  • Data: 2009-10-27 23:38:29
    Temat: Re: swissvoice nie lubi dobrych aku
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Oct 27, 9:48 pm, Konop <k...@g...pl> wrote:

    > Masz jakieś źródło takich informacji?? Bo wiesz, co na grupie jest
    > dyskusja, to słyszę coś innego o ładowaniu NiMH :D... ostatnio się
    > dowiedziałem, że ładowanie powolne (0,1C) jest najgorsze z możliwych, ma
    > być -dV i tyle... (faktem jest, że tam chodziło o każde ogniwo osobno!!)
    > bo przy ładowaniu powolnym dochodzi do przeładowania, szybkiego zużycia
    > itp... i to chodziło o ładowanie przez 14h, więc powiedzmy, że
    > przeładowanie następowałoby przez góra 4h ;)... a tu wychodzi, że przez
    > rok można przeładowywać i i tak będzie ok ;)...

    Źródła info, to w pierwszej kolejności praktyka: Sam mam telefon, w
    którym słuchawka ma 3 cele AA jako zasilanie. Dokładnie, to ten
    telefon stoi od kilku lat u mojej dziewczyny. Dzwonię z niego raz na
    kilka tygodni do domu, dziewczyna używa go tylko, jeśli ktoś do niej
    zadzwoni, co rzadko się zdarza (bo jej komórka ma "stacjonarny" numer,
    więc ludzie wolą dzwonić na nią, koszt ten sam). W ten sposób akku
    jest molestowany już... dobre kilka lat. Ostatnio wymieniałem w tym
    telefonie accu sześć lat temu. Oryginalne accu wytrzymały coś cztery
    lata. Nadal można powisieć na telefonie godzinę ciurkiem, choć na
    pewno te accu już pełnej pojemności nie mają.

    W bazie tego telefonu jest akku podtrzymania na wypadek braku prądu,
    ponieważ zawsze prąd jest, to ten akku jest katowany non-stop
    przeładowaniem, zdechł po trzech latach całkiem (zwarcie wewnętrzne w
    jednej z cel).

    teraz datasheety akku, np. GP: http://www.gpbatteries.com/pic/160aah.pdf
    Podają, że ciągłe przeładowanie prądem 0.1C nie prowadzi do
    zewnętrznych uszkodzeń typu wyciek elektrolitu przez minimum rok non
    stop.
    Info o 80% pojemności pochodzi z datasheetu cel przemysłowych NiCd,
    pomieszałem sprawy i odszczekuję, że jakiś producent to napisał w ten
    sposób o NiMH.

    > No do klasycznego użytku Stand-By się nie nadaje... do "rozładuj do
    > połowy i ładuj" moim zdaniem tak...

    Ale nadal nie widzę zysku na żywotności.
    Widzę oczywiście, że np. w takim telefonie komórkowym inne zalety
    Lijonek przeważają szalę, ale nie jest to żywotność.

    > Co to znaczy "przy szybkim ładowaniu"?? 0,2C?? 0,33C?? 0,5C??

    powyżej 0.5C. Spójrz do tego dataszita GP. -?V to oznacza, że napięcie
    musi spaść. Zobacz, że na wykresie prawo-góra napięcie spada przy 1C
    tuż po 100%, ale przy 0.5C dopiero około 110-120% wpakowanego ładunku.
    W ten sposób akku zostają o 10-20% przeładowane i to prądem znacznie
    powyżej tego "prądu bezpiecznego przeładowania ad mortum defecatum". W
    dodatku jeśli akku przy starcie ładowania są prawie pełne, to wykrycie
    końca ładowania jest jeszcze bardziej utrudnione. To na prawdę nie ma
    sensu przy zastosowaniu typu telefon na bazie.

    Spróbuj spojrzeć na to jeszcze z tej strony: można zrobić logikę
    zaawansowaną, która będzie czekała, aż telefon się rozładuje do połowy
    i dopiero wtedy zacznie ładować. Załóżmy, że do utrzymania
    satysfakcjonującego czasu stand-by po zdjęciu z bazy, jak i rozmowy,
    potrzeba 500mAh. Stosując taką strategię ładowania musisz wsadzić cele
    1000mAh, bo nie wiadomo, kiedy użytkownik zdejmie słuchawkę z bazy. No
    ale jak już wsadzisz tam cele 1000mAh to możesz wywalić tę
    inteligentną elektronikę i zastąpić ją rezystorem, bo ile lat
    potrzeba, żeby te - teraz zawsze naładowane - 1000mAh zdechło do
    poniżej 500mAh? Teraz jeszcze zamiast ładowarki 1A potrzeba tylko
    70mA, więc zamiast marnować prąd cały dzień na bieg jałowy, żeby przez
    godzinę dać 1A, można wsadzić zasilacz, który będzie cały czas
    pracował ze znamionową mocą. Jak zrobić to uczciwie, to mamy jeszcze
    oszczędność prądu.

    Nie zawsze rozwiązania najbardziej zaawansowane technicznie są
    najlepsze.

    --
    Marek