  • 1. Data: 2009-04-11 07:00:21
    Temat: świetlowka a włącznik z podświetleniem
    Od: "zlotowinfo" <u...@g...pl>

    co się dzieje ze świetlówką gdy działa w układzie z włącznikiem
    podświetlanym?

    przy wyłączonej zauważyłem delikatne migotanie
    czy to niszczy świetlówkę? szybciej się zużywa?
    czy to dużo zużywa prądu?

  • 2. Data: 2009-04-11 07:39:32
    Temat: Re: świetlowka a włącznik z podświetleniem
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    Użytkownik "zlotowinfo" <u...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > podświetlanym?
    >
    > przy wyłączonej zauważyłem delikatne migotanie
    > czy to niszczy świetlówkę? szybciej się zużywa?

    Jest taki zwyczaj, aby czytać archiwum zanim zada się pytanie!

    Włodek

  • 3. Data: 2009-04-11 11:32:31
    Od: "zlotowinfo" <u...@g...pl>

    Użytkownik "Włodzimierz Wojtiuk" <w...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "zlotowinfo" <u...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Jest taki zwyczaj, aby czytać archiwum zanim zada się pytanie!

    sądziłem że to tylko ja tak mam, sorki ;p
    znalazłem coś takiego

    "Należy w neonówce znajdującej się w kontakcie odpiąć jeden kabelek
    pozostawiając drugi podłączony. Dzięki temu nie ma obwodu zamkniętego
    przepływu przez neonówkę i świetlówka nie jest zapalana. Natomiast zmienny
    potencjał pojawiający się na sąsiednich przewodach jest wystarczający do
    wyindukowania napięcia w króciutkim przewodzie z neonówką i dlatego ona
    świeci."
    http://forum.muratordom.pl/problem-z-swietlowka-komp
    aktowa,t75942.htm

    niestety to u mnie nie chce działać, ale nie wiem czemu

  • 4. Data: 2009-04-11 12:02:05
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

> [...]
    > http://forum.muratordom.pl/problem-z-swietlowka-komp
    aktowa,t75942.htm

    > niestety to u mnie nie chce działać, ale nie wiem czemu

    ???
    odłaczyłes neonówke i ...

    Włodek

  • 5. Data: 2009-04-11 12:10:02
    Od: ToMasz <twitek4@no_spam.gazeta.pl>

    Włodzimierz Wojtiuk pisze:
    > Użytkownik "zlotowinfo" <u...@g...pl> napisał w wiadomości

    aktowa,t75942.htm

    > ???
    > odłaczyłes neonówke i ...
    >
    > Włodek

    i prawdopodobnie neonówka nie świeci. PRecież to jakies brednie są...

    ToMasz

  • 6. Data: 2009-04-11 15:11:25
    Od: "zlotowinfo" <u...@g...pl>

    Użytkownik "ToMasz" <twitek4@no_spam.gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > i prawdopodobnie neonówka nie świeci. PRecież to jakies brednie są...

    znalazlem dwa rozwiązania:
    "zbocznikowanie świetlówki kompaktowej kondensatorem 220..470nF/400V, można
    przykręcić go do kostki i w niczym nie przeszkadza."

    lub

    "Rozwiązanie jest jedno: należy równolegle do świetlówki (najlepiej na
    zaciskach jej oprawki) podłączyć opornik 470kohm o mocy maksymalnej 2W."

    zatem które rozwiązanie ostatecznie zastosować
    grzejący rezystor już mi się nie podoba - grzanie=straty
    ale w końcu chodzi o skuteczne rozwiązanie

  • 7. Data: 2009-04-11 16:28:51
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

    Teoretycznie może zaświeci lecz nie bedzie to normalna jasność, raczej dużo
    słabiej.
    Kiedy zaświeci?
    Wtedy gdy pojemność odłączonego kabelka względem ziemii będzie na tyle duża
    że spowoduje zapłon neonówki. Względem ziemii więc faza musi być z
    odpowiedniej strony.
    Działanie tego "wynalazku" to konstrukcja neonowego próbnika fazy, który
    działa dokładnie w ten sam sposób.
    Wręcz aby obmierzyć co nie działa dobrze posłużyć się takowym próbnikiem.

    > "zbocznikowanie świetlówki kompaktowej kondensatorem 220..470nF/400V,
    można
    > przykręcić go do kostki i w niczym nie przeszkadza."

    Można, jeżeli pojemność wystarczy to można dać. Tylko polecam kondensatory
    na 400~ nie stałego ostatecznie 630 stałego.

    > "Rozwiązanie jest jedno: należy równolegle do świetlówki (najlepiej na
    > zaciskach jej oprawki) podłączyć opornik 470kohm o mocy maksymalnej 2W."

    Można. Można dać nawet trochę mniejszą wartość sytuacja bardzo podobna jak z
    kondensatorem. Napięciowo będzie bez znaczenia jeżeli damy rezystor 2W.

    > zatem które rozwiązanie ostatecznie zastosować
    > grzejący rezystor już mi się nie podoba - grzanie=straty

    Jakie grzanie?
    Na rezystorze wydziela się 100mW.
    Nieco mniej wydziela się na neonówce tej w wyłączniku.
    Jeżeli straty to priorytet, odłącz neonówki i rozwiążesz problem migania i
    strat.
    Mechaniczne liczniki ruszają dopiero przy poborze prądu przekraczającym 5
    lub 10W.

    --
    Desoft

  • 8. Data: 2009-04-11 18:49:07
    Od: "zlotowinfo" <u...@g...pl>

    Użytkownik "Desoft" <d...@i...pl> napisał w wiadomości
    > Jakie grzanie?
    > Na rezystorze wydziela się 100mW.
    czytałem że w związku z wstawieniem tam rezystora wiąże się temperatura

> [...]
    > strat.
    > Mechaniczne liczniki ruszają dopiero przy poborze prądu przekraczającym 5

    mimo wszystko nadal nie wiem co daje kondensator a co rezystor w tym
    układzie
    ktore rozwiązanie jest lepsze

  • 9. Data: 2009-04-12 15:18:32
    Od: "Bernard N" <b...@g...pl>

    > Mechaniczne liczniki ruszają dopiero przy poborze prądu przekraczającym 5
    > lub 10W.
    To jest jakiś dziwny stereotyp, z którym już nie pierwszy raz się spotykam.
    Takie założenie można przyjąć tylko i wyłącznie jeśli za licznikiem, jest to
    jedno urządzenie pobierające 5W.
    Ale przcież w domu są jeszcze TV(często nie jeden), DVD, komputer, lodówka
    itp. i licznik raczej nigdy w miejscu nie stoi.
    (Bardziej obrazowo: Zima, śnieg, sanki, a na sankach osoba. Aby ruszyć z
    miejsca potrzebuję ręką mocno pociągnąć, ale jak już ruszyłem z miejsca to
    mogę ciągnąć jednym palcem.)
    Wracając do 5W: przy już kręcącym się liczniku za dodatkowe 5W zapłacimy
    dodatkowo ~20zł rocznie (0,005kW x 24h x 365dni x 0,45zł/kWh)
    Jak się mylę to niech mnie ktoś poprawi :)

    Benek.
    PS: W kwestii liczników elektronicznych nie wypowiadam się ;)

  • 10. Data: 2009-04-12 15:26:50
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

    > czytałem że w związku z wstawieniem tam rezystora wiąże się temperatura

    logika tego zdania jest porażająca, nie wiec co odpowiedzieć...

    > mimo wszystko nadal nie wiem co daje kondensator a co rezystor w tym
    > układzie

    Element równolegle do świetlówki nie dopuszcza do naładowania się
    kondensatora wewnątrz świetlówki do napięcia umożliwiającego start
    świetlówki.

    > ktore rozwiązanie jest lepsze

    Są równorzędne, kwestia elementów, wymiarów itp.

    --
    Desoft