  • 1. Data: 2012-07-13 11:23:58
    Temat: ssd a truecrypt
    Od: BartekK <s...@d...org>

    Witam
    Ktoś może prowadził szersze testy, które/jakie/czy w ogóle SSD dają
    sobie jakoś radę z truecryptem? Testowałem osobiście kilka (ocz
    agility/vertex 2 i 3 - 60GB, intel G2 80GB) i wszystkie dramatycznie
    zwalniały gdy używany był truecrypt (a nie był to problem wydajności
    CPU, nawet na CPU z sprzętowym wsparciem też zwalniało).
    Efekt taki, że np Vertex3 wyciągający w prostym teście hd-tach 270MB/s
    odczytu - z truecryptem ledwo 65-80MB/s i "czkawka", a przy zapisie
    jeszcze gorzej.
    Test odczytu/zapisu pliku 1GB - na SSD z truecryptem efekt 2x wolniej
    niż na zwykłym starym hdd 250GB. Tak być nie może ;), nie po to ssd,
    żeby to chodziło wolniej niż hdd...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 2. Data: 2012-07-13 13:01:51
    Temat: Re: ssd a truecrypt
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 13.07.2012 11:23, BartekK pisze:
> [...]
    zwykłym starym hdd 250GB. Tak być nie może ;), nie po to ssd, żeby to chodziło

    Efekt jest znany. Obecnie produkowane sterowniki SSD osiąga-
    ją swoją wydajność (i przy okazji większą trwałość samej pa-
    mięci Flash EEPROM) między innymi dzięki kompresji danych.
    Jakiekolwiek szyfrowanie powoduje, że nawet dobrze kompresu-
    jące się dane stają się zupełnie niekompresującą się sieczką
    (co zresztą nie dziwi biorąc pod uwagę, że podstawą większości
    algorytmów szyfrowania są generatory liczb pseudolosowych lub
    mechanizmy permutujące).

    Jedynym sposobem, by uzyskać jednocześnie wydajność i bez-
    pieczeństwo jest używanie wbudowanego szyfrowania samego
    urządzenia SSD, gdyż dane są wtedy szyfrowane po kompresji,
    a nie przed. Ale z tego, co pamiętam, i ta opcja powoduje
    spadek wydajności.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 3. Data: 2012-07-13 17:50:42
    Od: "R.e.m.e.K" <g...@d...null>

    Dnia Fri, 13 Jul 2012 13:01:51 +0200, Radosław Sokół napisał(a):

> [...]
    > ją swoją wydajność (i przy okazji większą trwałość samej pa-
    > mięci Flash EEPROM) między innymi dzięki kompresji danych.

    Samsung 830 nie kompresuje danych, moze byc w tym wypadku o wiele lepszy od
    Vertexa.

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 4. Data: 2012-07-13 20:37:59
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Radosław Sokół" napisał w wiadomości grup
    > Efekt jest znany. Obecnie produkowane sterowniki SSD osiąga-
    > ją swoją wydajność (i przy okazji większą trwałość samej pa-
    > mięci Flash EEPROM) między innymi dzięki kompresji danych.

    A nie chodzi o trim? Na szyfrowanym dysku nie będzie ona działać.

  • 5. Data: 2012-07-13 21:53:33
    Od: Tomasz Jasiński <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 13 Jul 2012 20:37:59 +0200
    doszła do mnie wiadomość <jtppu7$8jk$1@inews.gazeta.pl>
    od "qwerty" <q...@p...fm> :
    >Użytkownik "Radosław Sokół" napisał w wiadomości grup
    >
    >A nie chodzi o trim? Na szyfrowanym dysku nie będzie ona działać.

    Trim będzie działać, ale wear leveling może się dusić.
    Można by zrobić próbę z jakimś dyskiem, który ma bardzo agresywny
    garbage collector(np. Corsair performance pro 128 GiB), spartycjonować
    pod TC 60 do 70% dysku, a resztę pozostawić pustą(to będzie dodatkowa
    przestrzeń dla wear levelingu, moim zdaniem powinno być tego
    conajmniej 32 GiB). W takiej konfiguracji nie powinna wystąpić jakaś
    katastrofalna utrata wydajności. Inna sprawa, że w cenie 128 GiB
    Corsaira można kupić Velociraptora 500 GiB z nowej serii, a on
    powinien sobie wyśmienicie dawać radę z TrueCryptem, poza tym sami
    twórcy TC nie zalecają szyfrowania dysków ssd swoim produktem.

  • 6. Data: 2012-07-13 22:07:49
    Od: "Piotr C." <p...@m...re.move.this.com>

    Tomasz Jasiński wrote:
    > Inna sprawa, że w cenie 128 GiB
    > Corsaira można kupić Velociraptora 500 GiB z nowej serii, a on
    > powinien sobie wyśmienicie dawać radę z TrueCryptem,

    Możesz rozwinąć? Dlaczego?

    Przy okazji pytanie - jak poradzi sobie z Truecryptem tzw. Express Cache
    w samsungach? (32G EC + 500G zwykłe HDD).

    pozdrawiam

  • 7. Data: 2012-07-14 00:30:33
    Od: Tomasz Jasiński <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 13 Jul 2012 22:07:49 +0200
    doszła do mnie wiadomość <jtpv71$qkq$1@inews.gazeta.pl>
    od "Piotr C." <p...@m...re.move.this.com> :

    >Możesz rozwinąć? Dlaczego?

    Tu chodzi o to, że w dyskach magnetycznych nie występuje wear
    leveling. Co jest złego(dla truecrypta) w tym mechaniźmie?
    Ano to:
    http://www.truecrypt.org/docs/?s=wear-leveling
    Efekt działania wear levelingu można nieco ograniczyć bardzo
    agresywnym garbage collectorem, ale to powoduje, że taki dysk będzie
    się bardzo szybko degradował, dodatkowo garbage collector nie działa w
    czasie rzeczywistym.

    Następnie, partycja sformatowana truecryptem od strony firmwaru dysku
    SSD wygląda jak cała zapełniona danymi, wobec czego przy małym
    over-provisioningu dysk będzie się dusił przy zapisie, w krańcowym
    przypadku zamieni się w nieco szybszego pendrajwa.
    Można to wyeliminować zostawiając połowę dysku niespartycjonowaną, ale
    to powiększa koszty.

    Następnie, dyski SSD(przynajmniej te nowsze) niezbyt lubią systemy bez
    TRIM, czyli np. Windows XP, przy małym dysku sformatowanym w TC
    nastąpi bardzo szybka degradacja wydajności. Można to nieco ograniczyć
    stosując większy dysk i manualnie go trimować np. za pomocą skryptu
    wiper.sh dołączanego do nowych wersji hdparm(odpalając z jakiegoś live
    linuxa), jednak jest to mocno upierdliwe.

    Dysk magnetyczny nie ma tych wad, nie potrzebuje TRIM, i
    wear-levelingu, co zmniejsza prawdopodobieństwo niekontrolowanego
    wycieku danych, zapisy dokonywane przez TC nigdy nie wyciekają poza
    obszar woluminu TC(chyba, że stosujemy gadatliwe systemy z rodziny
    Windows, które zapisują różne "ciekawe informacje" gdzie popadnie).

    Reasumując:
    - Nie stosować SSD do TC,
    - Nie stosować kontenerów dynamicznych
    - Stosować hidden partitions

    Najgorsze jest to, że hasło do ukrytego woluminu TC można odczytać na
    różne sposoby, między innymi podłączając odpowiednie napięcie między
    cyckami i jajkami włąściceial komputera.

    ;)

    >Przy okazji pytanie - jak poradzi sobie z Truecryptem tzw. Express Cache
    >w samsungach? (32G EC + 500G zwykłe HDD).

    Tego nie znam, więc się nie wypowiem.

    --
    Tomasz Jasiński
    Jak wiadomo, Pan Bóg jest wszechmocny i wszystko

  • 8. Data: 2012-07-14 01:06:12
    Od: Tomasz Jasiński <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 14 Jul 2012 00:30:33 +0200
    doszła do mnie wiadomość <s...@4...com>
    od Tomasz Jasiński <B...@i...invalid> :

    Zapomniałem dopisać, że sama funkcja TRIM też nie wychodzi na dobre
    woluminom TC:

    http://www.truecrypt.org/docs/trim-operation

  • 9. Data: 2012-07-14 07:26:25
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Tomasz Jasiński" napisał w wiadomości grup
    com...
    > Zapomniałem dopisać, że sama funkcja TRIM też nie wychodzi na dobre
    > woluminom TC:
    >
    > http://www.truecrypt.org/docs/trim-operation

    To tylko potwierdza, że SSD to dno.

  • 10. Data: 2012-07-14 09:10:54
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

    On 2012-07-14 07:26, qwerty wrote:
    > Użytkownik "Tomasz Jasiński" napisał w wiadomości grup
    com...

    > To tylko potwierdza, że SSD to dno.

    SSD to SSD, to że działa szybko, sprawdza się w zastosowaniach SOHO,
    bije na głowe wszelkie HDD przy wiekszości operacji. Może i jest dno,
    ale znacznie usprawnia prace komputera, w szczególności notebooka.

    Do tego, jeżeli się sprzedaje, to jest popularne Dno ;)

    Ludzie dzielą się na dwie kategorie, Ci którzy nie mają SSD nieustannie
    je krytykują, Ci którzy mają - korzystają.