  • Data: 2010-01-04 11:27:54
    Temat: Re: szukam auta - mocnego RWD - doradźcie
    Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Jurand wydusił z siebie te słowy:

    > Jak chcesz.
    > Bierzemy dane katalogowe:
    > - Ford Mondeo 1.8 125KM, masa 1300, spalanie przy 90 km - 5.6 / 100,
    > spalanie miejskie: 11.3 / 100
    > - Ford Mondeo V6 2.5 170KM, masa 1385, spalanie przy 90 km - 7.2 /
    > 100, spalanie miejskie: 14.2 / 100.
    > - Ford Mondeo V6 3.0 225 KM (ST220), masa 1420, spalanie przy 90 km/h
    > - 7.9 / 100, spalanie miejskie: 14.3 / 100.
    >
    > Widzisz, jak niewielka różnica w masie i duża różnica w pojemności i
    > technologii silnika wpływa na całokształt spalania.
    > Nie da się nakarmić większej pojemności tą samą ilością paliwa.

    a Ty ciągke swoje.

    Przed chwilą mówiles głównie o masie, ze większa to musi wiecej palic.
    Teraz piszesz o samej pojęmności.

    Problem w tym, ze nie dostrzegasz sedna dyskusji.
    Ja nigdy nie twierdzilem, ze mniejszym silnikiem nie da sie spalić mniej, bo
    to oczywiste.
    Powiedzialem jedno proste zdanie - tym samym autem z większym i mocniejszym
    silnikiem poruszając sie na podobnym poziomie dynamiki jazdy spalimy ilość
    paliwa pozostającą na tym samym poziomie.

    Łopatologicznie tłumacze ostatni raz.
    Ten sam samochód, ta sama masa, ale różna pojemnosć i moc. Jeżdząc
    normalnie, w normalnym ruchu spalimy bardzo zbliżoną ilość paliwa, bo w
    jednym wykorzystasz większy a w drugim mniejszy procent mozliwości silnika,
    innymi słowy w słabszym będziesz musiał bardziej otwierać przepustnice, zeby
    utrzymac dynamike na tym samym poziomie co w mocniejszym i na odwrót - w
    mocniejszym będziesz mniej naciskał na gaz, zeby jechac za słabszym.

    Dane podawane przez producentów to generalnie marketingowe dane, ktore z
    rzeczywistoscią mają często mało wspólnego.
    I teraz kolejne oczywiste oczywistości, na ktorych opierasz całe swoje
    wywody w tym wątku:
    - mniejszym silnikiem da sie spalić mniej
    - większym da sie spalić więcej
    - większym czesto jeździ sie dynamiczniej, a tym samym spali więcej
    - większy jest cięższy

    Jesli jednak weźmiesz pdo uwage różne aspekty zagadnienia .. to wychodzi, ze
    bardzo często większy samochód, z większym silnikiem w podobnych warunkach
    nadal spali zbliżoną ilość paliwa, a przy tym jest wygodniejszy,
    przyjemniejszy w prowadzeniu itd. Oczywiście nie każdy samochód da sie
    porównać z każdym i nie każdy styl jazdy potwierdzi takie stwierdzenia,
    tyle, ze nie w tym rzecz, zeby czepiać sie skrajności.

    Bo na skrajnościach łątwo różne teorie tak samo potwierdzic jak i obalic.
    Dajmy na to przeciętny maluch palił 7-8 litrów z silnikiem 650cc i masie
    poniżej 1000kg
    Powiedzmy Corsa (dowolna, moze być i najcięższa C) z silnikiem 1,2 albo 1,4
    czyli dwa razy większym, o ilości cylindrów większej o 1 lub 2 - pali tyle
    samo lub mniej - chyba nie zaprzeczysz...

    Przykładów bardzo mocno obrazujących brak zależności pojemności od spalania
    jest całą masa, tak samo jak i takich, co będą takim twierdzeniom przeczyc
    Weźmy wspomnianą Yaris z silnikiem diesla 1,4 i np. Starego P205 z silnikiem
    1,9D - oba palą praktycznie tyle samo, a stopień unowoczesnienia jednostki
    Yarisa powinien bić go na łep, zwlaszcza ze ma mniejszą pojemność.

    No i w drugą strone. W123 z silnikiem 2,5l spali w mieście smiało 17 litrów
    i to bez mocnego deptania, ale taki sam w123 z silmikiem 2,0 spali sporo
    mniej.

    Wyjdzmy z zakamarków skrajności i przykladów od czapy a zastanówmy sie nad
    samą pojemnością, ktora jako taka ma dość mało istotny wpływ na spalanie.
    Na spalanie ma wpływ technika jazdy, masa auta, rodzaj napędu, rodzaj
    skrzyni, technologia użyta w samym silniku i ... jego stan techniczny.
    ps. co do techniki jazdy - oczywiście, ze mocniejszym i większym trzeba
    jechać oszczędniej, zeby uzyskac podobny wynik spalania mniejszego tylko weź
    pod uwage główne założenie - czyli podobny styl jazdy. Podobny patrząc z
    zewnętrznego ukladu odniesienia - z lotu Błękitnego 24, a nie z kabiny
    samochodu. Jesli z góry oba będą poruszać sie z podobną dynamiką to w srodku
    w jednym będzie dynamicznie, a w drugim powoli. Co nie zmienia faktu, ze w
    tym mniejszym już zapasu na nic nie masz, a w większym jeszcze czasem nawet
    spory.
    Teraz pewnie padnie sakramentalne - po co większy silnik, skoro ma sie nim
    jeździć tak jak mniejszym i tu już wkraczamy w gusta ludzi. Ja jeżdze raczej
    spokojnie, ale lubie duze i przecietnie mocne auta. Daje mi to mozliwość
    wybboru stylu jazdy w zależności od zachcianki. Moge jechcac na przyzwoitym
    poziomie ekonomiczności, ale mkoge jechać szybciej niż inni i nadal nie
    używać 100% mozliwości auta.

    Jaśniej?

    --
    Kuba (aka cita) gg:1461968 www.cita.pl
    Dwie ogony - Myszka (2005r) i Irma (2006r)