  • Data: 2009-04-16 07:06:47
    Temat: Re: rozmywajacy sie Ksiezyc
    Od: j...@a...at szukaj wiadomości tego autora

    > Błędy ostrzenia i niska rozdzielczość są całkiem prawdopodobne, poruszenia
    > też nie znając czasu wykluczyć nie można (i to zarówno ze względu na zbyt
    > małą stabilność statywu jak i na ruch samego Księżyca względem Ziemi). Co do
    > wpływu niejednorodności atmosfery - nie jestem przekonany - sądzę, że osoby
    > z doświadczeniem w astrofotografii będą w stanie więcej powiedzieć.
    >
    > --
    > Pozdrawiam!
    > Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

    ktos rzucil haslo ( pewnie czytelnik mlodego technika albo malego
    modelarza) falujacej atmosfery , inny falujacej szyby dla porownania.

    niezaleznie od sensu czy tez bezsensu w.w. pojec w kontekscie jakosci
    zdjecia smiem zauwazyc ze:

    wplyw atmosfery istnieje.
    jest on taki sam niezaleznie czy obserwujesz ksiezyc okiem
    nieuzbrojonym czy przez lornetke , jesli obserwacji dokonujesz
    jednoczesnie z tego samego miejsca.
    Jezeli autor patrzac na ksiezyc golym okiem zobaczyl go wyraznie - tak
    jak to go czesto widzimy podczas pelni w bezchmurna noc po przejsciu
    zimnego frontu , to nie ma powodu atmosferycznego aby obraz tego
    ksiezyca na zdjeciu zrobionym teleobiektywem byl szczegolnie
    nieostry.Jesli autor ocenia zdjecie jako bardzo nieostre , rozmazane
    to powod jest inny - natury czysto fotograficzno-technicznej.

    I juz na marginesie dodam ze mam sporo zdjec ksiezyca bo kazdy chcial
    kiedys zrobic i nigdy atmosfera nie byla problemem w ostrosci
    odwzorowania . Owszem czasem lepiej , czasem gorzej widoczny ale to
    nie jest kwestia ostrosci.
    Bywaja zdjecia i idelanie wyostrzone z dobra rozroznialnoscia
    szczegolow i inne nieznacznie gorsze , gdzie AF nie trafil idealnie ,
    albo i ja tez nie nastawilem doskonale ostrosci.

    Na moje wyczucie o ile autor ocenia zdjecie jako nieostre to w
    pierwszej kolejnosci stawialbym na:
    -blad ostrzenia
    -niska rozdzielczosc ukladu tele.lustrzany + conwerter ( mialem
    kiedys tele lustrzany i conwerter - jakosc odwzorowania b slaba )
    -mozliwosc poruszenia o ile czasy byly dlugie.

    swiecacy ksiezyc wymaga czasow naswietlenia rzedu ulamkow sekundy.
    nie ma sensu przymykac przyslony i naswietlac dlugo ze wzgledu na
    mozliwosc drgan.
    przejezdzajacy w poblizu wiekszy samochod powoduje juz drgania
    calosci.
    To sa duze odleglosci - o ile fotografujac obiekty bliskie - powiedzmy
    z parudziesieciu metrow na dobrym statywie drgania beda na tyle male ,
    iz mniejsze od krazka rozproszenia - ta na odleglosciach rzedu tysicey
    km skutek tych drgan ( poruszenie ) przekroczy wielkosc
    dopuszczalnego krazka rozproszenia.

    czy cos sie nie zgadza?
    .dyskusji na temat fizyki atmosfery sie nie podejmuje na tym forum ,
    ale nie czuje sie w tym temacie calkiem niekompetentny

    XXX