  • Data: 2021-09-11 18:00:09
    Temat: Re: spadek napięcia - możliwe rozwiązania
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Pisze to człowiek, który nawijał transformatorki dla aktywnego mostka
    > Greatza...

    Roman, z tego, że ja się lubię czasami pobawić nie wynika, że nie
    doceniam zalet COTS. ;-P Zwartość gotowych dławików proszkowych też jest
    zupełnie inna w porównaniu z tym, co ja potrafię zrobić na rdzeniu
    toroidalnym. Owszem, mam kilka pudeł najróżniejszych rdzeni i
    najdziwniejszych drutów, co się bardzo przydaje przy prototypowaniu, ale
    jak kurz opadnie, to w pierwszej kolejności patrzę, czy w Mouserze już
    podobnego wynalazku nie ma.

    > Ani ta pojemność nie jest duża ani niczego nie trzeba liczyć. Chyba po
    > prostu nie bawiłeś się tą topologią :P

    Kilkadziesiąt uF i jak najbardziej się ją liczy. W LTSpice nawet ładnie
    widać, jakie prądy i napięcia na niej występują. Ostatni razu użyłem
    SEPICa we wzmacniaczu klasy D, który musiał mieć zerowy pobór mocy w
    stanie spoczynku. Przetwornicę policzyłem i zrobiłem na gotowym dławiku
    sprzężonym -- ruszyła bez problemu. Kilka lat wcześniej zrobiłem SEPIC
    na CPU do zasilania diod LED, też do dziś działają dobrze. Coś tam się
    jednak bawiłem, choć nie próbowałem wycisnąć z niej ostatnich soków.

    > Przesadzasz. Poznałem człowieka, którego namówiłem do phase-shifted
    > full bridge z podwajaczem prądu i aktywnym prostowaniem, do pracy
    > równoległej. 2.5 kW mocy znamionowej, sprawność wyszła 97.6%
    > Inżynier mechanik, amator-elektronik ale cyfrowy. To była jego
    > pierwsza przetwornica. Namawiałem go, że wynajął fachowca - sam dał
    > radę.

    No to pełen szacunek za sprawność. Nie wiedziałem, że PSFB w realnych
    zastosowaniach potrafi wyjść ponad 95%. Klucze krzemowe? Jaka częstotliwość?

    > Ale to 4 klucze i paskudnie wrażliwy layout PCB.

    Są dobre i tanie MOSFETy podwójne. Zrobiłem sobie kiedyś taki
    uniwersalny moduł 4T buck-boost z cyfrowym zadawaniem napięcia
    wyjściowego w zakresie 5-24V oraz również cyfrowym monitorowaniem
    napięcia, prądu i mocy:

    https://postimg.cc/Dmtv5ygz

    Przy wymiarach 21x49mm wyciągam z niego do 70W. Działa niezwodnie i
    staram się go reużywać wszędzie, gdzie napięcia wejściowe pokrywają się
    z wyjściowymi. Nad layoutem rzeczywiście posiedziałem, ale
    najtrudniejsze było opanowanie spraw termicznych, nie elektrycznych.
    Rezultaty są dobre; płytka 4-warstwowa dzięki mostkom termicznym na
    wewnętrznych warstwach ma praktycznie jednakową temperaturę.

    Pozdrawiam, Piotr