logicznym posunięciem jest redukcja kosztów i
    strasznie fajnie jest utrzymać przy tym niezmienioną cenę, istna żyła
    złota.