  • Data: 2017-03-14 00:43:12
    Temat: Re: skonsruujmy !
    Od: JaNus <bez@adresu> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2017-03-13 o 08:15, Cezary Grądys pisze:
    > Poza tym trzeba odróżnić samą idee, która taka zła nie jest, ale pod
    > warunkiem, że wszyscy stosują od samego wdrożenia w praktyce.

    Wybacz Cezary, ale... pieprzysz! Owa, pożal się Boże - "idea" zakłada,
    iż ludzie dla "dobra wspólnego" będą zap***lać tak samo wydajnie, jak
    dla siebie, rodziny, czy innych osób, które kochają. A tak nie będzie
    *nigdy*! i... słusznie! Jest /ordo caritatis/ czyli porządek
    współczucia. Ja mogę poprosić sąsiada, aby mnie zasponsorował, gdy nie
    mam na chleb, ale on będzie wtedy patrzył uważnie, czy moja niedola nie
    wynika przypadkiem ze zwykłego lenistwa. Zaś w tym chorym umyśle Marksa
    zalęgła się myśl szalona, i zupełnie nieuprawniona, że urzędas, t.j.
    "funkcjonariusz Państwa" (z dużej!) - będzie:
    a) kompetentny
    b) wydajny
    c) skuteczny
    d) bezinteresowny
    e) nieprzekupny
    f) wszechwiedzący
    - czyli że będzie... aniołem! Toż to *religia* w każdym calu, i to
    jeszcze na tyle obłąkana, że ewidentnie sprzeczna z faktami, czyli
    zwykłą obserwacją. Przeważająca większość zarękawków spełnia to w kilku
    procentach, czyli np. bezinteresowni są wtedy, gdy wziątki trudno się
    spodziewać, ale w 95% jednak będą za niż niuchać.

    Podstawowa konstatacja jest taka, że w żadnym bądź razie *nie*
    urzędackie, ale tylko *pańskie* oko konia tuczy! Gdy środki produkcji są
    pod kontrolą Państwa (z Dużej!) to są znacznie gorzej wykorzystywane,
    mniej wydajne, a do tego wciąż i wciąż źle alokowane: tylko właściciel
    jest w pełni zainteresowany tym, aby uprzedzać oczekiwania rynku, więc
    będzie podejmował ryzyko inwestowania w jakieś mocno *niepewne* nowinki.
    Jak źle trafi, to zbankrutuje, i już nie będzie "źle alokował", bo
    straci kapitał. A co robi urzędas, oddelegowany do zarządzania jakąś
    fabryką? Ano przede wszystkim zapewnia sobie dupochrony, aby zadowolić
    (często idiotyczne!) oczekiwania swoich szefów, którzy najczęściej nie
    znają się na danej produkcji, i jej rynkowych uwarunkowaniach. A dalej,
    to nawet gdy doprowadzi n-tą fabrykę do upadku, to i tak mu powierzą
    kolejną, bo "bierny, mierny, ale wierny"!

    Ta cała socjalistyczna mrzonka nie ma prawa *nigdy* prześcignąć w
    wydajności systemu wolnorynkowego, z jego "niewidzialną ręką". Ba! nawet
    się choć trochę do niego zbliżyć.