  • 1. Data: 2009-03-07 09:51:08
    Temat: skanowanie kliszy - co daje przystawka do skanera ?
    Od: EMPI <e...@p...onet.pl>

    Hej !

    Myślę nad zakupem skanera do skanowania klisz. Chodzi mi o moje prywatne
    zbiory a nie zarabianie na tym. Pytanie. Co daje przystawka do
    skanowania slajdów ? Przecież mogę normalnie położyć kliszę na szybę i
    też mi zeskanuje ... Czy jak skaner ma przystawkę to jest może wtedy
    jakieś oprogramowanie usprawniające skanowanie klisz ? (np. rozpoznaje
    klatki i od razu każdą zapisuje do oddzielnego pliku ?)
    Jaki skaner jest warty uwagi (tak do 400 zł)

    EMPI
    http://www.empi.art.pl

  • 2. Data: 2009-03-07 10:10:58
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    EMPI pisze:
> [...]
    > zbiory a nie zarabianie na tym. Pytanie. Co daje przystawka do
    > skanowania slajdów ? Przecież mogę normalnie położyć kliszę na szybę i

    Spróbuj, a zobaczysz :)

    > Czy jak skaner ma przystawkę to jest może wtedy
    > jakieś oprogramowanie usprawniające skanowanie klisz ? (np. rozpoznaje
    > klatki i od razu każdą zapisuje do oddzielnego pliku ?)
    > Jaki skaner jest warty uwagi (tak do 400 zł)

    Do tego celu żaden. Zbuduj sobie replikator (sfotografuj slajdy
    podświetlone przez matówkę), żaden płaszczak nawet się nie zbliży do
    jakości możliwej do uzyskania tym sposobem.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 3. Data: 2009-03-07 10:18:35
    Od: EMPI <e...@p...onet.pl>

    Hej !

    > Spróbuj, a zobaczysz :)

    hehe, mam ładnych kilkadziesiąt filmów, wolę zapytać niż później kląć :-)

    > Zbuduj sobie replikator (sfotografuj slajdy
    > podświetlone przez matówkę), żaden płaszczak nawet się nie zbliży do
    > jakości możliwej do uzyskania tym sposobem.

    Mówisz ? czyli ustawiam mojego S2IS na statywie w tryb makro i cykam ? I
    to mi da lepszą jakość niż skaner ? hmm.. na pewno taka metoda zajmie
    mniej czasu niż skanowanie, ale jakoś nie jestem przekonany co do
    jakości ...

    EMPI
    http://www.empi.art.pl

  • 4. Data: 2009-03-07 10:24:12
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    EMPI pisze:
    > hehe, mam ładnych kilkadziesiąt filmów, wolę zapytać niż później kląć :-)

    Ciemność zobaczysz.

> [...]
    > to mi da lepszą jakość niż skaner ? hmm.. na pewno taka metoda zajmie
    > mniej czasu niż skanowanie, ale jakoś nie jestem przekonany co do

    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/l/06/02.htm

    Tylko raczej przylep jakiegoś heliosa czy inne lupki do swojego aparatu,
    a jak już makro to koniecznie nie na wide (to makro, co od ''zera
    centymetrów'').

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /największą krzywdę religiom robią wierzący/

  • 5. Data: 2009-03-07 11:22:04
    Od: EMPI <e...@p...onet.pl>

    Hej !

    > http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/l/06/02.htm

    no fajnie, też tak chcę :-)

    > Tylko raczej przylep jakiegoś heliosa czy inne lupki do swojego aparatu,

    Raynox się nada ?

    > a jak już makro to koniecznie nie na wide (to makro, co od ''zera
    > centymetrów'').

    Chodzi o zniekształcenia - beczkę ?

    No dobra zrobiłem mały test. Olałem zniekształcenia przystawiłem kliszę
    do obiektywu i zrobiłem makro od 0 cm :-)
    Wczytałem do gimpa zrobiłem inwersję kolorów i ... moim oczom ukazało
    się zdjęcie w odcieniach niebieskiego praktycznie monochromatyczne (a
    klisza jest kolorowym negatywem).
    Huston, mamy problem !
    Czy to efekt pożółknięcia negatywu (ma ok 12 lat, ale był cały czas
    zrolowany w pudełku nie narażony na światło) ?
    Czy to kwestia światła podświetlającego ? (użyłem lampki biurowej ze
    świetlówką - ale uprzednio ustawiłem balans bieli próbką na białej kartce)
    Czy może gimpowa opcja kolory->Inwersja nie jest właściwa do tego typu
    operacji ?

    Help !

    EMPI
    http://www.empi.art.pl

  • 6. Data: 2009-03-07 11:22:47
    Od: j...@a...at

    On 7 Mrz., 10:51, EMPI <e...@p...onet.pl> wrote:
    > Hej !
    >
    > Myślę nad zakupem skanera do skanowania klisz. Chodzi mi o moje prywatne
    > zbiory a nie zarabianie na tym.

    jak duze sa te klisze ?

    XXX

  • 7. Data: 2009-03-07 11:25:10
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

    > jak duze sa te klisze ?

    Pewnie 8x10"

  • 8. Data: 2009-03-07 11:29:16
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Jakub Jewuła pisze:
    > Pewnie 8x10"

    E tam, rentgenowskie na pewno.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /gdy w towarzystwie chcę zabłysnąć, mówię: ''lorem ipsum dolor sit amet''/

  • 9. Data: 2009-03-07 11:33:43
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    EMPI pisze:
> [...]
    > świetlówką - ale uprzednio ustawiłem balans bieli próbką na białej kartce)
    > Czy może gimpowa opcja kolory->Inwersja nie jest właściwa do tego typu

    No to macie problem :)
    Rozwiązanie - raw z lustrzanki, albo... wb na czystą klatkę, taką
    nienaświetloną. Potem szybciutko 16 bitów... no tak, gimp :)
    Spróbuj jednak z tym wb, ustaw kontrast i nasycenie by maksymalnie
    wykorzystać histogram.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /jestem taki mądry, że aż boli mnie głowa.../

  • 10. Data: 2009-03-07 11:36:05
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Janko Muzykant pisze:
> [...]

    Najlepiej wygnij krzywą na ''lewą stronę'' (tzn. niech spada, a nie
    rośnie). Przy okazji ustawisz dynamikę.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /lepiej mieć dwa złote niż złotówkę, a jeszcze lepiej mieć dwa pięćdziesiąt/