  • Data: 2013-07-01 01:47:19
    Temat: Re: pytanie z mutexów
    Od: Edek <e...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia pamiętnego Mon, 01 Jul 2013 00:26:42 +0200, Michoo wyjmując peta
    oznajmił:

    Nawet nie trzeba sortować. Try_lock załatwia problem dealocku, tak:

    mając do zamknięcia n,m,l,... zamyka się n, a potem try_lockiem
    pozostałe. Jeżeli któryś się nie zamknie, bo zajęty, zwalnia się już
    zamknięte i ten który był zajęty jest pierwszy do kolejnej rundy -
    przez co proces czeka na tym locku aż się zwolni, bo pierwszy jest lock().

    Algorytm bombarduje szynę atomikami, ale jest poprawny.

    Do zagłodzenia może dojść.

    Nope. Trzeba jeszcze dopisać się do list dzielonych z pozostałymi
    procesami, inaczej one też mogą zagłodzić/być zagłodzone, np.
    mapa list z maską jako kluczem...

    ... a wtedy a i b dopiszą się do kolejki z c i c będzie pierwsze.

    Nie przemyślałem tylko jak to zaimplementować, bo trzeba jeszcze chronić
    same kolejki o ile nie ma kolejek lock-free z peek() i mieć jakąś
    politykę reagowania na a przed b na jednej liście a b przed a na drugiej
    - random() dałby radę. O ile czegoś na szybko nie pomyliłem, wychodzi
    graf pierwszeństwa, który można potraktować w sposób uproszczony,
    byle spraweidliwy.

    > Nie znam (a przynajmniej nie przypominam sobie) innego "standardowego"
    > algorytmu rozwiązującego ten problem w sposób przejrzysty a jednocześnie
    > optymalny pod względem wydajnościowym.

    Wiele algorytmów "wątkowych" nie ma ani standardu ani nazwy. Część
    ma, czasami nawet patent jak dzielone shared_ptr-y.

    > Kwestie zagłodzenia w takim wypadku trzeba rozwiązywać osobno już
    > zależnie od tego co rozumiemy przez "zagłodzenie"[*] i jakie są schematy
    > współpracy między wątkami.

    Wydaje mi się już pisałeś, na czym może polegać zagłodzenie w
    prostym przypadku, w bardziej skomplikowanych konfiguracjach
    jedne grupy wątków mogą głodzić inne.

    Schematy współpracy: skoro się wykluczają mogą w ramach wykluczenia
    przekazywać dane. Albo mogą mieć kolejki, które są liśćmi w drzewie
    kolejności locków, więc są pomijalne dla poprawności.

    > Być może statyczny przydział, być może wstrzymywanie procesów które
    > wybijają się poza zakładany histogram - za mało danych aby odpowiedzieć.

    Być może FIFO procesów i ten bliżej wyjścia ma pierwszeństwo. Kombinuję,
    ale ja jakoś nie widzę w tym problemie poważnego problemu.

    > [*] Czy mamy ograniczenia typu "minimum 1 wywołanie na k jednostek
    > czasu", czy raczej "od a1 do a2 % czasu wykonania w k jednostkach", czy
    > też kombinację z ewentualnymi dodatkowymi warunkami. Ogólnie wchodzimy
    > opuszczamy już tutaj problem synchronizacji a wchodzimy w sferę
    > szeregowania zadań.

    Tak jakby z zagłodzeniem było kiedykolwiek inaczej. Problem polega
    na tym, że problem jest jeden i algorytm jest jeden, ale musi
    spełniać oba warunki: działać, czyli być bez race'ów i deadlocków, i ma
    nie zagłodzić.

    --
    Edek