  • 1. Data: 2014-11-17 10:29:15
    Temat: reklamacja i wymagany paragon
    Od: marek <marek@>

    Podobno od jakiegoś czasu paragon nie może być wymaganym dokumentem
    potwierdzającym zakup. Który paragraf to właściwie reguluje? Czytam
    artykuły o decyzjach UOKiK ale nie widzę tam aby powoływał się na jakiś
    kodeks. Czy zniesienie tego wymogu dotyczy również np. kwitka z
    terminala, i na przykład wystarczy sam wpis na określoną kwotę lub rzecz
    z wyciągu karty kredytowej? Czy jeśli bank wymaga ode mnie potwierdzenia
    z terminala, którego już nie posiadam, to mogę mu zamiast takiego
    potwierdzenia przedstawić miesięczny wyciąg transakcji kartą kredytową
    gdzie taka transakcja jest wyszczególniona (kwota, odbiorca)?

    Marek

  • 2. Data: 2014-11-17 23:17:53
    Temat: Re: reklamacja i wymagany paragon
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 17.11.2014 10:29, marek pisze:
    > Podobno od jakiegoś czasu paragon nie może być wymaganym dokumentem
    > potwierdzającym zakup.
    te przepisy są mocno zależne od interpretacji urzędnika. Masz mieć dowód
    zakupu i koniec. Wg Rzecznika może to być nawet poświadczenie kolegi.
    Ale jak np zwrócisz towar, (skutecznie reklamujesz) to sprzedawca
    wstawia go na półkę, w komputerze też musi wzrosnąć ilość. jeśli niema
    faktury/paragonu to na jakiej podstawie... poświadczenia kolegi? Żadna
    księgowa tego nie przyjmie!

    > Który paragraf to właściwie reguluje?
    Żaden. zwracasz towar do sklepu, sklep używany przez 10 dni towar
    sprzedaje jako nowy. czyli prawdopodobnie kupiłes używany towar? Tak,
    niema na to paragrafu.
> [...]
    > potwierdzenia przedstawić miesięczny wyciąg transakcji kartą kredytową
    > gdzie taka transakcja jest wyszczególniona (kwota, odbiorca)?
    To już jest inna historia. Nie widzę związku z reklamajcą i praragonem.
    to "wymaganie" jest na podstawie jakiejś umowy?
    ToMasz

  • 3. Data: 2014-11-18 08:16:55
    Od: Chris <a...@g...pl>

    W dniu 2014-11-17 23:17, ToMasz pisze:
> [...]
    > wstawia go na półkę, w komputerze też musi wzrosnąć ilość. jeśli niema
    > faktury/paragonu to na jakiej podstawie... poświadczenia kolegi? Żadna

    To jest troszkę inaczej, ty masz odebrać paragon/fa od sprzedawcy który
    on ma obowiązek ci wręczyć a co ty potem z tym zrobisz zależy od ciebie.

    > To już jest inna historia. Nie widzę związku z reklamajcą i praragonem.
    > to "wymaganie" jest na podstawie jakiejś umowy?

    Nie bardzo rozumiem zapytanie ale przy składaniu reklamacji wystarczy
    wydruk (musi to być wersja pisemna) o płatności np. z wyciągu.
    Reguluje to ustawa konsumencka gdzie jest taki zapis.

    www.vin-decoder.net www.dekoder-vin.pl

  • 4. Data: 2014-11-18 09:54:12
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Nie bardzo rozumiem zapytanie ale przy składaniu reklamacji wystarczy
    > wydruk (musi to być wersja pisemna) o płatności np. z wyciągu.
    czyli idziesz do piekarni, kładziesz na ladzie zepsutą suszarkę do
    włosów i karteczkę wydrukowaną na domowym PC z napisem dnia tego i tego
    bank przelał kwotę takie a takiej wartości?
    Z punktu widzenia sprzedawcy tak to nie działala. Sprzedawca za chwile
    będzie miał jedną sztukę towaru więcej na półce i musi mieć stosowny
    dokument na tą jedną sztukę. wystarczy paragon, mały świstek papieru,
    ale ten świstek musi być wydrukowany przez kasę sprzedawcy.
    > Reguluje to ustawa konsumencka gdzie jest taki zapis.

    zacytuj go proszę albo podaj jakiś link.
    ToMasz

  • 5. Data: 2014-11-18 10:45:47
    Od: Chris <a...@g...pl>

    W dniu 2014-11-18 09:54, ToMasz pisze:

> [...]
    > ale ten świstek musi być wydrukowany przez kasę sprzedawcy.
    >
    > zacytuj go proszę albo podaj jakiś link.

    Czy brak paragonu oznacza, że nie mogę reklamować rzeczy, która ma wadę?

    Nie, bo paragon fiskalny jest tylko jednym z dowodów na to, że doszło do
    transakcji. Posiadanie paragonu, z reguły znacznie ułatwia złożenie
    reklamacji, ale dokonanie zakupu można - w razie sporu na tle, czy w
    ogóle do niego doszło - wykazywać także innymi sposobami. Chodzi nie
    tylko o świadków (osoby, które nam towarzyszyły podczas zakupów), lecz
    także wydruki z terminalu kart płatniczych, wyciągi z kart kredytowych,
    wydawane przez sklep na żądanie kupującego pisemne potwierdzenie
    zawarcia umowy i fakturę VAT.

    Pisemne potwierdzenie zawarcia umowy jest obowiązkowe przy wszystkich
    transakcjach sprzedaży na raty, na przedpłaty, na próbę, na zamówienie,
    według wzoru, a także wtedy, gdy wartość umowy przekracza 2 tys. zł.

    http://uokik.gov.pl/faq_sprzedaz_konsumencka.php#faq
    1177

    www.vin-decoder.net www.dekoder-vin.pl

  • 6. Data: 2014-11-18 20:58:46
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Nie, bo paragon fiskalny jest tylko jednym z dowodów na to, że doszło do
    > transakcji.

    Rozmawiamy trochę o różnych rzeczach. JEśli chcesz coś reklamować, to
    musisz mieć gwarancje. Nie musisz mieć żadnego dowodu zakupu. jeśli w
    gwarancji jest napisane że bez dowodu zakupu jest nie ważna, to jest nie
    ważna i taki zapis jest legalny i wiążący.
    Jeśli produkt jest wadliwy i chesz wymiany na nowy z tytułu
    niezgodności, to Ty musisz udowodnić że kupiłeś coś w sklepie, czego
    nazwa zgadza się z tym co jest na paragonie/fakturze, i to co trzymasz w
    ręce jest tym właśnie przedmiotem. JEszcze raz powtarzam, że z punktu
    widzenia sprzedawcy, musisz się wykazać paragonem lub fakturą. Niema
    szans, żeby jakakolwiek księgowa zatwierdziła zwrot vatu i wypłatę Tobie
    gotówki na podstawie wyciągu z konta bankowego i tego typu dupereli.
    Natomiast taki wyciąg może być dowodem w sądzie, który to sąd może
    nakazać.... i wtedy księgowa i urząd skarbowy musi zaakceptować wyrok sądu.
    1. Rzecznik praw konsumenta zapewniał mnie że do dwusuwowej kosiarki
    mogę lać samą benzynę bez oleju bo niemam obowiazku czytania instrukcji
    obsługi. za pół roku wszystkiego sie wyparł. stąd to co zacytowałeś w
    peierwszym zdaniu ma informacje że nie musisz mieć paragonu, a w
    ostatnim że wystarczy faktura vat, albo umowa. Czyli nie jesteś mokry
    tylko oblany wodą.
    2. idź do jakiegokolwiek dużego, sklepu o uznanej reputacji i spróbuj
    zagadać że niemasz paragonu ale... i poproś o numer telefonu do ich prawnika

    ToMasz

  • 7. Data: 2014-11-18 21:12:35
    Od: Jawi <t...@p...com>

    > To już jest inna historia. Nie widzę związku z reklamajcą i praragonem.
    > to "wymaganie" jest na podstawie jakiejś umowy?
    Masz udowodnić sprzedawcy, że kupiłeś u niego towar i za jaką cenę.
    Ja tak reklamowałem towar na który nie posiadałem paragonu, sprzedawca
    przyjął ode mnie wydruk z konta z potwierdzeniem transakcji. sprawdził u
    siebie w kasie na podstawie daty godziny czy jakoś tak i reklamacja
    uwzględniona.

  • 8. Data: 2014-11-18 21:22:27
    Od: Jawi <t...@p...com>

    W dniu 2014-11-18 20:58, ToMasz pisze:
    > Rozmawiamy trochę o różnych rzeczach. JEśli chcesz coś reklamować, to
    > musisz mieć gwarancje. Nie musisz mieć żadnego dowodu zakupu.
    :)
    Że co proszę?
    Do niczego nie jest mi potrzebna gwarancja, towar reklamuje u
    sprzedawcy, a nie u producenta. Jeśli sprzedawca zniknie z rynku, to
    owszem gwarancja się przydaje. Gwarancja jest wydawana przez producenta
    i nie jest obligatoryjna. Co nie zwalnia sprzedawcy z odpowiedzialności
    za zgodność towaru z umową.

  • 9. Data: 2014-11-18 21:24:58
    Od: Jawi <t...@p...com>

> [...]
    > ręce jest tym właśnie przedmiotem. JEszcze raz powtarzam, że z punktu
    > widzenia sprzedawcy, musisz się wykazać paragonem lub fakturą.
    Masz udowodnić, kiedy,u kogo, za ile i co kupiłeś. Tyle.
    Wyciąg z transakcji jest tego dowodem, korzystałem z tej możliwości.

  • 10. Data: 2014-11-18 21:29:32
    Od: Jawi <t...@p...com>

    W dniu 2014-11-18 20:58, ToMasz pisze:
    > 1. Rzecznik praw konsumenta zapewniał mnie że do dwusuwowej kosiarki
    > mogę lać samą benzynę bez oleju bo niemam obowiazku czytania instrukcji
    > obsługi.
    Pozostawię to bez komentarza, bo mam wrażenie, że wymyśliłeś to na
    poczekaniu albo Twój rzekomy rzecznik udzielał Ci porady na forum jakimś ;)

    > 2. idź do jakiegokolwiek dużego, sklepu o uznanej reputacji i spróbuj
    > zagadać że niemasz paragonu ale... i poproś o numer telefonu do ich
    > prawnika
    A dlaczego do ich prawnika? Ich prawnik ma swojego pracodawcę i który ma
    działać w interesie swego pracodawcy. Jeśli chcesz takich eksperymentów,
    to zrób to co piszesz i zgłoś się do swojego prawnika :)