  • Data: 2013-07-01 12:05:05
    Temat: Re: pytanie z mutexów
    Od: Michoo <m...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 01.07.2013 01:47, Edek wrote:

    > Nawet nie trzeba sortować. Try_lock załatwia problem dealocku, tak:
    >
    > mając do zamknięcia n,m,l,... zamyka się n, a potem try_lockiem
    > pozostałe. Jeżeli któryś się nie zamknie, bo zajęty, zwalnia się już
    > zamknięte i ten który był zajęty jest pierwszy do kolejnej rundy -
    > przez co proces czeka na tym locku aż się zwolni, bo pierwszy jest lock().

    W takiej sytuacji możesz mieć live-lock - wystarczą już dwa procesy
    "wymieniające się" dwoma blokadami.

    > Do zagłodzenia może dojść.

    Jest jeszcze gorzej - nie ma warunku postępu.

    > Nope. Trzeba jeszcze dopisać się do list dzielonych z pozostałymi
    > procesami, inaczej one też mogą zagłodzić/być zagłodzone, np.
    > mapa list z maską jako kluczem...

    Nie zrozumiałem. Skoro kolejką emulujemy listę oczekujących na muteksie
    to oczywistym jest, że ona musi być współdzielona.

    > ... a wtedy a i b dopiszą się do kolejki z c i c będzie pierwsze.

    Nie rozumiem.

    > Nie przemyślałem tylko jak to zaimplementować, bo trzeba jeszcze chronić
    > same kolejki o ile nie ma kolejek lock-free z peek() i mieć jakąś
    > politykę reagowania na a przed b na jednej liście a b przed a na drugiej
    > - random() dałby radę.

    Używasz parę blokad:
    lock(Xa);
    dodaj_na_koniec_kolejki(procId,a);
    unlock(Xa);

    do{
    cond_wait(Ya);
    }while(head(a)!=procId);
    do_stuff();
    lock(Xa);
    usun_zpoczatku_kolejki(a);
    unlock(Xa);
    unlock(Ya);

    > Wiele algorytmów "wątkowych" nie ma ani standardu ani nazwy.

    Istnieją pewne "wzorce" czy "idiomy". Nie znałem takiego. Jak widać
    wystarczyła drobna wariacja tego co przedstawiłem.

    > Schematy współpracy: skoro się wykluczają mogą w ramach wykluczenia
    > przekazywać dane. Albo mogą mieć kolejki, które są liśćmi w drzewie
    > kolejności locków, więc są pomijalne dla poprawności.

    Mogą. Właśnie od "mogą" zależy bardzo dużo jeżeli chodzi o wątki. Jeżeli
    masz problem producenci-konsumenci to daje się go rozwiązać lock-free.

    > Tak jakby z zagłodzeniem było kiedykolwiek inaczej. Problem polega
    > na tym, że problem jest jeden i algorytm jest jeden, ale musi
    > spełniać oba warunki: działać, czyli być bez race'ów i deadlocków, i ma
    > nie zagłodzić.

    3 producentów na 2 procesorach plus konsument wymagający po 500
    jednostek na cykl pracy. Optymalnie ze względu na przepustowość będzie
    generowanie po 500 jednostek (opóźnienie 1000, ale brak strat na
    przełączanie). Optymalnie ze względu na czas odpowiedzi będzie dążenie
    do opóźnienia 750 - jeżeli konsument czeka dłużej to znaczy, ze jest
    głodzony.

    Michoo