  • Data: 2021-09-10 20:02:13
    Temat: Re: spadek napięcia - możliwe rozwiązania
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Zastępczo SEPIC jest równoważny buck-boost - czyli wielkość dławika
    > będzie taka sama. A to, czy na nim będzie jedno uzwojenie czy dwa nie
    > wa większego znaczenia.

    Ma znaczenie o tyle, że gotowe dławiki sprzężone są znacznie droższe i
    jest ich mniejszy wybór. Trzeba zlecić nawinięcie albo sobie zrobić
    samemu: obliczyć dławik, kupić odpowiedni rdzeń, poćwiczyć nawijanie
    bifilarne, rzucić kilka WTF przy debugowaniu, bo się pomyliło końcówki
    uzwojeń -- dla poczatkującego się powoli z tego zaczyna robić lot na Marsa.

    > Kondensatory X7R potaniały.

    Ale potrzebna pojemność będzie spora i też trzeba ją umieć obliczyć.
    Zdaję sobie sprawę, że to nie jest operacja na otwartym sercu, ale
    trzeba mieć pewne zrozumienie, jak to działa.

    > Zaletą SEPICa jest łatwe sprzężenie zwrotne - w buck-boost trzeba
    > trochę gimnastyki.

    Albo użyć kontrolera, który gimnastykę ma w sobie i potrafi zaakceptować
    ujemne napięcie na FB.

    > Wszystko zależy od mocy - do jakiś 50 W spokojnie SEPIC.

    Tak, to bardzo ciekawa topologia, sam z powodzeniem używam w kilku
    miejscach przy mocy ok. 30W. Ale zaczynać od niej przygody z
    przetwornicami to bym nie polecał.

    > Powyżej rozpatrywałbym raczej push-pull - ze względu na sprawność.

    Próbowałem kilka razy i nigdy nie udało mi się satysfakcjonująco
    opanować dzwonienia na uzwojeniach, więc trzymam się od tej topologii z
    daleka. Gdybym już koniecznie musiał, to raczej bym poszedł w
    synchroniczny buck-boost na czterech kluczach i LTC3780. Będzie i wysoka
    sprawność, i nikczemnie tani dławik z półki.

    > Jest jeszcze inne rozwiązanie - zwykły boost - pracujący przy napięciu
    > poniżej 12V - wtedy na wyjściu byłoby 12-14V - zapewne akceptowalne.

    Albo wymienić na żarówkę 24V i się przestać martwić tym zakresem
    przejściowym na V_IN. Lub dać LEDy.

    Pozdrawiam, Piotr