  • 11. Data: 2009-04-09 11:39:58
    Temat: Re: pytanie o monitoring
    Od: "VSS" <v...@g...pl>

    Użytkownik "Piotr Curious Gluszenia Slawinski" <c...@m...ip.tpnet.pl>
    napisał w wiadomości news:grkacb$qcb$1@nemesis.news.neostrada.pl...
    >>> 20-30m ?? na skretce bez konwerterów leci 30m obraz bez zauważalnych
    > i o to mi chodzilo, bez dodatkowych akcesoriow, bez strat, da sie uzyskac
    > okolo 20-30m , pozniej trzeba dac wzmacniacz (1 tranzystorek ...
    > koszt 'domowy ~3pln, koszt sklepowy - ~30pln) .

    ale pisałes o koncentryku a nie o skrętce.

    > to ze ciezko wywolac zrodlem 'swiatla' o wiele nizszej czestotliwosci
    > (energia fali zdaje sie rosnie wraz z czestotliwoscia) jakikolwiek efekt,
    > zaczynajac od termicznego. no taka 20mW dioda UV to moze uda sie nam
    > opalic ;) a 20mW promiennikiem rentgenowskim to moze nawet wiecej szkody
    > wyrzadzic. jednak cokolwiek o nizszych czestotliwosciach i takiej mocy
    > jest
    > doslownie smieszne, chyba ze skupimy to w mega-waska wiazke (np. 20mW
    > zielony laser) i bedziemy sobie swiecic po oczach ;)

    mylisz pojęcia.

    > szerokosc wiazki 'wifi' z przyczyn czysto fizycznych to minimum 30mm .

    a czym mierzysz tę szerokość ?? linijką ??

    > zakladajac ze ja idealnie spolaryzujemy i bedzie koherentna, to dalej
    > 30mm.
    > to daje 1mW na 1mm. szerokosc takiej wiazki tez musi byc skonczona, nie
    > mam
    > pojecia jaki bedzie fizyczny limit, ale podejrzewam ze sporo wiekszy niz
    > 1mm .
    > jakby do tego nie podchodzic uszkodzic cokolwiek energia tego rzedu mocy
    > na
    > takiej powierzchni jest bardzo trudno.

    hmmmm, czytam i nie mogę pojąć

    > stoi niedaleko, Nowa Karczma - laczna moc ~100KW
    > fakt, ten akurat jest jednym z silniejszych i bardziej rozbudowanych (tv,
    > radio, gsm), ale to i tak pikus w porownaniu do niektorych amerykanskich
    > jednostek.

    ale to moc ERP a nie moc nadajnika. akurat zajmuję się naprawą nadajników TV
    i radiowych więc wiem jakiej mocy mogę się spodziewać.
    i zapewniam cie, ze Nowa Karczma nie jest najsilniejsza ani nawet jedną z
    silniejszych stacji nadawczych w Polsce.

    > z jakiej odleglosci? samej twarzy osoby bezposrednio przed kamera -
    > oczywiscie. osoby stojacej tak zeby miescila sie cala w kadrze - od biedy
    > pozna sie charakterystyczne punkty (o ile bedzie dobre oswietlenie).
    > podejrzewam ze zlodzieje 'pozuja' do tych kamer ;)
    > inna sprawa ze widocznosc twarzy jak podkreslilem bardzo wazna nie jest,
    > duzo wiecej poszlak da sylwetka, sposob chodzenia, a nawet glupi kolor
    > butow jaki zlodziej mial danego dnia, albo kolor samochodu jakim
    > podjechal.

    ile załozyłeś w zyciu systemów telewizji przemysłowej ? ile modeli kamer
    miałes w reku ?? od ilu lat interesujesz sie tym tematem ?

    > pozniej sie brudzi itd. i ledwo co widac i tak.
    > nieostre, z oswietleniem tez jest czesto _bardzo_ duzy problem .

    a kamera megapikslowa na dworze się nie zabrudzi ??

    > pomaga duzo opcja koloru. niby to 3x wiecej danych do rejestracji i jesli
    > brak dobrzego oswietlenia to w nocy i tak jest czarno-bialo,to jednak
    > jesli
    > chociaz kilka kamer jest kolorowych to 'jakosc' monitoringu poprawia sie
    > bardzo znaczaco .

    wniosek ogólny z tego co piszesz: cos tam słyszysz, ze dzwonią ale nie wiesz
    w jakim kościele. poczytaj trochę teorii, zdobądź 20x tyle praktyki i potem
    juz z górki.

    --
    VSS
    http://vss.pl

  • 12. Data: 2009-04-09 14:04:27
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>

    VSS wrote:

    > ale pisałes o koncentryku a nie o skrętce.
    tak, a ty piszesz o skretce. szczerze mowiac watpie w te 30m na skretce bez
    zauwazalnych strat,
    z mojego doswiadczenia 30m marnej jakosci koncentrykiem (zwlaszcza ze duza
    czesc tych z aluminiowym oplotem lapie wilgoc i rdzewieje) to realna
    dlugosc.

    ciesze sie ze masz tak duze doswiadczenie ze skretka, przyznam ze nie
    wiedzialem ze poza IP mozna przesylac sygnal video na tak duze odleglosci
    bez strat jakosci.

    > mylisz pojęcia.
    niby dlaczego? jakie 'pojecia' myle. zwracam uwage na to ze moc nadajnika
    wifi , nawet jesli zwiekszylibysmy jego czestotliwosc tak zeby dostroic go
    do jakiejs bardziej 'skupialnej' czestotliowosci (np. optycznej)
    jest po prostu smiesznie mala.

    dlugoscia fali . jesli znasz jakas metode zeby skupic fale o danej dlugosci
    na powierzchni mniejszej niz jej dlugosc (znaczaco, a nie o kilka %) to
    chetnie sie doedukuje.

> [...]
    > i zapewniam cie, ze Nowa Karczma nie jest najsilniejsza ani nawet jedną z
    > silniejszych stacji nadawczych w Polsce.

    podalem najblizszy jaki znam. mi sie wydaje ze mylisz to z moca pojedynczego
    nadajnika, mowie o lacznej mocy. i jak slusznie zauwazasz nie jest to wcale
    najsilniejszy przekaznik w polsce, do najslabszych jednak tez nie nalezy.

    poza tym dalej nie rozumiesz generalnej mysli przewodniej a czepiasz
    sie 'szczegolow' - ok, wezmy na to ze taki nadajnik tv (pomimo tego iz sam
    piszesz ze sa wieksze...) ma 1000W mocy.
    nie stoi na odludziu, na wysokosci anten sa wzgorza , w poblizu sa budynki
    krowy daja mleko, cieleta rodza sie z jedna glowa.
    ludzie lataja dookola na paralotniach i samolotami (calkiem niedaleko jest
    lotnisko i dwa kluby lotnicze), nikt sie nie usmazyl od tego ;)

    slusznie zauwazysz ze taki nadanik jest w sporej odleglosci od ludzi, a mimo
    to jesli jest zachowana widoscznosc to telewizje da sie odbierac w
    promieniu ~40km na kawalku drutu, ew przy uzyciu srednio dopasowanej
    antenki yagi 6db.

    wezmy teraz takie wifi, 30mW z antena dookolna... niech to bedzie 100mW,
    to nadal 0.1W, 10000x mniej niz przecietna stacja przekaznikowa. w
    odleglosci 300m prawie niewykrywalna najczulsza elektronika pomimo
    zachowania bezposredniej widocznosci. przy zastosowaniu 6db yagi mozna sie
    odsunac o kolejne 300m i na tym koniec.
    po postawieniu zwyklej sciany z pustakow pomiedzy nie da sie wykryc sygnalu
    i z odleglosci 50m...

    jakiekolwiek rojenie sobie ze tego rzedu mocy nadajnik moze miec wplyw na
    zdrowie przypomina panike ze przeciez satelity rowniez nadaja na ziemie
    mikrofalami , wystarczy zwykla parabola ~20db (podobna jest potrzebna zeby
    wykryc sygnal 30mW wifi z odleglosci ~1km) i juz mamy sygnal! a przeciez
    coraz wiecej satelitow jest na niebosklonie... itd...

    idac dalej z odleglosciami i paranoja - stacja bazowa gsm , moce rzedu
    10-50W . odleglosc od glowy - ~1-5km ludzie podnosza panike...
    zwykla komorka - ~1-5W , odleglosc od glowy - 1cm, i ludzie
    szukaja 'dopalaczy' do zwiekszania zasiegu...

    > ile załozyłeś w zyciu systemów telewizji przemysłowej ? ile modeli kamer
    > miałes w reku ?? od ilu lat interesujesz sie tym tematem ?
    kilka praktycznych systemow. doslownie kilka.
    ciesze sie ze wypowiada sie Pan jako osoba duzo bardziej kompetentna i
    doswiadczona :)

    > a kamera megapikslowa na dworze się nie zabrudzi ??
    jasne ze sie zabrudzi. dlatego zwracam uwage na to z czym beda problemy,
    czy to przy kamerce cctv czy ip.

    > wniosek ogólny z tego co piszesz: cos tam słyszysz, ze dzwonią ale nie
    > wiesz w jakim kościele. poczytaj trochę teorii, zdobądź 20x tyle praktyki
    > i potem juz z górki.

    wniosek ogolny sluszny .
    bardzo doceniam Pana cierpliwosc i chec dzielenia sie swoim wieloletnim
    doswiadczeniem.

  • 13. Data: 2009-04-09 14:43:17
    Od: "VSS" <v...@g...pl>

    napisał w wiadomości news:grkvu2$s8s$1@nemesis.news.neostrada.pl...
    > tak, a ty piszesz o skretce. szczerze mowiac watpie w te 30m na skretce
    > bez
    > zauwazalnych strat,

    swobodnie, skrętka to tez koncentryk, tyle, że o innej impedancji. skretka
    kategorii 6 potrafi przenieść pasmo do 1,2Ghz.

    > z mojego doswiadczenia 30m marnej jakosci koncentrykiem (zwlaszcza ze duza
    > czesc tych z aluminiowym oplotem lapie wilgoc i rdzewieje) to realna
    > dlugosc.

    RG-6u jaki wykorzystuje do cctv bez najmniejszych probelmów pozwala na
    przesłanie obrazu na całym krązku kabla, czyli 100m. jest jeszcze wersja z
    stalową żyła wewnętrzną, zachowuje się trochę gorzej ale daje radę.

    > dlugoscia fali . jesli znasz jakas metode zeby skupic fale o danej
    > dlugosci
    > na powierzchni mniejszej niz jej dlugosc (znaczaco, a nie o kilka %) to
    > chetnie sie doedukuje.

    a jaki jest wzór na długość fali ?
    mnie uczyli:

    lambda (m) = 300 / f (Mhz)

    to jakby nie licząc 12,5 cm. nie wiem skąd wyliczyłeś te 30mm.

> [...]
    > wcale
    > najsilniejszy przekaznik w polsce, do najslabszych jednak tez nie nalezy.

    ale nie możesz liczyć sumarycznej mocy nadajników TV, radiowych GSM i
    innych. w ten spsoób dojdziesz do absurdalnych wartości. moc nadajnika
    podaje sie w ERP co wylicza się z mocy nadajnika, strat w kablu i zysku
    systemu antenowego. Wiekszośc nadajników TV w Polsce ma moc 10kW, po dodaniu
    zysku systemu antenowego (od kilku do kilkunastu dB) wychodzą moce rzędzu
    100-500kW.

> [...]
    > ludzie lataja dookola na paralotniach i samolotami (calkiem niedaleko jest
    > lotnisko i dwa kluby lotnicze), nikt sie nie usmazyl od tego ;)

    spowodowane jest to ukształtowaniem wiązki, system antenowy wypłaszcza
    wiązkę w poziomie.

> [...]
    > odsunac o kolejne 300m i na tym koniec.
    > po postawieniu zwyklej sciany z pustakow pomiedzy nie da sie wykryc

    nie możesz porównywać fali z pasma TV z mikrofalą na 2,4GHz. to dwie rózne
    fale o zupełnie innej formie propagacji.
    sygnał VHF i UHF ma szanse sie ugiąć za horyzontem, mikrofala nie, pracuje
    tylko w optycznej widoczności i z odbicia.

    z innej beczki rekord Polski (o którym słyszałem) w łączności wifi wynosi
    110km - z Śniezki do Wrocławia, łącze zestawione przy pomocy nadajników o
    mocy 500mW.

> [...]
    > wykryc sygnal 30mW wifi z odleglosci ~1km) i juz mamy sygnal! a przeciez
    > coraz wiecej satelitow jest na niebosklonie... itd...

    satelita ma moc na poziomie 30W, czasza w domu zysk około 40-50dB,
    konwerter wzmocnienia na poziomie 15-20dB.
    poza tym tak jak pisałem, mikrofala pracyje jak optyka, czy widzisz jakieś
    przeszkody na drodze satelita -> czasza sat ?
    dlatego nie mozna porównywać wifi z Tv sat.

    > idac dalej z odleglosciami i paranoja - stacja bazowa gsm , moce rzedu
    > 10-50W

    staje GSM nie przekraczaja 20W w terenie niezabudowany i pojedyńcze waty w
    mieście.

    --
    VSS
    http://vss.pl

  • 14. Data: 2009-04-09 15:58:51
    Temat: [OT] szkodliwosc pol EM , bylo : Re: pytanie o monitoring
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>

    VSS wrote:

    > a jaki jest wzór na długość fali ?
    > mnie uczyli:
    >
    > lambda (m) = 300 / f (Mhz)
    >
    > to jakby nie licząc 12,5 cm. nie wiem skąd wyliczyłeś te 30mm.

    pewnie strzelajac z dlugosci anteny :) faktycznie wyliczenie kompletnie
    bledne, wracamy jednak do punktu wyjscia, jak skupic fale dlugosci 12,5cm
    na mniejszym obszarze?

> [...]
    > systemu antenowego. Wiekszośc nadajników TV w Polsce ma moc 10kW, po
    > dodaniu zysku systemu antenowego (od kilku do kilkunastu dB) wychodzą moce

    dlaczego nie , skoro autor watku tak robi ? :)
    wrzuca stacje bazowe gsm i wifi do jednego worka.

    zakladam ze boi sie 'promieniowania EM w ogole', dlatego podaje przyklad ze
    promieniowania EM wokol jest mnostwo. slonce dostarcza 1KW na metr
    kwadratowy swiatla np :) w cieply dzien mozna od tego nawet (realnie)
    dostac udaru.

    > spowodowane jest to ukształtowaniem wiązki, system antenowy wypłaszcza
    > wiązkę w poziomie.

    nadajnik wifi nic nie splaszcza. nadaje dookola.
    prosze zauwazyc ze 'splaszczona' wiazka ma okreslony zysk energetyczny -
    czyli moc jaka faktycznie rejestrujemy jest zalezna od jej ksztaltu, i tam
    gdzie antena 'efektywniej' promieniuje jest mocniejsza, zreszta widze ze
    Pan to doskonale rozumie :) to oznacza ze piloci przelatuja przez taka
    strefe zwiekszonej mocy wielokrotnie podchodzac do ladowania , ludzie
    ktorzy mieszkaja na wzgorzach na wysokosci rownej z antenami nadajnikow -
    rowniez.

    to tez jest wazny szczegol , tzn. wiazka z anteny wifi takiej typowej
    kamerki IP (o mocy nadajnika 30mW czy nawet 100mW) nie jest splaszczana.
    ksztalt jest w najlepszym przypadku (3db, antenka) polkula.

    moc 1W wypromieniowana w postaci 'dysku' jest duzo wieksza niz moc 1W
    wypromieniowana w postaci polkuli, nieprawdaz?

> [...]
    > sygnał VHF i UHF ma szanse sie ugiąć za horyzontem, mikrofala nie, pracuje
    > tylko w optycznej widoczności i z odbicia.

    dokladnie, dlatego nie widze powodow zeby ktos sie bal dostawienia
    mikroskopijnego nadajniczka wifi w pasmie ktore (poza kilkoma satelitami)
    jest praktycznie puste. jesli by tak rozumowac to wlasnie taki dziwny tok
    rozumowania kazalby bac sie tez nadajnikow tv duzej mocy, komorek,
    satelitow...
    istnieja wyjatkowo niebezpieczne czestotliwosci (jonizujace oraz rezonansowe
    z ludzkim cialem) ale w tych czestotliwosciach sie po prostu nie nadaje
    (chociaz z innej beczki to w mlodosci marzylem o zlozeniu amatorskiego
    nadajnika CW na pasmo gamma :)

    > z innej beczki rekord Polski (o którym słyszałem) w łączności wifi wynosi
    > 110km - z Śniezki do Wrocławia, łącze zestawione przy pomocy nadajników o
    > mocy 500mW.

    tak , ale jakze czulych anten uzyto :)
    swego czasu sporo sie tym tematem interesowalem i planowalem
    zestawienie linku z widoczna z okna gorka , daleko byloby temu do w/w
    rekordu (tylko ~40km) i mimo wszystko sie nie udalo , stracilem zapal po
    tym jak padl wlasnie ten rekord :(

> [...]
    > przeszkody na drodze satelita -> czasza sat ?
    > dlatego nie mozna porównywać wifi z Tv sat.

    za to jest ich bardzo duzo . j/w , po prostu strach przed tego rzedu
    promieniowaniem jest nieuzasadniony i tyle. poki co powtarza Pan tylko ze
    'nie moge porownywac' - spytam inaczej, ktore ze znanych (lub mniej znanych)
    nadajnikow o mocy ponizej 1W i czestotliwosciach ponizej optycznych maja
    UDOKUMENTOWANY wplyw na zdrowie czlowieka czy w ogole da sie w jakikolwiek
    (poza elektroniczny) sposob zarejestrowac ich wplyw na
    srodowisko/zwierzeta/procesy chemiczne, etc...

    > staje GSM nie przekraczaja 20W w terenie niezabudowany i pojedyńcze waty w
    > mieście.

    tak czy siak niewiele wiecej niz komorka, ktora trzymamy tuz przy glowie.

  • 15. Data: 2009-04-09 18:17:19
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Piotr Curious Gluszenia Slawinski napisał:

    > zalezy 'jak' przewodowe. kamery 'IP' ktore uzywaja przewodu (skretki) do
    > transmisji cyfrowej (ethernet) mozna ciagnac do 100m. strat jakosci nie ma,
    > sygnal cyfrowy.
    > kamera z 'rejestratorem' to wlasnie taka kamera.
    >
    > analogowe bez modulacji beda 'smuzyc' - takie poziome rozmycie obrazu -
    > jesli kabel jest za dlugi, mozna jednak stosowac wzmacniacze. zwykle przy
    > kiepskim kablu trzeba montowac wzmacniacz co ~20-30m.

    Nie będą - pod warunkiem właśnie przesyłania sygnału skrętką... Trzeba
    skompletować sprzęt potrafiący przesyłać sygnał symetryczny - czyli
    kamery z wyjściami symetrycznymi, rejestrator z wejściami symetrycznymi
    albo podokładać symetryzatory i desymetryzatory w torze przesyłowym
    (przy kamerze symetryzator wizyjny, przy rejestratorze desymetryzator a
    pomiędzy - skrętka.

    --
    Darek

  • 16. Data: 2009-04-09 18:22:49
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik byku napisał:
    > Witam!
    >
    > Dzie^kuje za bardzo wa?ne dla mnie informacje.
    >
    > Czyli podsumowuj?c najlepsze s? kamery IP - z tego co zrozumia^(3)em pod^(3)?cza
    > sie^ je zwyk^(3)ym kablem jaki u?ywam na codzien~ do sieci (np. takim jakim
    ^(3)?cze
    > sie^ pomie^dzy routerem a kompem). Bardzo wa?n? rzecz? dla mnie jest to, ?e
    > napisa^(3)e? o tym, ?e od razu tym jednym kabelkiem za^(3)atwiamy zasilanie !

    Niekoniecznie. Normalnym kablem ethernetowym zasilania nie podasz -
    sprzęt po prostu ani zasilania na kabel nie wystawi ani z niego nie
    pobierze - bo w specyfikacji skrętkowego Ethernetu nie ma takiej opcji.
    Zasilanie kabla po skrętce to trochę inne łącze - zwane "Power over
    Ethernet". Dodatkowa specyfikacja, nie każdy sprzęt to potrafi - trzeba
    albo zastosować sprzęt do tego przeznaczony albo dokładać przejściówki
    umożliwiające wprowadzenie i odbiór zasilania do/ze skrętki.

    --
    Darek

  • 17. Data: 2009-04-09 20:52:57
    Od: "VSS" <v...@g...pl>

    Użytkownik "PC" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Z radiem mam jak najgorsze doświadczenia.

    Potwierdzam, bezprzewodowe kamery na 2,4GHz w miesie to masakra, poziom
    zakłóceń od wifi i bt potrafi "wykończyć" sygnał na odległości kilkunastu
    metrów. tylko raz postawilem kamery bezprzewodowe - na wysypisku smieci. nie
    było mozliwości ciągnięcia 300m kabla.na szczęsci było to na odludzi poza
    terenem miejskim i sygnał radiowy jakoś sie "uchował".

    --
    VSS
    http://vss.pl

  • 18. Data: 2009-04-10 07:11:20
    Od: "SJS" <s...@w...pl>

    > za dnia kamera o rozdzielczości 500 linii swobonie pozwala na zobaczenie
    > twarzy. nie przesadzajny z tymi megapixlami

    wg normy CCTV PN EN 50132 dla potrzeb identyfikacji muszą być spełnione dwa
    warunki
    1. liczba linii minimum 400,
    2. postać ma zajmować 90% obrazu czyli obcięte nogi tak do kolan
    na temat planowania ochrony za pomocą kamer było w numerach 2 i 3 /2008
    Systemów Alarmowych
    co prawda 60% zawartego tam materiału nie dotyczy ciebie ale bez znajomości
    tych 40% popełnisz błędy
    SJS