  • Data: 2009-12-25 19:06:46
    Temat: Re: skrócona superheterodyna AM na lampach
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:hh30nt$oad$1@atlantis.news.neostrada.pl...

    [...]
    > I jeszcze odnośnie UL1111. Z tego co widzę układ był dość powszechnie
    > stosowany w rozmiatych amatorskich konstrukcjach (przynajmniej ja często
    > się z tym stykałem w archiwalnych wydawnictwach). Jestem tylko ciekaw
    > czy te tranzystory wchodzące w jego skład mają jakiś konkretny
    > odpowiednik wśród elementów dyskretnych produkowanych przez CEMI? Czy w
    > przypadku kłopotów z dostępem do układu można było go zastąpić zwykłymi
    > tranzystorami?
    > Czy na wyższych pasmach ten układ też się sprawdza?
    [...]

    Jako zamienniki można użyć dowolne tranzystory krzemowe n-p-n o
    częstotliwości granicznej min. 300 MHz, typowo 550 MHz. W czasach jego
    "świetności" nikt nie stosowałby UL1111 do zastosowań RF. Były wtedy
    dostępne inne, specjalizowane US. Np. w torze przemiany nieśmiertelny UL1042
    (zamiennik SO 42). W torze IF - UL1200, UL1202, UL1242 itp.
    Dobrym przykładem, ukazującym obszar stosowania US polskiej produkcji są
    dwie książki autorstwa Marii i Wojciecha Nowakowskich z cyklu "24 proste
    układy elektroniczne do samodzielnego wykonania": "Dla domu" oraz "Moje
    hobby". I oczywiście "sztandarowe" dzieło z tego okresu czyli "Układy
    scalone w urządzeniach krótkofalarskich" autorstwa Wiktora Chojnackiego.

    Pozdrawiam świątecznie - Krzysztof Kucharski