-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!go
blin1!goblin.stu.neva.ru!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt
-spo-a-02.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Subject: Re: smarowanie srub
Newsgroups: pl.misc.samochody
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1pl
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
References: <4683on578tve$.1vhkco8k8y1ux.dlg@40tude.net>
<p89gs2$ftb$1@node2.news.atman.pl>
<5aa8b26a$0$1000$65785112@news.neostrada.pl>
<p8ebua$s58$1@node2.news.atman.pl>
<u22tehe82pd1$.5g9tbg5oo119.dlg@40tude.net>
<p8hlde$9u5$1@node1.news.atman.pl>
Date: Sat, 17 Mar 2018 10:38:24 +0100
Message-ID: <1s7scn76c4w4q$.1uppnslaqbum5.dlg@40tude.net>
Lines: 121
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 82.143.187.50
X-Trace: 1521279504 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 31370 82.143.187.50:58374
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2626751
[ ukryj nagłówki ]Dnia Sat, 17 Mar 2018 00:53:15 +0100, Marek S napisał(a):
> W dniu 2018-03-16 o 08:13, J.F. pisze:
>> Ciekawe. Tzn to ze cieplo z tarczy sie tak sobie przenosi, to az tak
>> dziwne nie jest, bo grzeje sie zewnetrzna czesc tarczy, a do piast
>> daleko. A przez wszystko dmucha powietrze.
>
> Oczywiście domorosłe teorie mogę jedynie wysnuwać. Sądzę, że czynników
> jest kilka.
>
> 1. Te felgi to naprawdę duży kawał złomu. Robią za świetny radiator.
Mnie troche dziwi, ze sruba 25C, a felga obok 5C.
Ale moze felga na powierchni 5C, a od tarczy 50C
Te pirometry sa niestety wrazliwe na rodzaj powierzchni.
> 2. Tarcze są dobrze wentylowane.
owszem, ale jak zatrzymujesz mocnym hamowaniem od 140, to trwa to
kilka sekund, a potem powietrze juz nie wieje.
Przy pierwszym hamowaniu to pewnie wewnetrzna czesc tarczy nawet sie
nie zdazy nagrzac, i wentylowanie dziala tylko na zewnatrz.
> 3. Auto posiada kanały nadmuchowe powietrza na koła.
Ktore nie dzialaja jak auto stoi po pierwszym hamowaniu.
>> No i teraz zachodzi ciekawe pytanie - tak dobrze felgi sie chlodza, ze
>> maja 5C, a sruby 25C, czy twoj piometr nie radzi sobie z
>> aluminium/alufelgami.
>
> Radzi sobie. Owszem, jak każdy taki ma tam jakiś współczynnik do
> ustawienia dla różnych materiałów, co w pewnym stopniu zmienia jego
> wskazania. Załóż sobie dowolną rozsądną dokładność bo i tak sama
> metodyka pomiaru nie jest sama z siebie dokładna. Chciałem pokazać
> jedynie jak w moim aucie przenosi się temperatura na śruby i w związku z
> tym, że zapiekanie smaru na nich jest praktycznie niemożliwe podczas
> cywilnej jazdy.
Tu sie zgadzam, w cywilnej jezdzie to sa ledwo cieple, a nawet jedno
hamowanie ze 140 jak widac zanim sie rozejdzie, to przy srubach moze z
50C bedzie.
>> Rzecz godna sprawdzenia ... tylko jak - pomacac felge reka, czy
>> wyjechac z jakiegos cieplego garazu, gdzie wiadomo ze wszystkie
>> elementy maja 20C i zmierzyc ...
>
> Powyższy test był robiony dla "użytkownika", który powiedział iż kłamię
> twierdząc iż nie mam problemu z dotykaniem felg po dynamicznej jeździe.
Dotknij a nie tam pirometrem.
> Felg dotykam średnio raz na tydzień myjąc auto. Ani latem ani zimą jakoś
> się o nie nie poparzyłem. Tylko to chciałem pokazać.
I czynisz to zaraz po zjechaniu z toru ...
> A jeśli o konkrety pytasz, to felga przy dotyku była lodowata więc
> pirometr raczej dobrze wskazuje.
Zalozylem, ze masz podobne temperatury jak u mnie - troche powyzej
zera, wiec trudno to nazwac lodowatą.
>> I po paru kilometrach takiej jazdy cos zaczelo smierdziec. Klocki
>> zapewne. Ale 165 C to chyba jeszcze nie powinny.
>
> Noooo... nie wiem czy nie powinny. Gdy zatrzymałem auto, to wentylator
> kabinowy zaciągnął zapach czegoś w rodzaju palonej gumy. Gdy mierzyłem
> temperaturę, to też woniało przy kołach.
Ale ty robiles od 140 do zera, a kolega tak moze z 90 na 50
> Pamiętaj tylko, że te 165
> stopni to było po zatrzymaniu auta. Temperatura tarcz nadspodziewanie
> szybko spadała. Przypuszczam, że w chwili hamowania to może nawet 2x
> tyle mogło być.
Szczegolnie na zewnetrznych czesciach tarczy.
Ale do piasty daleko.
>> Hm ... zalozmy ze bylo troche mniej, bo licznik zawyza, 37m/s=133km/h.
>> Mamy 1MJ przy masie auta 1500kg.
>> Pozwala na podgrzanie o 35 stopni 54kg zeliwa o cieple wlasciwym
>> 540J/kgK
>> Takie wydajne chlodzenie ma mercedes, takie ciezkie tarcze, czy z
>> polerowanym zeliwem pirometr sobie tez kiepsko radzi ?
>
> Radzi sobie. Dodam, że sytuacja jeszcze bardziej skomplikowanie wygląda
> po nieuwzględnieniu, że:
>
> 1. Masa auta to nie 1500 lecz ponad 1800 (nie mam przy sobie dokumentów
> teraz by sprawdzić dokładnie) - czyli jeszcze cieplej być powinno
Masa z dokumentow to mnie wielokrotnie dziwila ... wolalbym z wagi.
Ale 1800 w lepszym mercu wcale nie dziwi.
> 3. Zewnętrzna część felg jest na równi z obrysem karoserii więc wiatr je
> łatwo omiata więc pewnie i to chłodzenie jakoś tam wpływać może.
Po pierwszym hamowaniu bez znaczenia.
>> a) zaciagnij slabo reczny ... i pojedz bez spuszczania,
> U mnie to nie takie proste :-) Elektronika nie pozwoli.
No tak :-)
Po takim przypadku felg nie mozna dotknac, a i plyn hamulcowy potrafi
sie zagotowac.
>> c) kup lepsze auto
>> https://www.youtube.com/watch?v=fI6jCh3IEt0
> Hehe. Wtedy "użytkownik" będzie miał słuszny argument do tego by mnie
> kłamcą zwać :-D
Ale zobacz - zwykla cywilna jazda, zadnych ekscesow, ot plynne
hamowanie przed zakretem :-)
nawiasem mowiac - te sportowe ceramiczne tarcze maja niska przewodnosc
cieplna, co powoduje ze mniej nagrzewaja piasty i felgi, za to
powietrze moze sie wykazac.
J.
Następne wpisy z tego wątku
Najnowsze wątki z tej grupy
- 300km/h
- Jaka nawigacja z asystentem zmiany pasa ruchu?
- Zapierdalać
- Oszczędzanie nie jest łatwe
- Jeździ, skręca, hamuje
- Do IO i innych elektrooszolomow, tu macie prawdziwe smrody
- śnieg
- Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
- Beztłumikowcy
- promile wspierają Ukrainę
- Chińczyki są LEPSZE ;-)
- Już nie płoną
- 8%
- Nowy Outlander PHEV w PL
- Śmiechu KOOOOOOPA ;-)
Najnowsze wątki
- 2025-01-13 Kraków => UX Designer <=
- 2025-01-13 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=
- 2025-01-13 Mińsk Mazowiecki => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-01-12 USB3.x->HDMI/DP ze sterownikami w win11
- 2025-01-12 Jak na naszych oczach odradza się cenzura :-)
- 2025-01-11 Koszty prowadzenia firmy za granicą
- 2025-01-11 19 migrantów
- 2025-01-11 300km/h
- 2025-01-11 Kongres USA uchwalił "Prawo babci Pawlakowej" na MTK [Lex Gradma Pawlak]
- 2025-01-11 Riga => Specjalista ds. public relations <=
- 2025-01-11 Przestępca wyborczy Musk nadciąga nad Tuskistan?
- 2025-01-11 Białystok => Delphi Programmer <=
- 2025-01-09 Jaka nawigacja z asystentem zmiany pasa ruchu?
- 2025-01-10 Coś dusi.
- 2025-01-09 akumulator napięcie 12.0v