  • 31. Data: 2016-03-31 13:37:17
    Temat: Re: stan kolekcjonerski :)
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    news:slrnnfms7r.n9f.jaros@falcon.lasek.waw.pl...
    (dawniutki pilot do starego B&W Ametysta)

    > O, to bardzo ciekawe! Jak wyglądał ten pilot? W sensie jak był wykonany.

    Co do wyglądu, to za moment go opiszę, na tyle, ile jeszcze po ponad 30
    latach pamiętam.
    Produkcji nie pomnę, dwie gałki z przodu i dwa przyciski z tyłu.
    Wyglądem przypominało to nieco prostą sterownicę do maszyny budowlanej,
    wielkości to było... Hmm... Grubość i długość rzędu tego, jak HDD 3.5 cala,
    na szerokość gdzieś 2/3 tego. Jasnoszare pudełko, kanciaste, płasko-okragłe
    gałki... Znalazłem jak potrafił wyglądać taki pilot, masz tu, on jest z
    wyglądu inny, niż ten, co ja w rękach miałem, ale na tym samym polega.
    http://stare-telewizory.republika.pl/galeria/galeria
    1.html

    > Czy to produkt fabryki telewizorów, Zakładów Przemysłu Terenowego
    > w Tandetnicy Górnej, czy jakiegoś rzemieślnika? I skąd to się w ogóle
    > wzięło? Skoro nie widziałem tego nigdy w sklepie, to miałem również

    Nie mam pojęcia, zbyt dawno się to działo... Ale nie chcę skłamać... Unitra,
    Unimor, ruskie jakieś... ale to już szum w pamięci.

    > takie myśli, że dając schematy producent zakłada, że jak kto potrzebuje,
    > to sam sobie te dwa potencjometry zlutuje. Na pewno Dziadek z Babcią
    > tego sami na drutach nie wydziergali?

    Z pewnością.

    (pilot do Ametysta, o którym gadamy)

    > Ale jeszcze z podstawka lampy jako złącze, a nie z prostokątnym gniazdem?

    Tak, to mogę potwierdzić - okrągłe wtyczka i gniazdo, jak oktal. Ale o kolor
    kabla nie pytaj - nie pamiętam. Chyyyba niebieski, ale boję się, że kłamię
    :)
    Spróbuję się zorientować, czy zostało to w rodzinie, zrobiłbym zdjęcie i
    gdzieś podlinkował. Telewizora już nie ma, ale pilot ma szansę jeszcze
    gdzieś być.

    to ja tego też nie powiem!
    (C) Tewje do Pana Boga.

  • 32. Data: 2016-03-31 14:04:57
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    __Maciek wrote:

    > Głośność potrzebna, jaskrawość już niekoniecznie - ale zdalnego
    > przełączania kanałów to już nie zrobili. Tak, wiem - byłoby to wówczas
    > stosunkowo drogie i mało potrzebne

    Zacznijmy od tego, że do kanałów to tam był przełącznik bębnowy
    wymagający całkiem sporej siły do ruszenia z posad bryły rotora. ;-)
    Jak to przełączać zdalnie? Napęd silnikowy z przekładnią?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 33. Data: 2016-03-31 14:31:15
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "__Maciek" <i...@c...org> napisał w wiadomości
    > *) Loc. KO02MF - ktoś pamięta co jeszcze dawało się w TV złapać,
    > oprócz TVP1 i 2, tak ok. 1985-89?

    To mieszkamy blisko, ja też KO02MF, specjalnie nie wyłapywałem TV, ale nie
    wiem, czy mi Łódź na moment nie wskoczyła... Prędzej na radiu, zdarzał się
    sygnał tak silny, że odbierałem w stereo zupełnie bez anteny. Swego czasu
    niemal dzień-w-dzień, odbierałem radio Kielce, ze Św. Krzyża chyba, sygnał
    bywał niekiety tak mocny, że lokalne z Raszyna nieznacznie tylko go
    przekraczały. Z dalszych radiowych zdarzył mi się Olsztyn, Kraków, chyba
    Bydgoszcz, Lublin, Katowic sobie nie przypominam. W Szczecinku będąc, stale
    prawie suchałem Zielonej Góry (QRB 210 km), bardzo mocny i stabilny sygnał,
    lokalnie Radio Koszalin, ale Gdańsk i Szczecin też się pojawiały (po ok. 140
    km). Słabiutko, ale czytelnie, pojawiła mi się też Warszawa, ok. 400 km.
    Tamtejsi znajomi opowiadali mi, ze dość często, tylko pory dnia nie
    pamiętam, było to wszakże regularne, odbierali sygnały TV szwedzkiej. Mnie
    udało się przez kilka minut odbierać na Rubinie 714p, czytaj
    Polski-gówniany-montaż, który się później zjarał i narobił szkód
    (zlekceważono moje (sp)ostrzeżenie, że coś się iskrzy w zasilaczu, w tym
    czasie obraz na ekranie mocno tańcował), B&W i bez dźwięku, sygnał telewizji
    ZDF, skąd dokładnie, nie wiem, tyle, że z RFN, bo NRD (wtedy jeszcze wówczas
    nie mające się ku upadkowi) nadawało w SECAMie, a sygnał był na tyle mocny,
    że kolor powinien się pojawić.
    Wracając do Warszawy - radio - czasem mi się niektórymi nocami udawało dość
    mocno łapać sygnał z Kazachstanu (a to jeszcze ZSRR było), mono, bo inna
    modulacja i podnośna, więc nawet kompatybilny stereodekoder by nie złapał,
    na mój szacunek ok. 4 tysięcy km. Nadawano ichnie melodie ludowe, których
    chętnie słuchałem. (Ech, kto w Polsze tak umiejut zapieprzać na harmoszce,
    jak tam zapieprzali, miodzio... Aż bym sobie na "Bieriozku" posmotrił,
    słuchając rewelacyjnej gry na harmoszce, jaką słyszałem nocą w radiu) :)),
    na koniec znów TV - 6 lat pracując na 31 piętrze PKiN w tamtejszej WSLR, w
    wolniejszych chwilach skanowałem sobie pasmo TV i udalo mi się kilka razy
    złapać, nawet w kolorze i bardzo gównianą anteną, w zasadzie kawałkiem
    porzewodu :), sygnał TV Gdańsk. Też KO02MF.
    Dziś gorzej, bo już nie wyłączają nadajników na noc, oraz zakłóceń daleko
    więcej... Na dawnej kablówce, czytaj: antenie zbiorczej, popołudniami
    odbieralem radio Praha, podłapywali pewnie sygnał i wzmacniali, że moje
    radio już to łapało, choć nie zawsze. Niestety, mono, mimo nieraz dość
    mocnego sygnału.
    Pewnie jeszcze coś było, ale już nie pomnę.

    to ja tego też nie powiem!
    (C) Tewje do Pana Boga.

  • 34. Data: 2016-03-31 14:37:17
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Thu, 31 Mar 2016 14:04:57 +0200 Piotr Wyderski

    >Zacznijmy od tego, że do kanałów to tam był przełącznik bębnowy
    >wymagający całkiem sporej siły do ruszenia z posad bryły rotora. ;-)
    >Jak to przełączać zdalnie? Napęd silnikowy z przekładnią?

    Pneumatycznie, jak nawrotnik w SU45 :-)
    A że sprężonego powietrza w telewizorze nie ma pod ręką, to pilot
    mógłby mieć wejście na pompkę. Taką okrągłą, od materaca Stomil. :-)
    Zaworkiem na pilocie wybieramy: program+/odcięcie/program-, potem ze
    dwa pompnięcia pompką, łup-psssst i przełączone :-)

  • 35. Data: 2016-03-31 14:54:47
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Ostankino. Moc całkiem zacna, w Warszawie w dalszej odległości od PKiN
    > odbierany równie dobrze co TVP.

    Zgadza się, ruskie TVP1, moc nadajnika raczej średnia, chyba coś kole
    kilowata, kanał 41. Ze względu na sposob realizacji przekazu, trzeba było
    technikowi dyżurnego na WSLR powierzyć opiekę nad wizowaniem anteny
    odbiorczej. Ja wpadłem na pomysł, jak ten proces uprościć - normalnie
    wymagało to wyjścia pomocnika na taras antenowy, aby kontrolował on
    nachylenie anteny, a technik na sali wizował przyciskami. Trwało to hmm...
    ok. 15 minut. Skróciłem ten proces do jednej osoby i ok. 1-2 minut. Chyba,
    że sygnał nie zanikł całkowicie, to jeszcze szybciej. Wykorzystałem fakt,
    że, o czym się upewniłem, system zaopatrzony był w wyłączniki krańcowe i że
    nie zaszkodzę systemowi, gdy antena dojedzie w położenie skrajne. Antena
    nadajnika była chyba wyżej, niż anteny polskiej TV.

    to ja tego też nie powiem!
    (C) Tewje do Pana Boga.

  • 36. Data: 2016-03-31 14:56:19
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <s...@s...spam.spam.com> napisał w wiadomości

    > Akurat czarno-biały kineskop można by pogonić do dowolnie dużej
    > rozdzielczości. Kolorowego tak się nie da, bo kolorowy ma tylko tyle
    > pikseli, ile jest otworów w masce.

    Juz widywałem dwa piksele na jeden otwór, więc dało by się nagiąć... Byle
    zbieżność dobra była. No i jakość kulała, ale było widać.

    to ja tego też nie powiem!
    (C) Tewje do Pana Boga.

  • 37. Data: 2016-03-31 15:05:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Wyderski<p...@n...mil> napisał:

> [...]
    >Zaworkiem na pilocie wybieramy: program+/odcięcie/program-, potem ze
    >dwa pompnięcia pompką, łup-psssst i przełączone :-)

    Jeszcze mozna hydraulicznie, albo linka/walek gietki i przekladnia
    slimakowa.
    W koncu przerzutki w rowerze dzialaly zdalnie, hamulce tez.

    J.

  • 38. Data: 2016-03-31 15:24:47
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" <p...@n...mil> napisał w wiadomości

    > Zacznijmy od tego, że do kanałów to tam był przełącznik bębnowy
    > wymagający całkiem sporej siły do ruszenia z posad bryły rotora. ;-)
    > Jak to przełączać zdalnie? Napęd silnikowy z przekładnią?

    Czemu nie? :))
    http://olx.pl/oferta/maszynka-do-miesa-22-silnik-3f-
    reduktor-sitka-CID628-IDa8BFL.html#3107762f6a

    to ja tego też nie powiem!
    (C) Tewje do Pana Boga.

  • 39. Data: 2016-03-31 18:28:04
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Thu, 31 Mar 2016 15:05:42 +0200, J.F. napisał(a):

    > Jeszcze mozna hydraulicznie, albo linka/walek gietki i przekladnia
    > slimakowa.
    > W koncu przerzutki w rowerze dzialaly zdalnie, hamulce tez.

    Były też kiedyś zabawki - samochody zdalnie sterowane, gdzie kierunek
    jazdy przód/tył wybierało się przyciskami, ale koła były skręcane już
    przy pomocy dźwigienki w "pilocie", za pośrednictwem stalowej linki w
    pancerzu.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 40. Data: 2016-03-31 20:15:31
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Wyderski napisał:

    > Zacznijmy od tego, że do kanałów to tam był przełącznik bębnowy
    > wymagający całkiem sporej siły do ruszenia z posad bryły rotora. ;-)
    > Jak to przełączać zdalnie? Napęd silnikowy z przekładnią?

    A taki telewizor "Wisła" w ogóle nie miał przełącznika, był
    produkowany w trzech wersjach, każda do odbioru innego kanału.

    --
    Jarek