    From: bartekltg <b...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: szybki logarytm
    Date: Wed, 30 Jul 2014 16:41:21 +0200

    On 29.07.2014 20:25, Borneq wrote:

    > O ile lepsze? Jak dużo stopień wielomianu musi być wyższy dla wielomianu
    > niż dla wyrażenia wymiernego?

    W wersji z logarytmem wyniki były takie.
    rząd licznika, rząd mianownika, błąd maksymalny

    13 0 4.4669e-12
    12 1 2.6577e-14
    11 2 7.4195e-16
    10 3 5.5135e-17
    9 4 8.7641e-18
    8 5 2.6887e-18
    7 6 1.5005e-18
    6 7 1.4947e-18
    5 8 2.6568e-18
    4 9 8.5841e-18
    3 10 5.3464e-17
    2 11 7.1071e-16
    1 12 2.5028e-14
    0 13 4.072e-12

    Nie zawsze jest aż tak wyraźnie lepsza. W przypadku
    logarytmu mamy bardzo niedaleko przedziału [0.5,1]
    biegun, stąd miałaby pochodzić przewaga f wymiernych.

    http://mathoverflow.net/questions/122539/the-unreaso
    nable-effectiveness-of-pade-approximation
    [tam też odnośćnik do większego pdfa]

    To dalej nie jest aproksymacja w normie |.|_inf na przedziale,
    tylko szereg. Coś więcej mam, ale na innym kompie, ale chyba
    wiele nie dokładniejszego.

    > Gdy mamy możliwość wykonania tego w sposób równoległy, to być może
    > opłaca się wielomian wyższego stopnia, choćby stopień był bardzo wysoki,
    > zamiast dzielenia.

    W jakim sensie równolegle? Pogadać między procesorami raczej nie
    zdążysz;)
    Większy stopień to też najczęściej gorsze uwarunkowanie.

    > Tylko obecnie nie ma możliwości wykonania Hornera równoległe, gdy mamy
    > kilka rdzeni, to zrównoleglenie polega ma wykonaniu wątków na kilku
    > rdzeniach, a nie można krótkiej operacji rozdzielać. Może komputery
    > przyszłości będą miały coś w rodzaju wbudowanego koprocesora FPGA, który
    > będzie mógł równolegle wykonywać operacje?

    Wtedy to dowolny (w granicach rozsądku) wielomian policzę sobie
    w czasie log_2 (n) ;-)

    > Do czego dziś mogą się przydać procedury Czebyszewa i Remeza? Może do

    Do tego samego, co 100 lat temu - do wyznaczania optymalnej sensie
    normy max aproksymacji wielomianem danej funkcji.

    A czy coś takiego jest Ci potrzebne, to już zależy od tego, co robisz.
    Nie jest to coś, co każdy używa. Choć Remez wystąpił na matematyce
    obliczeniowej (odpowiednik metod numerycznych na matematyce) u mnie.

    pzdr
    bartekltg