  • 41. Data: 2016-03-31 21:28:23
    Temat: Re: stan kolekcjonerski :)
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Thu, 31 Mar 2016 15:05:42 +0200 "J.F." <j...@p...onet.pl>
    napisał:

    >Jeszcze mozna hydraulicznie, albo linka/walek gietki i przekladnia
    >slimakowa.

    Sznurek! To jest to. Zmienić oś obrotu bębna na pionową i wyprowadzić
    dwa sznurki, do zmiany programu odpowiednio w górę i w dół. Sznurki
    można zakończyć uchwytami identycznymi jak do rezerwuaru ze sznurkiem,
    tzw. górnopłuka. Wykorzysta się dzięki temu standardowe elementy,
    produkowane już przez krajowy przemysł. :-)

  • 42. Data: 2016-03-31 23:09:33
    Temat: Re: (OT)stan kolekcjonerski :)
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2016-03-31 21:28, __Maciek wrote:

> [...]
    > tzw. górnopłuka. Wykorzysta się dzięki temu standardowe elementy,
    > produkowane już przez krajowy przemysł. :-)

    Druga strona, 16 linijka ;-)
    http://blogiceo.nq.pl/odkrywcywiedzy/files/2013/12/a
    strid_lindgren__dzieci_z_bullerbyn_wioletta230880.pd

    Włodek

  • 43. Data: 2016-03-31 23:25:04
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2016-03-31 o 18:28, badworm pisze:

    > Były też kiedyś zabawki - samochody zdalnie sterowane, gdzie kierunek
    > jazdy przód/tył wybierało się przyciskami, ale koła były skręcane już
    > przy pomocy dźwigienki w "pilocie", za pośrednictwem stalowej linki w
    > pancerzu.

    trwałość tego rozwiązania doświadczalnie oceniłem na 5. 5 użyć znaczy.

    a.

  • 44. Data: 2016-03-31 23:33:19
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-03-31 18:28, badworm wrote:
> [...]
    > jazdy przód/tył wybierało się przyciskami, ale koła były skręcane już
    > przy pomocy dźwigienki w "pilocie", za pośrednictwem stalowej linki w

    Jako 5-latek ówczesny oświadczam że nie dało rady kręcić tą "kierownicą"
    bez wsadzenia dzwigni w szprychy koła. Nie wiem czy ktokolwiek zakładał
    że używać tego powinny małe dzieci.

  • 45. Data: 2016-03-31 23:45:53
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Thu, 31 Mar 2016 14:04:57 +0200, Piotr Wyderski napisał(a):

    > Zacznijmy od tego, że do kanałów to tam był przełącznik bębnowy
    > wymagający całkiem sporej siły do ruszenia z posad bryły rotora. ;-)
    > Jak to przełączać zdalnie? Napęd silnikowy z przekładnią?

    A te kanały to się ręcznie ustawiało czy już fabrycznie były
    zaprogramowane? Ech, gdzie te czasy że telewizor miał 4 kanały, strojone
    wieloobrotowymi potencjometrami ze wskaźnikiem położenia suwaka,
    umieszczonymi w gustownej szufladce (Neptun 505) albo pod klapką
    (starsze modele) :)
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 46. Data: 2016-04-01 00:15:04
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 31 Mar 2016 23:33:19 +0200, Sebastian
    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    "kierownicą"
    > bez wsadzenia dzwigni w szprychy koła. Nie wiem czy ktokolwiek

    Trzabyło przesmarować tą linkę w pancerzu, wtedy kręciło się lżej.

    --
    Marek

  • 47. Data: 2016-04-01 00:31:54
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Mialem Tatre. Krecilo sie w miare lekko. Wada byla sztywna linka i brak mechanizmu
    roznicowego. Kolega mial z komisu wyprodukowany w II strefie. Mial mechanizm
    roznicowy i skrecanie pneumatyczne. W tym co sie w reku trzymalo byl mieszek
    sterowany kierownica a przy kolach drugi skrecajacy kola. Przewod laczacy sterownik z
    samochodem byl bardzo gietki. W slalomach i jezdzie precyzyjnej byl zawsze najlepszy.

  • 48. Data: 2016-04-01 01:06:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    badworm pisze:

    > A te kanały to się ręcznie ustawiało czy już fabrycznie były
    > zaprogramowane?

    Co znaczy "fabrycznie zaprogramowane" i "ręcznie ustawiało"? Kanałów
    było 12 (słownie: dwanaście). Nie że tyle było programów, tylko że
    tyle częstotliwości przewidywał standard. Ale to dopiero od pewnego
    czasu, bo gdy produkowano telewizor Wisła, to w użyciu były 3 (słownie:
    trzy) kanały. A telewizory miały fabrycznie ustawiony jeden z nich.
    Więc te, co je sprzedawano w Warszawie, fabrycznie nastrojone były do
    kanału 2. A w innych miastach do sklepów przywożono te z kanałami
    1 lub 3. Gdy liczna kanałów, na których pracowały nadajniki wzrosła
    do dwunastu, wprowadzono przełącznik bębnowy, który upraszczał
    logistykę. Wybierało się nim kanał lokalnego nadajnika, a potem gałką
    dokładniej stroiło częstotliwość.

    --
    Jarek

  • 49. Data: 2016-04-01 02:14:42
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Thu, 31 Mar 2016 23:09:33 +0200 Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz
    Wojtiuk"> napisał:

    >Druga strona, 16 linijka ;-)
    >http://blogiceo.nq.pl/odkrywcywiedzy/files/2013/12/
    astrid_lindgren__dzieci_z_bullerbyn_wioletta230880.p
    df

    :-)

  • 50. Data: 2016-04-01 09:08:04
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 1 Apr 2016 01:06:27 +0200, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
> [...]
    > do dwunastu, wprowadzono przełącznik bębnowy, który upraszczał
    > logistykę. Wybierało się nim kanał lokalnego nadajnika, a potem

    Ale wkrótce pod koniec lat 70 w niektórych województwach zaczęto
    nadawać program 2 poza kanałami 1-12 (np. bydgoskie) i stanowiło to
    problem, bo te telewizory z serii kamieni szlachetnych (Koral,
    Ametyst itp) miały dość długą żywotność, mimo że nie były już zbyt
    nowoczesne w tym okresie ale nadal bardzo powszechne. I wtedy właśnie
    ci posiadacze tych tv byli odcięci od programu 2, bo był "poza
    bębnem".
    Pamiętam, że krążyły wtedy opowieści o jakimś mitycznym urządzeniu
    (mitycznym bo wtedy praktycznie nieosiągalnym w handlu) do tych tv
    nazywanym "przystawką", które miało umożliwiać odbiór programu 2
    nadawanego na kanałach 21-60 na tych starszych tv. Pamięta ktoś co
    to była za przystawka i jak ona działała?

    Acha i pamiętam też urządzenie, które wyglądało jak UPS i tak samo
    było wpinane w szereg w zasilaniu z tv. Nazywało się toto chyba
    "stabilizator", miało w środku konkretny transformator (przez co
    sporo ważyło) wyłącznik on/off. Na czym polegała ta stabilizacja?
    Chodziło o stabilizację wahań napięcia 220V na wsi (często tam było
    poniżej normy), jeśli tak to na jakiej zasadzie to urządzenie
    działało?

    --
    Marek