  • 11. Data: 2013-11-01 13:55:45
    Temat: Re: Sieci neuronowe a OCR [cross]
    Od: "Borneq" <b...@a...hidden.pl>

    Użytkownik "A.L." <a...@a...com> napisał w wiadomości
    news:gv95191m641fh723q0nsh0vl2bjd7omo1p@4ax.com...

    > Doskonale wiadomo jak dzialaja NN. A zeby uzywac NN, tzreba miec
    > chociaz zgrubne pojecie jak one dzialaja. Chocby po to zeby nie
    > wypisywac bzdur jak wyzej.

    Wiadomo (w ogólności) i nie wiadomo (w szczegółach) jak działają. Ostatnio
    zainteresowałem się Maszyną Wektorów Podpierających. Służy do klasyfikacji
    danych na dwie klasy (choć są przeróbki aby była większa ilość niż dwie - do
    OCR). Jeżeli mamy płaszczyznę i tam dwa zgrupowania punktów, dobiera się
    taką linię, która je dobrze oddziela. Dla trzech wymiarów oddzielamy
    płaszczyzną, a w ogólności w realnych przypadkach liczba wymiarów jest
    bardzo duża i chodzi o znalezienie hiperpłaszczyzny oddzielającej, I tu
    wiadomo jak to działa. Teraz możemy wyuczyć znajdowania twarzy na podstawie
    zbioru piskeli - i to działa. Być może da się wyuczyć klasyfikacji twarzy:
    mężczyzna - kobieta, starszy - młodszy, Czarny-Biały, ładny-brzydki.
    Wszystko zależy od uczenia.I tu działamy na wielowymiarowej przestrzeni,
    Przetwarzamy megabajty danych i przypuśćmy że nauczyliśmy rozpoznawać po
    pikselach twarze kobiet od mężczyzn, działa nie na podstawie algorytmu ale
    na podstawie danych uzyskanych z uczenia. I chyba nie da się określić jakie
    cechy musi mieć dany zestaw pikseli aby został odpowiednio zaklasyfikowany.
    Gdy mamy punkty na płaszczyźnie, to widać dwa zgrupowania oddzielone prostą,
    ale gdy mamy tysiące wymiarów, jest to dla człowieka zupełnie nieczytelne. I
    to chodziło gdy pisałem że mają działać same a nie wiadomo jak działają.

  • 12. Data: 2013-11-01 18:09:18
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Fri, 1 Nov 2013 13:55:45 +0100, "Borneq"
    <b...@a...hidden.pl> wrote:

> [...]
    >to chodziło gdy pisałem że mają działać same a nie wiadomo jak działają.

    Support Machines nic nie maja wspolnego z Neural Networks.

    Co do reszty, nei chce mi sie odpisywac, bo musialbym napisac 50
    stronicowy esej.

    A.L.

  • 13. Data: 2013-11-02 17:52:54
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-11-01 13:55, Borneq pisze:

    > gdy mamy tysiące wymiarów, jest to dla człowieka
    > zupełnie nieczytelne. I to chodziło gdy pisałem
    > że mają działać same a nie wiadomo jak działają.

    Bez wstępnego przetworzenia danych raczej będzie trudno uzyskać
    efekty, o których piszesz, tj. np. odróżnianie stary / młody
    na podstawie bezpośrednio podawanej na wejście NN (lub SVM)
    bitmapy z jasnościami pikseli. To podobne zadanie
    do nauczenia sieci NN rozpoznawania, czy wiersz jest
    smutny czy wesoły - na podstawie pliku GIF z zeskanowanym
    wydrukiem wiersza (podając na wejście wszystkie bity z pliku GIF).

    Rozpoznawanie twarzy poprzedzane jest zwykle wykryciem twarzy
    w całym obrazie, normalizacją: dwuwymiarową (obrotem do "pionu",
    skalowaniem i wykadrowaniem twarzy według przyjętych założeń)
    i jeśli uda się zaimplementować, trójwymiarową - likwidującą efekty
    obrotów, perspektywy itp. Przy okazji może udać się korekcja
    oświetlenia twarzy. Następnie realizuje się etap wyznaczania cech
    - wektora liczb, zwykle zawierającego ich znacznie mniej, niż jest
    pikseli na obrazie. Dopiero ten wektor jest podawany na wejście
    algorytmu klasyfikującego.

    Podejście całkowicie ogólne (jasności pikseli -> NN -> imię i nazwisko)
    jest teoretycznie możliwe, ale praktycznie tylko wtedy, kiedy dane
    będą skrajnie uproszczone.

    P.

  • 14. Data: 2013-11-02 19:25:33
    Od: "Borneq" <b...@a...hidden.pl>

    Użytkownik "Piotrne" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Bez wstępnego przetworzenia danych raczej będzie trudno uzyskać
    > efekty, o których piszesz, tj. np. odróżnianie stary / młody
    > na podstawie bezpośrednio podawanej na wejście NN (lub SVM)

    SVM jest używana do detekcji twarzy. A odróżnianie stary/młody -
    zasugerowałem się ludzką siecią neuronową która to potrafi.
    Będę musiał poczytać o systemach uczących się - takich jak SVM,
    klasyfikatory bayesowskie czy sieci neuronowe - mam na oku książkę "Systemy
    uczące się" Krzyśko,Wołyński, Górecki,Skorzybut.

  • 15. Data: 2013-11-03 00:54:15
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sat, 2 Nov 2013 19:25:33 +0100, "Borneq"
    <b...@a...hidden.pl> wrote:

> [...]
    >klasyfikatory bayesowskie czy sieci neuronowe - mam na oku książkę "Systemy
    >uczące się" Krzyśko,Wołyński, Górecki,Skorzybut.

    To zle masz na oku. Na oku nalezy miec ksiazke "Systemy uczace sie",
    Pawel Cichosz. Najlepsza polska ksiazka na ten temat

    A.L.

    P.S> Drugie wydanie bylo w roku 2007. Nie wiem czy sa nowsze

  • 16. Data: 2013-11-03 12:37:47
    Temat: Re:systemy uczące się (było: Sieci neuronowe a OCR) [cross]
    Od: "Borneq" <b...@a...hidden.pl>

    > To zle masz na oku. Na oku nalezy miec ksiazke "Systemy uczace sie",
    > Pawel Cichosz. Najlepsza polska ksiazka na ten temat

    Ja zamówiłem ksiązkę Krzyśko przed świętem na Allegro i jeszcze nie
    przyszła. Tytuł ten znalazłem w pracy
    http://www.ifj.edu.pl/publ/hab/Wolter.pdf?lang=pl
    Natomiast książka Cichosza chyba rzeczywiście jest lepsza ale dwa razy
    droższa, za to dwa razy obszerniejsza.

  • 17. Data: 2013-11-03 20:24:20
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 3 Nov 2013 12:37:47 +0100, "Borneq"
    <b...@a...hidden.pl> wrote:

> [...]
    >http://www.ifj.edu.pl/publ/hab/Wolter.pdf?lang=pl
    >Natomiast książka Cichosza chyba rzeczywiście jest lepsza ale dwa razy

    Ksiazka Krzysko (i innych) tez jest OK, ale ona ma bardziej charakter
    "recepturowy" niz wyjasniajacy. Da sie skopiowac wzorki i napisac
    program, ale dlaczego te wzorki sa takie jakie sa - to juz nie jest
    zbyt dokladnie wyjasnione. Ale na pierwsze zapoznanie sie z tematem
    jest OK.

    A.L.

  • 18. Data: 2013-11-05 09:20:10
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 02/11/2013 16:52, Piotrne wrote:

> [...]
    > - wektora liczb, zwykle zawierającego ich znacznie mniej, niż jest
    > pikseli na obrazie. Dopiero ten wektor jest podawany na wejście

    BTW w ostatnim New Scientist jest artykuł o startupie (o nazwie
    Vicarious) który ponoć zbudował sieć neuronową rozwiązującą ten problem,
    konkretnie w tej chwili mają program łamiący CAPTCHA z obróconymi i
    zniekształconymi literkami. Nie jest to jeszcze niezależnie
    potwierdzone, ale byłoby ciekawe, gdyby okazało się prawdą.

  • 19. Data: 2013-11-08 12:41:25
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Sun, 03 Nov 2013 13:24:20 -0600, A.L. <a...@a...com> wrote:
> [...]
    > program, ale dlaczego te wzorki sa takie jakie sa - to juz nie jest
    > zbyt dokladnie wyjasnione. Ale na pierwsze zapoznanie sie z tematem

    A książka "Pattern recognition and machine learning" Bishopa?

    Jest tez obecnie internetowy wyklad o machine learning na Coursera.

    RW

  • 20. Data: 2013-11-08 20:01:15
    Temat: Re: systemy ucz?ce si? (by?o: Sieci neuronowe a OCR) [cross]
    Od: A.L. <a...@a...com>