  • 21. Data: 2014-04-12 20:47:23
    Temat: Re: takie pytano o sterowanie silnikiem DC...
    Od: JK <j...@i...pl>

    W dniu 2014-04-12 05:14, sundayman pisze:
> [...]
    > delikatnie oscyluje z częstotliwością ok. 400Hz - zapewne z taką
    > szybkością obraca się wał silnika - tego nie wiadomo zresztą, ponieważ
    > silnik zamknięty jest w obudowie z przekładnią zmniejszającą obroty do
    > ok. 1 / sek.
    > Delikatnie oscyluje - znaczy jak pamiętam - to przy 1A są to oscylacje
    > na może 20 mA - coś koło tego. Sinusoida zresztą.
    >
    > No i teraz - żeby wykryć rzeczywistą prędkość silnika, należałoby
    > odczytać te wahania prądu. Przychodzą mi tu do głowy jakieś rozwiązania
    > "normalne" - czyli odseparować składową stałą, wzmocnić itp.

    Chyba potrzebujesz czegoś w tym guście:
    http://www.nxp.com/documents/application_note/AN1051
    3.pdf

    JK

  • 22. Data: 2014-04-12 20:52:42
    Od: "PcmOl" <...@...com>

    > faktycznie 0,3% to niedokładnie.
    Ano niedokładnie.

  • 23. Data: 2014-04-12 20:58:56
    Od: "PcmOl" <...@...com>

    > Może się niejasno wyraziłem - te oscylacje prądu pobieranego przez silnik, nie
    > wynikają z pracy PWM, tylko są cechą samego silnika i występują także przy
    > zasilaniu bezpośrednio z zasilacza - po prostu przełączanie uzwojeń w silniku
    > powoduje takie minimalne wahania prądu - ale korzystne jest to, że te wahania
    > odzwierciedlają rzeczywistą prędkość obrotową. Trzeba tylko je "wyciągnąć" i
    > wykorzystać.
    >
    > tutaj jest opis tego mechanizmu :
    > http://dat.etsit.upm.es/~pabloj/motor.pdf
    >
    > Nawet się zgadza wygląd tych oscylacji.

    Wyfiltrować f w zakresie pracy. Uformować. Mierzyć okres pulsacji. Wprowadzić
    funkcję stabilizacji do PWM . Wydaje się stosunkowo trywialne na uC + OPamp.

  • 24. Data: 2014-04-12 21:01:46
    Od: "PcmOl" <...@...com>

    Aha - gotowców niestety nie widziałem. Może istnieją.

  • 25. Data: 2014-04-12 21:58:31
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-04-12 19:28, sundayman pisze:
    > Już patrzę na tego TPIC'a...
    [...]
    > TPIC2101 - no fajnie, ale to jest "tylko" regulator PWM. On nie ma
    > "zwrotnego" pomiaru prędkości obrotowej via pomiar prądu silnika.
    > A właściwie, nie via "prądu silnika" tylko wahań tego prądu,
    > spowodowanych przez działanie komutatorów silnika.

    To nie jest tylko regulator PWM. Kostka zawiera układ detekcji spadku
    napięcia źródła zasilania (wywołanego na przykład zmianą obciążenia
    silnika lub zmianami napięcia sieci) i kompensacji tego spadku przez
    zmianę wypełnienia impulsów. W przypadku wiertarki to działa świetnie.
    Dlaczego nie miałoby działać przy przekładni?

    P.P.

  • 26. Data: 2014-04-12 22:39:43
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Chyba potrzebujesz czegoś w tym guście:
    > http://www.nxp.com/documents/application_note/AN1051
    3.pdf

    No bliżej - ale chyba jednak nie do końca.

    W tym układzie jest mierzone napięcie Back-EMF ;

    Back electromotive force (also called BEMF) is an electromotive force
    that occurs in electric motors and generators where there is relative
    motion between the rotor magnet of the motor and the external magnetic
    field. In other words, the motor acts like a generator as long as it
    rotates. The RPM is directly proportional to the back EMF voltage.

    To nie jest to samo, co w linku, który zapodałem wcześniej.
    Zresztą, w tamtym linku jest blokowy schemat - tak jak wspomniałem ;
    filtr > wzmacniacz > formowanie impulsów.

    Niby to jakiś kosmos nie jest - jak trzeba będzie zrobię na piechotę.
    Tylko dziwne, że nie ma gotowego układu pod to.

    Aha - teoretycznie można by ten pomiar zrobić wykorzystując już
    istniejący układ - znaczy poprzez analizę napięcia na rezystorze
    pomiarowym silnika.

    Z tym, że biorąc pod uwagę, że zakres pomiarowy jest 0-4A przy 10 bitach
    przetwornika Atmegi, która tam siedzi - to po pierwsze mam wątpliwości,
    czy te wahania rzędu max. parudziesięciu mA dałyby się wiarygodnie
    wyłapać. No niby na 10 bitów to wychodzi 4mA rozdzielczości...

    Ale - dodatkowo to wymaga analizy softwareowej - cały ten tor
    "filtr>detektor" trzeba by zrobić - i wątpię, czy to jest osiągalne
    zadanie dla Atmegi128, która w dodatku musi robić jednocześnie parę
    innych rzeczy.

  • 27. Data: 2014-04-12 22:42:04
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu sobota, 12 kwietnia 2014 20:47:23 UTC+2 użytkownik JK napisał:

    > Chyba potrzebujesz czegoś w tym guście:
    >
    > http://www.nxp.com/documents/application_note/AN1051
    3.pdf

    > JK

    Da to się gdzieś kupić czy tylko na ekranie monitora można obejrzeć.

  • 28. Data: 2014-04-12 23:41:45
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    > The RPM is directly proportional to the back EMF voltage.

    Odwrotnie :-)

    P.P.

  • 29. Data: 2014-04-13 10:03:51
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    W dniu 2014-04-12 22:42, Zachariasz Dorożyński pisze:
    > Da to się gdzieś kupić czy tylko na ekranie monitora można obejrzeć.

    Ten mikrokontroler jest dostępny np. w TME.

  • 30. Data: 2014-04-13 11:03:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 12 Apr 2014 06:54:56 -0700 (PDT), Zachariasz Dorożyński

    > faktycznie 0,3% to niedokładnie.

    Zalezy do czego. Do zegarka bardzo niedokladnie.

    A te 0.3% jest realne ?

    J.