  • Data: 2013-06-06 11:41:29
    Temat: Re: ramka ethernetu (?)
    Od: Edek <e...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Thu, 06 Jun 2013 11:16:11 +0200 po głębokim namyśle Robert Winkler
    rzekł:

    > ethernet wpisuje ci się w warstwy 1 i 2 modelu ISO/OSI IP to dopiero
    > warstwa 3, i ramka IP wpisywana jest w pole danych ramki ethernetu

    Myślę, że straciłeś kontekst tego wątku. Wspomniany był już Alg. Nagle'a,
    który nie należy ani do L2 ani do L3. A powód jest taki, że wartwy
    modelu OSI *nie* są niezależne, przykładów jest masa: IPv6 wymaga MTU
    >= 1280 jeżeli dobrze pamiętam, Alg. Nagle'a uwzględnia narzuty w celu
    osiągnięcia większej wydajności kosztem rtt (co na pewno kiedyś
    odciążało ringi), itd.

    Z programistycznego punktu widzenia ważne jest MTU segmentu tylko na
    lanie, poza lanem liczy się path MTU, które nawet nie musi być stałe.
    I chociaż niektóre aplikacje przeprowadzają detekcję path MTU to i
    tak robią to za pomocą L4 (m.in. vpn-y). Więc dla programisty
    tak czy inaczej dostępne są udp, tcp czy jak kotś potrzebuje sctp.

    Model OSI jest modelem, programiści i tak korzystają z całego stosu,
    który funkcjonuje jako całość i ta cała dyskusja właśnie *nie*
    powinna się sprowadzać do L2 *właśnie* ze względu na model OSI. I
    dotychczas się nie sprowadzała, patrz post o Nagle.

    --
    Edek