  • 1. Data: 2012-04-25 19:24:34
    Temat: "rzetelna" wiedza redaktora z gazety :P
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    http://www.fakt.pl/Jakie-wlasciwosci-ma-mineral-gale
    na-Wlasciwosci-galeny,artykuly,155446,1.html
    tytuł "Galena - hiszpański skarb"

    i cytacik:
    GALENA I RADIO
    Jako minerał o dużej gęstości, galena łatwo pochłania fale
    elektromagnetyczne bez konieczności zastosowania elektryczności. I tak,
    jeśli mamy do dyspozycji metalowy drut, antenę i wskaźnik do lokalizacji
    stacji nadawczych, możemy bez trudu zbudować prosty odbiornik radiowy, znany
    jako radio kryształkowe. Na przełomie XIX i XX w tego rodzaju aparaty
    radiowe cieszyły się znaczną popularnością.

    Primo - zawsze mi się wydawało, że rzecz w tym, iż galena jest
    wykorzystywana jako półprzewodnik, po drugie, na przełomie wieków raczej nie
    było typowego radia, bo OIDP, Lee de Forest wynalazł triodę dopiero w 1906
    roku, więc jeśli coś było wcześniej, to ciekawe, jak modulowano przekaz :P
    (A tym bardziej jak sterowano głośnik) :))
    Dziś jestem z pewnego powodu mocno nie w humorze, ale mnie to rozbawiło...
    słusznie, czy nie? :)

  • 2. Data: 2012-04-25 20:21:39
    Temat: Re: "rzetelna" wiedza redaktora z gazety :P
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Anerys napisał:

> [...]
    > (A tym bardziej jak sterowano głośnik) :))
    > Dziś jestem z pewnego powodu mocno nie w humorze, ale mnie to rozbawiło...

    Jeśli chodzi o brednie na temat konsekwencji gęstości, to słusznie.
    Jeśli o co innego -- już mniej. Przełom wieków, to nie tylko moment,
    gdy strzela korek od szampana. Rok 1906 się łapie, tak jak i 1894.
    Żeby robić detekcję, nie jest potrzebna modulacja ani żadna trioda.
    Głośnik też zbędny. Detekcja i demodulacja to co innego. Do odbioru
    CW dioda -- próżniowa czy galenowa -- jest jak znalazł. Nawet po
    wynalezieniu triody, konstruowano całkiem nieelektroniczne nadajniki
    wielkiej mocy. Takie elektryczne maszyny szybko wirujące, czyli prądnice
    wytrarzające od razu częstotliwości radiowe i wprost zasilające anteny
    (no, raczej nie były to mikrofale).

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2012-04-25 20:38:37
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 25.04.2012 19:24, Anerys wrote:
    > http://www.fakt.pl/Jakie-wlasciwosci-ma-mineral-gale
    na-Wlasciwosci-galeny,artykuly,155446,1.html

    > tytuł "Galena - hiszpański skarb"
    >
    > i cytacik:
    > GALENA I RADIO
    Bullshit ogólnie rzecz biorąc.

    Jeszcze autor się popisał "[ołów używano] Do wyrobu rur i jako
    detonatorów do benzyny". Chodzi zapewne o dodatek czteroetylku ołowiu
    ZAPOBIEGAJĄCY detonacji paliwa w cylindrze.

    Michoo

  • 4. Data: 2012-04-25 20:40:40
    Od: "kk" <...@...pl>

    > Jeśli chodzi o brednie na temat konsekwencji gęstości, to słusznie.
    > Jeśli o co innego -- już mniej. Przełom wieków, to nie tylko moment,

    Przed rokiem 1910 raczej nie było czego słuchać.
    Więc popularność odbiorników kryształkowych w XIX wieku jest co najmniej
    zagadkowa.
    Detonator benzyny - czyżby bomby pułapki sterowane odbiornikiem
    kryształkowym ?
    Coś redaktor faktu napisał, wziął kasę, a reszta ... szkoda gadać.

  • 5. Data: 2012-04-25 21:53:49
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Chodzi zapewne o dodatek czteroetylku ołowiu
    > ZAPOBIEGAJĄCY detonacji paliwa w cylindrze.

    Jakby nie bylo detonacji, to by silniczek nie pracowal;-) Chodzilo o
    podwyzszenie LO zdaje sie, wiec o wlasciwosci przeciwstukowe i przy
    okazji o ochrone zaworow, ktore wtedy nie byly utwardzane.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 6. Data: 2012-04-25 22:00:21
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > Jeśli chodzi o brednie na temat konsekwencji gęstości, to słusznie.
    > Jeśli o co innego -- już mniej. Przełom wieków, to nie tylko moment,

    Bezpieczniej było by na[isać "na poczatku wieku", inaczej ja np. mógłbym
    napisać (cytat z powieści "dzieci Warszawy") "... 54 złote, to prawie 60, a
    60, to prawie 100". Czyli mając 54 złote, mam prawie sto...

    > gdy strzela korek od szampana. Rok 1906 się łapie, tak jak i 1894.

    Ale triodę w 1906 wynaleziono, nie w 1894. Ja bym tak nie upraszczał dat z
    tamtych czasów, bo się można ładnie złapać na niuanse.

    > Żeby robić detekcję, nie jest potrzebna modulacja ani żadna trioda.

    Co w takim razie miało być odbierane przez korzystających? titanie stacji
    telegraficznych? a tak w ogóle - z czym i jak zmieszać nośną, aby się w
    słuchawkach odezwało? Czy znów koherer i dzwonek?

> [...]
    > wielkiej mocy. Takie elektryczne maszyny szybko wirujące, czyli prądnice
    > wytrarzające od razu częstotliwości radiowe i wprost zasilające anteny

    Jarku... ten tego od szczegółów - z artykułu, co zacytowałem wynika, ze
    radio było już wtedy popularne. Być może. Tylko jaka była treść przekazu? Bo
    z pewnością ani mowa, ani muzyka, ani nic dźwiękowego... Zaś artykuł
    sugeruje, ze ludzie masowo słuchali rozgłośni, skoro to popularne było.

  • 7. Data: 2012-04-25 22:03:23
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "kk" <...@...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zagadkowa.
    > Detonator benzyny - czyżby bomby pułapki sterowane odbiornikiem

    Pewnie chodziło o czteroetylek ołowiu, lub coś, co robiło w tamtych czasach
    za jego praszczura, nie znam aż tak historii motoryzacji.

    > Coś redaktor faktu napisał, wziął kasę, a reszta ... szkoda gadać.

    No właśnie. Jeszcze by chyba szło wybaczyć NIEWIELKĄ obsuwę w dacie, ale tak
    poważną obsuwę w ekhm... faktach, mogę jedynie uznać za za przeproszeniem,
    delikatnie mówiąc, poważną niewiedzę. Szkoda, że redachtór o flogistonie i
    teorii Stahla nie wspomniał przy okazji...

  • 8. Data: 2012-04-25 22:17:35
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 25.04.2012 21:53, Pawel "O'Pajak" wrote:
    > Powitanko,

    > Jakby nie bylo detonacji, to by silniczek nie pracowal;-)
    Jakby nie było deflagracji (techniczne określenie wybuchu) to by silnik
    nie pracował.

    Detonacja nie jest najzdrowsza dla silnika, bo zamiast równomiernego
    wzrostu ciśnienia i związanego z tym "pchnięcia" tłoku jest nagły skok
    na całej powierzchni wewnętrznej. (Taka samo w broni palnej - detonacja
    prochu w komorze oznacza prawie zawsze uszkodzenie broni.)

    > Chodzilo o
    > podwyzszenie LO zdaje sie, wiec o wlasciwosci przeciwstukowe
    Czyli afaik o ochronę przed detonacją mieszanki pod dużym ciśnieniem.

    > i przy
    > okazji o ochrone zaworow, ktore wtedy nie byly utwardzane.
    Ok, ale dlaczego w takim razie teraz używamy paliw o liczbie oktanowej
    znacznie większej niż kiedyś?

    Michoo

  • 9. Data: 2012-04-25 22:32:44
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości
    na-Wlasciwosci-galeny,artykuly,155446,1.html

    > Bullshit ogólnie rzecz biorąc.

    Chciałeś napisać "bardzo delikatnie mówiąc"...? :)

    > Jeszcze autor się popisał "[ołów używano] Do wyrobu rur i jako

    No, rury dało by się "nagiąć" - w końcu ołowiana osłona kabla telefonicznego
    była rurą... Oraz cała rzesza innych, "prawdziwszych" rur.

    > detonatorów do benzyny". Chodzi zapewne o dodatek czteroetylku ołowiu

    Zabrakło malutkiego przedrostka przeczącego "anty"... I uproszczenie było
    "ołów..." to ten od paliwa pewnie"...

    > ZAPOBIEGAJĄCY detonacji paliwa w cylindrze.

    Także. Antydetonację da się innymi środkami OIDP zrobić... Pamietam, że za
    dawnych czasów mój ś.p. ojciec dolewał do niebieskiej benzyny jakiegoś
    żółtego "czegoś" i mówił, że to będzie wlane do samochodu i będzie dobrze.
    Wówczas jeszcze o czymś takim, jak bezołowiowa nikt nie słyszał. Choć
    awaryjnie się czasem pojechało na niebieskiej, gdy żółtej nie było,
    wystarczyło ostrożniej operować gazem.

  • 10. Data: 2012-04-25 22:38:02
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" <o...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Powitanko,

    > Jakby nie bylo detonacji, to by silniczek nie pracowal;-) Chodzilo o

    Detonacja - duża siła krótko, za krótko, zbyt efektywnie zamienić to na
    pracę, więc ciepło ze spalania, plus ciepło z uderzenia, niekorzystne dla
    silnika.

    > podwyzszenie LO zdaje sie, wiec o wlasciwosci przeciwstukowe i przy

    Stukało, gdy dało się w "p..dę", gdy za wolno kręciło... charakterystyczny
    "świerszczyk" słyszalny szczególnie przy dodaniu gazu.

    > okazji o ochrone zaworow, ktore wtedy nie byly utwardzane.

    No, czteroetylek od tego był, był od tego (a la Kononowicz).
    Do Łady, już niedawnymi laty, lało się U95, bezołowiową z czymś-tam, żeby
    zaworów nie wybijało, zdaje mi się, że jeszcze o ich wypalanie chodzi.
    Silnik ładnie na tym chodził.