eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.comp.programmingszybki logarytm
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 75

  • 1. Data: 2014-07-20 21:06:43
    Temat: szybki logarytm
    Od: feldmarszałek tusk <N...@g...pl>

    po/eu proponuję, żeby zajęli się włażeniem w dupę europy tuska i
    gronkiewicz waltz...

    czy istnieje jakiś prosty algorytm wyliczana punktów na osi x, gdy
    rysujemy wykres w skali logarytmicznej?


  • 2. Data: 2014-07-22 14:31:22
    Temat: Re: szybki logarytm
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 20.07.2014 21:06, feldmarszałek tusk wrote:

    > czy istnieje jakiś prosty algorytm wyliczana punktów na osi x, gdy
    > rysujemy wykres w skali logarytmicznej?

    Użyć logarytmu. Jeśli rysujesz, tych punktów nie masz dużo.


    Zostawiając psychiatrie, jak zrobić szybki logarytm?
    Dla ułatwienia o podstawie 2.
    Odpowiedź prosta, rozbić" liczbę na cechę/mantysę, choćby
    funkcją frexp (x) -> (y,n) : x = y*2^n, 0.5<=y<1

    teraz ~log2 = n + f(y)
    gdzie y jest wielomianem lub funkcją wymierną, którą
    jak dobierać, już nam Czebyszew, Remez pokazali.


    O jedną rzecz trzeba zadbać. Jeśli f(0.5) i f(1)
    nie różnią się o 1 (tak jak prawdziwy log2) na wykresie
    całości będzie widać skoki. "Logarytm" może nawet nie
    być monotoniczny. Można zadbać o to dodatkowo ręcznie,
    albo zauważyć, że brzegowe węzły kontrolne w algorytmie
    Remeza zbiegają do brzego obszaru. Nieparzysty stopień
    aproksymacji załatwia nam problem.

    Zbudujmy najpierw coś ręcznie

    double shitlog2(double x)
    {
    int w;
    x = frexp(x,&w);
    return w + 2.0*(x-1.0);
    }
    Błąd bezwzględny niecałe 9%, wyniki dokładne dla pełnych liczb.
    Błęd tylko w jedną stronę, łatwo zredukować o połowę, kosztem
    'estetyki' log(1)==0 ;-)

    Prosta pętla ze zmienną double i jednym wyliczeniem logarytmu jest
    4.5 raza szybsza.
    Nic dziwnego.

    Ale idźmy dalej. Zrobiłem kilka funkcji tego typu, w tym:

    double mylog2_pade_7_6(double x)
    {
    int w;
    x = frexp(x,&w);
    return w+
    (-0.138283895467597308734825929 +
    x* (-4.75644115041872693502244398 +
    x *(-28.2901284421308848729647527 +
    x *(-31.020711652270330663079404 +
    x *(26.954639037773333537566195 +
    x *(32.065091647893956780806165 +
    (5.14481531055604261525940722 +
    0.0410191440642069963727475423* x)* x))))))
    /(0.01773580523008302467852483039 +
    x *(1.066870914453938639820160162 +
    x* (11.40739806765892909737152090 +
    x* (35.97371731450040844764454601 +
    x* (38.11130966747411808773004738 +
    x* (12.86083151020947229832310848 + x))))));
    }

    Analityczny błąd (max) tego przybliżenia to 1.5*10^-18, nie dziwi
    więc, że licząc na doubleach błąd krąży wokół epsylona maszynowego.

    To, co interesujące, to to, że ta wersja, równie dokładna, jest 30%
    szybsza!

    Coś źle kompilowałem, czy logarytm jest lekko niedopieszczony?
    A może mój algorytm pomija coś potrzebnego do komfortowego
    uniwersalnego działania, co jest tak obciążające?
    Dodanie if (x<=0) return nan(""); praktycznie nic nie zmienia.

    gcc 4.8.2 z ubuntu.
    Kompilowane z -march=native -mtune=native
    potem jeszcze -funsafe-math-optimizations -mfpmath=sse -msse2 (bez
    zmian. ) -O2, -O3, nie ma znaczenia.

    W clang3.4 std::log2 jest ciut szybszy, własny 1/5 wolniejszy, ale nadal
    wygrywa.

    całość:
    http://pastebin.com/WuYW6MTJ

    BTW, jak przekazać funkcję jako argument funkcji szablonowej,
    jeśli ta funkcja jest klasycznie przeładowana. log2<double>
    nie działa. Wsadziłem je lambdą (sprawdziłem, bez narzutu;-)),
    ale to armata na wróbla.

    pzdr
    bartekltg






  • 3. Data: 2014-07-22 14:36:20
    Temat: Re: szybki logarytm
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Tue, 22 Jul 2014 14:31:22 +0200, bartekltg <b...@g...com>
    wrote:

    >Zostawiając psychiatrie, jak zrobić szybki logarytm?
    [..]
    >(-0.138283895467597308734825929 +
    > x* (-4.75644115041872693502244398 +
    > x *(-28.2901284421308848729647527 +
    > x *(-31.020711652270330663079404 +
    > x *(26.954639037773333537566195 +
    > x *(32.065091647893956780806165 +
    >(5.14481531055604261525940722 +

    Polecam tablice logarytmiczne. Jeszcze szybsze

    A.l.


  • 4. Data: 2014-07-22 15:00:55
    Temat: Re: szybki logarytm
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 22.07.2014 14:36, A.L. wrote:
    > On Tue, 22 Jul 2014 14:31:22 +0200, bartekltg <b...@g...com>
    > wrote:
    >
    >> Zostawiając psychiatrie, jak zrobić szybki logarytm?
    > [..]
    >> (-0.138283895467597308734825929 +
    >> x* (-4.75644115041872693502244398 +
    >> x *(-28.2901284421308848729647527 +
    >> x *(-31.020711652270330663079404 +
    >> x *(26.954639037773333537566195 +
    >> x *(32.065091647893956780806165 +
    >> (5.14481531055604261525940722 +
    >
    > Polecam tablice logarytmiczne. Jeszcze szybsze

    Nie są szybsze:)

    Zresztą, o co Ci chodzi, przecież tak (m.in) się
    implementuje funkcje.

    pzdr
    bartekltg



  • 5. Data: 2014-07-22 15:04:32
    Temat: Re: szybki logarytm
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Tue, 22 Jul 2014 15:00:55 +0200, bartekltg <b...@g...com>
    wrote:

    >On 22.07.2014 14:36, A.L. wrote:
    >> On Tue, 22 Jul 2014 14:31:22 +0200, bartekltg <b...@g...com>
    >> wrote:
    >>
    >>> Zostawiając psychiatrie, jak zrobić szybki logarytm?
    >> [..]
    >>> (-0.138283895467597308734825929 +
    >>> x* (-4.75644115041872693502244398 +
    >>> x *(-28.2901284421308848729647527 +
    >>> x *(-31.020711652270330663079404 +
    >>> x *(26.954639037773333537566195 +
    >>> x *(32.065091647893956780806165 +
    >>> (5.14481531055604261525940722 +
    >>
    >> Polecam tablice logarytmiczne. Jeszcze szybsze
    >
    >Nie są szybsze:)
    >
    >Zresztą, o co Ci chodzi, przecież tak (m.in) się
    >implementuje funkcje.
    >
    >pzdr
    >bartekltg
    >

    Nie przypominam sobie kiedy ostatio muisalem implementowac wlasny
    logarytm...

    A.L.


  • 6. Data: 2014-07-22 15:58:25
    Temat: Re: szybki logarytm
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 22.07.2014 15:04, A.L. wrote:
    > On Tue, 22 Jul 2014 15:00:55 +0200, bartekltg <b...@g...com>
    > wrote:
    >
    >> On 22.07.2014 14:36, A.L. wrote:
    >>> On Tue, 22 Jul 2014 14:31:22 +0200, bartekltg <b...@g...com>
    >>> wrote:
    >>>
    >>>> Zostawiając psychiatrie, jak zrobić szybki logarytm?
    >>> [..]
    >>>> (-0.138283895467597308734825929 +
    >>>> x* (-4.75644115041872693502244398 +
    >>>> x *(-28.2901284421308848729647527 +
    >>>> x *(-31.020711652270330663079404 +
    >>>> x *(26.954639037773333537566195 +
    >>>> x *(32.065091647893956780806165 +
    >>>> (5.14481531055604261525940722 +
    >>>
    >>> Polecam tablice logarytmiczne. Jeszcze szybsze
    >>
    >> Nie są szybsze:)
    >>
    >> Zresztą, o co Ci chodzi, przecież tak (m.in) się
    >> implementuje funkcje.


    > Nie przypominam sobie kiedy ostatio muisalem implementowac wlasny
    > logarytm...

    I co z tego wynika? Nikogo nie namawiam do implementowania (choć,
    co ciekawe, można bez trudu znaleźć komercyjne i darmowe biblioteki
    które to robią, najczęściej w celu pararelizacji).

    Pytanie było inne.

    Może rozjaśnię: Dlaczego napisany na kolanie logarytm
    jest szybszy niż zaimplementowany standardowo.
    Jeśli ta metoda nie ma jakiejś wyraźnej wady, ludzie
    z gcc mogliby zrobić dokładnie to samo.


    Zerknąłem do tego, co robi oryginalny log. Też głownie
    mnoży i dodaje, ma jednak nieco więcej skoków.

    pzdr
    bartekltg



  • 7. Data: 2014-07-22 16:16:35
    Temat: Re: szybki logarytm
    Od: firr <p...@g...com>

    W dniu wtorek, 22 lipca 2014 15:58:25 UTC+2 użytkownik bartekltg napisał:
    > On 22.07.2014 15:04, A.L. wrote:
    >
    > > On Tue, 22 Jul 2014 15:00:55 +0200, bartekltg <b...@g...com>
    >
    > > wrote:
    >
    > >
    >
    > >> On 22.07.2014 14:36, A.L. wrote:
    >
    > >>> On Tue, 22 Jul 2014 14:31:22 +0200, bartekltg <b...@g...com>
    >
    > >>> wrote:
    >
    > >>>
    >
    > >>>> Zostawiając psychiatrie, jak zrobić szybki logarytm?
    >
    > >>> [..]
    >
    > >>>> (-0.138283895467597308734825929 +
    >
    > >>>> x* (-4.75644115041872693502244398 +
    >
    > >>>> x *(-28.2901284421308848729647527 +
    >
    > >>>> x *(-31.020711652270330663079404 +
    >
    > >>>> x *(26.954639037773333537566195 +
    >
    > >>>> x *(32.065091647893956780806165 +
    >
    > >>>> (5.14481531055604261525940722 +
    >
    > >>>
    >
    > >>> Polecam tablice logarytmiczne. Jeszcze szybsze
    >
    > >>
    >
    > >> Nie są szybsze:)
    >
    > >>
    >
    > >> Zresztą, o co Ci chodzi, przecież tak (m.in) się
    >
    > >> implementuje funkcje.
    >
    >
    >
    >
    >
    > > Nie przypominam sobie kiedy ostatio muisalem implementowac wlasny
    >
    > > logarytm...
    >
    >
    >
    > I co z tego wynika? Nikogo nie namawiam do implementowania (choć,
    >
    > co ciekawe, można bez trudu znaleźć komercyjne i darmowe biblioteki
    >
    > które to robią, najczęściej w celu pararelizacji).
    >
    >
    >
    > Pytanie było inne.
    >
    >
    >
    > Może rozjaśnię: Dlaczego napisany na kolanie logarytm
    >
    > jest szybszy niż zaimplementowany standardowo.
    >
    > Jeśli ta metoda nie ma jakiejś wyraźnej wady, ludzie
    >
    > z gcc mogliby zrobić dokładnie to samo.
    >
    >
    >
    >
    >
    > Zerknąłem do tego, co robi oryginalny log. Też głownie
    >
    > mnoży i dodaje, ma jednak nieco więcej skoków.
    >
    >
    powody sa lub ich nie ma.. (co do tego to moze zalezy od platformy ale te funkcje sa
    znane z powolnosci i ztck to np niemal nikt nie uzywa pow() - moze poza AL'em ;/)

    a jaki to jest 'oryginalny log'? jest to jakies zrodło w c w asmie czy cos takiego?
    ztcw to w
    x87 sa dwie funkcje

    FYL2X - liczy y*lg_2(x) (jesli y=lg_b(2) => liczy lg_b(x) )

    FYL2XP1 - y*lg_2(x+1) "more precise than lg_2(x) if x is close to zero" (acz tego
    troche nie rozumiem - to jak sie tego uzywa?)


  • 8. Data: 2014-07-22 17:18:10
    Temat: Re: szybki logarytm
    Od: firr <p...@g...com>

    >
    >
    > a jaki to jest 'oryginalny log'? jest to jakies zrodło w c w asmie czy cos takiego?
    ztcw to w
    >
    > x87 sa dwie funkcje
    >
    >
    >
    > FYL2X - liczy y*lg_2(x) (jesli y=lg_b(2) => liczy lg_b(x) )
    >
    >
    >
    > FYL2XP1 - y*lg_2(x+1) "more precise than lg_2(x) if x is close to zero" (acz tego
    troche nie rozumiem - to jak sie tego uzywa?)

    do kompletu jest jeszcze funkcja
    F2XM1
    wszystkie te trzy funkcje sa jakies dziwne i ograniczone np dziedzina tej ostatniej
    podobno [-1.0
    do 1.0] (jak w takim razie liczy sie exp()'a)
    a dziedzina FYL2XP1 podobno: "-0.29289... to +0.29289..." - ciagle nie rozumiem jak
    tego uzywac
    do liczenia dokladniejszych logarytmow dla okolic 1.0 - ale tez nie mam troche
    sily/czasu sie w to wglebiac


  • 9. Data: 2014-07-22 17:23:09
    Temat: Re: szybki logarytm
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 22.07.2014 16:16, firr wrote:
    >>>
    >>>
    >>> Zerknąłem do tego, co robi oryginalny log. Też głownie
    >>> mnoży i dodaje, ma jednak nieco więcej skoków.

    > powody sa lub ich nie ma.. (co do tego to moze zalezy od platformy

    Przestań "dresować".

    > a jaki to jest 'oryginalny log'? jest to jakies zrodło w c w asmie
    > czy cos takiego? ztcw to w x87 sa dwie funkcje

    Napisałem o tym w ostatniej linijce posta. Kompilator nie użył
    koprocesora, tylko liczy jakiś szereg używając sse,
    po drodze używając paru porównań.

    Wymuszenie użycia koprocesora przez -mfpmath=387 nic nie daje,
    bo treść log2 się linkuje w wersji sse.

    Jak bardzo chcesz źródło, to masz.
    http://pastebin.com/BZpVhHGb
    najpierw std, potem to co wypluł kompilator z f.wymiernej + frexp.
    [bardzo ładnie sam przeplata liczenie licznika i mianownika]


    > FYL2X - liczy y*lg_2(x) (jesli y=lg_b(2) => liczy lg_b(x) )
    > FYL2XP1 - y*lg_2(x+1) "more precise than lg_2(x) if x is close to
    > zero" (acz tego troche nie rozumiem - to jak sie tego uzywa?)

    Jeśli masz liczbę postaci 1+dx to logartym (naturalny dla
    uproszczenia) tegobędzie z grubsza wynosił dx. Ale precyzja
    1+dx to 16 cyfr, jeśli dx jesst na poziomie 10^-10 to
    dx ma tylko 6 cyfr znaczących. I tyle ma też wynik.

    A logartym w tym punkcie jest przydatny. Zwłaszcza, ze
    dx może być równe 10^-40 ;-)
    log1p (x) = log(1+x) tyle, że gdy x jest małe, znacznie dokładniej.

    pzdr
    bartekltg


  • 10. Data: 2014-07-22 17:41:47
    Temat: Re: szybki logarytm
    Od: firr <p...@g...com>

    W dniu wtorek, 22 lipca 2014 17:23:09 UTC+2 użytkownik bartekltg napisał:
    > On 22.07.2014 16:16, firr wrote:
    >
    > >>>
    >
    > >>>
    >
    > >>> Zerknąłem do tego, co robi oryginalny log. Też głownie
    >
    > >>> mnoży i dodaje, ma jednak nieco więcej skoków.
    >
    >
    >
    > > powody sa lub ich nie ma.. (co do tego to moze zalezy od platformy
    >
    >
    >
    > Przestań "dresować".
    >
    >
    >
    > > a jaki to jest 'oryginalny log'? jest to jakies zrodło w c w asmie
    >
    > > czy cos takiego? ztcw to w x87 sa dwie funkcje
    >
    >
    >
    > Napisałem o tym w ostatniej linijce posta. Kompilator nie użył
    >
    > koprocesora, tylko liczy jakiś szereg używając sse,
    >
    > po drodze używając paru porównań.
    >
    >
    >
    > Wymuszenie użycia koprocesora przez -mfpmath=387 nic nie daje,
    >
    > bo treść log2 się linkuje w wersji sse.
    >
    >
    >
    > Jak bardzo chcesz źródło, to masz.
    >
    > http://pastebin.com/BZpVhHGb
    >
    > najpierw std, potem to co wypluł kompilator z f.wymiernej + frexp.
    >
    > [bardzo ładnie sam przeplata liczenie licznika i mianownika]
    >
    >
    >
    >
    >
    > > FYL2X - liczy y*lg_2(x) (jesli y=lg_b(2) => liczy lg_b(x) )
    >
    > > FYL2XP1 - y*lg_2(x+1) "more precise than lg_2(x) if x is close to
    >
    > > zero" (acz tego troche nie rozumiem - to jak sie tego uzywa?)
    >
    >
    >
    > Jeśli masz liczbę postaci 1+dx to logartym (naturalny dla
    >
    > uproszczenia) tegobędzie z grubsza wynosił dx. Ale precyzja
    >
    > 1+dx to 16 cyfr, jeśli dx jesst na poziomie 10^-10 to
    >
    > dx ma tylko 6 cyfr znaczących. I tyle ma też wynik.
    >
    >
    >
    > A logartym w tym punkcie jest przydatny. Zwłaszcza, ze
    >
    > dx może być równe 10^-40 ;-)
    >
    > log1p (x) = log(1+x) tyle, że gdy x jest małe, znacznie dokładniej.
    >
    >
    ok, ten asm troche za dlugi bym to rozczytywal
    no ale ok, - i tak tego rodzaju funkcji log/exp/pow uzywa sie bardzo rzadko, dzialają
    one tez baardzo wolno - lepiej jest jest je mysle stablicowac pod konkretny
    przyopadek [ew ominac w jakis inny sposob] - taka stablicowana funkcja bedzie wtedy
    pewnie z kilkadziesiat razy szybsza
    (ostatnio sprawdzalem czy tablizowanie dzielen
    daje speedup w moim rasteryzerze i byl speedup
    (z 1% czy 2% w skali aplikacji ale jednak)
    - czyli praktyczny wniosek w tego rodzaju funkcje wogole nie nalezy sie jak na dzis
    pewnie bawic,
    tablicowac i po robocie] (pewnie jeszcze nalezy sprawdzic czy w tych oryginalnych
    wolnych nie ma bledów bo chyba moga one miec rozne dziwne
    nieprecyzyjnosci, nie jestem pewien]

strony : [ 1 ] . 2 ... 8


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: