    From: "Borneq" <b...@a...hidden.pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming,pl.sci.ai
    Subject: Re: Sieci neuronowe a OCR [cross]
    Date: Fri, 1 Nov 2013 13:55:45 +0100

    Użytkownik "A.L." <a...@a...com> napisał w wiadomości
    news:gv95191m641fh723q0nsh0vl2bjd7omo1p@4ax.com...

    > Doskonale wiadomo jak dzialaja NN. A zeby uzywac NN, tzreba miec
    > chociaz zgrubne pojecie jak one dzialaja. Chocby po to zeby nie
    > wypisywac bzdur jak wyzej.

    Wiadomo (w ogólności) i nie wiadomo (w szczegółach) jak działają. Ostatnio
    zainteresowałem się Maszyną Wektorów Podpierających. Służy do klasyfikacji
    danych na dwie klasy (choć są przeróbki aby była większa ilość niż dwie - do
    OCR). Jeżeli mamy płaszczyznę i tam dwa zgrupowania punktów, dobiera się
    taką linię, która je dobrze oddziela. Dla trzech wymiarów oddzielamy
    płaszczyzną, a w ogólności w realnych przypadkach liczba wymiarów jest
    bardzo duża i chodzi o znalezienie hiperpłaszczyzny oddzielającej, I tu
    wiadomo jak to działa. Teraz możemy wyuczyć znajdowania twarzy na podstawie
    zbioru piskeli - i to działa. Być może da się wyuczyć klasyfikacji twarzy:
    mężczyzna - kobieta, starszy - młodszy, Czarny-Biały, ładny-brzydki.
    Wszystko zależy od uczenia.I tu działamy na wielowymiarowej przestrzeni,
    Przetwarzamy megabajty danych i przypuśćmy że nauczyliśmy rozpoznawać po
    pikselach twarze kobiet od mężczyzn, działa nie na podstawie algorytmu ale
    na podstawie danych uzyskanych z uczenia. I chyba nie da się określić jakie
    cechy musi mieć dany zestaw pikseli aby został odpowiednio zaklasyfikowany.
    Gdy mamy punkty na płaszczyźnie, to widać dwa zgrupowania oddzielone prostą,
    ale gdy mamy tysiące wymiarów, jest to dla człowieka zupełnie nieczytelne. I
    to chodziło gdy pisałem że mają działać same a nie wiadomo jak działają.