    From: sundayman <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: takie pytano o sterowanie silnikiem DC...
    Date: Sat, 12 Apr 2014 22:39:43 +0200

    > Chyba potrzebujesz czegoś w tym guście:
    > http://www.nxp.com/documents/application_note/AN1051
    3.pdf

    No bliżej - ale chyba jednak nie do końca.

    W tym układzie jest mierzone napięcie Back-EMF ;

    Back electromotive force (also called BEMF) is an electromotive force
    that occurs in electric motors and generators where there is relative
    motion between the rotor magnet of the motor and the external magnetic
    field. In other words, the motor acts like a generator as long as it
    rotates. The RPM is directly proportional to the back EMF voltage.

    To nie jest to samo, co w linku, który zapodałem wcześniej.
    Zresztą, w tamtym linku jest blokowy schemat - tak jak wspomniałem ;
    filtr > wzmacniacz > formowanie impulsów.

    Niby to jakiś kosmos nie jest - jak trzeba będzie zrobię na piechotę.
    Tylko dziwne, że nie ma gotowego układu pod to.

    Aha - teoretycznie można by ten pomiar zrobić wykorzystując już
    istniejący układ - znaczy poprzez analizę napięcia na rezystorze
    pomiarowym silnika.

    Z tym, że biorąc pod uwagę, że zakres pomiarowy jest 0-4A przy 10 bitach
    przetwornika Atmegi, która tam siedzi - to po pierwsze mam wątpliwości,
    czy te wahania rzędu max. parudziesięciu mA dałyby się wiarygodnie
    wyłapać. No niby na 10 bitów to wychodzi 4mA rozdzielczości...

    Ale - dodatkowo to wymaga analizy softwareowej - cały ten tor
    "filtr>detektor" trzeba by zrobić - i wątpię, czy to jest osiągalne
    zadanie dla Atmegi128, która w dodatku musi robić jednocześnie parę
    innych rzeczy.