  • Data: 2021-04-17 03:43:15
    Temat: Re: szczyty głupoty
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:60799619$0$558$65785112@news.neostrada.pl...

    > Miałeś większą moc. Mój nadajniczek na UKF był na 1 tranzystorze.
    > Wystarczał nawet BC107, wcale nie w.cz. Bardzo niestabilny
    > częstotliwościowo - w zależności od kształtu, ustawień anteny. Dla stałej
    > częstotliwości antena sztywna. Dla zakłócania pasma radiowego i TV antena
    > z miękkiego przewodu. Zasięg minimum 50m. Tyle było do bloku naprzeciw,
    > gdzie za dostrojenie brałem widoczne wieczorową porą zmienianie na 1 z
    > kolorów kolorowego Rubina. A to pokój na niebiesko, a to na czerwono :-)
    > Można było wejść na fonię TV i pogadać głupoty. Radio też można było
> [...]

    W dawnych czasach gdy były tylko 2 programy TVP rodzice chcieli
    oglądać inny niż ja. Telewizor Lazuryt 104, specjalnie druga
    antena na dachu bloku (nadajniki b. daleko), kabel płaski.
    Zauważyłem, że odkurzacze nawet u sąsiadów nieco zakłócają
    i w ogóle iskrzenie...
    Ech, gdybym miał zwykły przekaźnik. Ale... jest cewka chyba
    telefoniczna z rdzeniem, kawałki blachy ocynowanej z puszki
    po konserwach (prąd przewodzi a elektromagnes przyciąga).
    W połowie filmu już miałem elektromechaniczny przerywacz
    szeregowo z cewką i płaską baterią, jakoś gwoździami i
    gumkami do deszczułki przymocowane, za sprężynę robiła
    grawitacja. Niestabilne było, czasem po sekundzie się wyłączał,
    w końcu zaskoczył na dłużej.
    Ojciec próbował regulować (wtedy złośliwie na chwilę
    wyłączałem). Po kilku minutach i mojej zadowolonej minie
    połapali się. Zresztą warkot blaszek było słychać.

    Przez nadajniczki (perwotnie jako generatorki FM o znikomej
    mocy z Młodego Technika, ale od czego podkręcenie prądu
    tranzystora wyjściowego, wyższe napięcie zasilania i antena)
    graliśmy z sąsiadem w szachy.
    Za modulator dioda pojemnościowa do której podłączany mikrofon
    (albo wyj. z magnetofonu). Jako odbiorniki radia FM. Chyba
    zapomnieliśmy zredukować mocy bo po kilku tygodniach kolega
    kolegi na drugim końcu osiedla po zakupie tunera (rodzice
    mieli kasę) szukał na elektromagnetycznej pustyni stacji i znalazł
    m.in. nas. Dziwił się, że jacyś wariaci grali w szachy, nawet rozstawił
    szachowicę i śledził ruchy.
    Potem życzliwy uprzedził nas, że w pobliskiej jednostce LWP
    (zorientowanej na nasłuch) mają czułe odbiorniki i mogą się
    zniecierpliwić.

    Arek