  • 1. Data: 2012-03-09 11:39:52
    Temat: pytanie o laser w CD
    Od: "bratPit" <k...@o...pl>

    Witajcie,

    Mam do Was pytanie, czy to, że odtwarzacz CD (Technics 17 letni) nie chce
    czytać płyt nagrywanych w PC jest oznaką powolnego padania lasera?
    Onegdaj czytał przysłowiowe płyty chodnikowe, po przeczyszczeniu soczewki
    lasera sytuacja się nieco poprawiła, ale generalnie odmawia współpracy na
    nagrywanych płytach CD/R - płyty nagrałem na różnych napędach z niedużą
    prędkością, aby sprawdzić czy nie jest to kwestia problemu w źródle nagrania
    CD,
    dzięki za opinie,

    brat

  • 2. Data: 2012-03-09 11:56:50
    Temat: Re: pytanie o laser w CD
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    17 -letni odtwarzacz, o ile nie stał przez ten czas w kartonie nieużywany,
    zwłaszcza takiej "marki" jak Technics, ma prawo nie czytać niczego.
    Przeciętny czas, po którym pada laser , to 2-4 lata. Rekordzista, jakiego
    miałem w serwisie, to byl Luxman, chyba coś koło 10 lat.

    Oprócz zużycia lasera, w grę może wchodzić też to, że nowe pojawiające się z
    biegiem czasu na rynku nośniki nie są "identyczne".
    Co jest głównie problemem dla nagrywarek w komputerze (czasem pojawiają się
    problemy z nagrywaniem, które znikają po uaktualnieniu firmware nagrywarki -
    po prostu nowych
    nośników "brak w tabeli parametrów" nagrywarki). Być może w jakiś sposób
    dotyczy to też odtwarzania, chociaż raczej w twoim przypadku stawiam
    na zużycie lasera po prostu , zwłaszcza jesli już były z nim problemy, był
    czyszczony itp.

  • 3. Data: 2012-03-09 12:50:36
    Od: "bratPit" <k...@o...pl>

> [...]
    > Przeciętny czas, po którym pada laser , to 2-4 lata. Rekordzista, jakiego
    > miałem w serwisie, to byl Luxman, chyba coś koło 10 lat. (...)

    no to mamy jasność, CD używane mało, może dlatego jeszcze żyje,
    zmartwiłeś mnie jednak z tymi laserami, mam również dość zacny odtwarzacz
    Yamaha CDX-1060 i o ile wiem to do niego laser jest niedostępny... wolę nie
    myśleć co będzie jak padnie :-(

    brat

  • 4. Data: 2012-03-09 15:17:44
    Od: "Wojtek B." <c...@o...pl>

    Użytkownik "bratPit" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zmartwiłeś mnie jednak z tymi laserami, mam również dość zacny odtwarzacz
    > Yamaha CDX-1060 i o ile wiem to do niego laser jest niedostępny... wolę

    Z napędami laserowymi to jest tak:

    Nie tyle ulegają zepsuciu co zabrudzeniu, przede wszystkim lustereczka
    półprzepuszczalne ( diafragmy), które są niedostępne do czyszczenia (bo
    soczewkę na to chyba każdy jakoś czyści). Mikrokurz dostaje się przez
    szczeliny i lustereczka mętnieją i nawet mocne przedmuchiwanie nie pomaga
    ( niektóre cząsteczki są kleiste i zasychają) rozbieranie tego nie ma sensu
    bo na oko ustawić się praktycznie nie daje.

    Drugim problemem jest naklejanie się tłustego brudu z rąk, przenoszonego
    poprzez płytki, na napędzany talerzyk. Brud lepiej się klei do brudu niż do
    czystego plastiku i zabrudzenia rosną . Powoduje to bicia poprzeczne
    talerzyka ,za którymi układ sterowania soczewki w końcu nie nadąży. Z tym
    jednakże ,można się łatwo uporać. Najlepszym nieagresywnym rozpuszczalnikiem
    wszystkiego ,jest nasza ślina i tym środkiem radziłbym czyścić wrażliwe
    elementy plastikowe ; optykę jak i elementy mechaniki precyzyjnej.

    Trzecim zawodnym elementem jest silnik prądu stałego napędzający talerzyk ,
    zaśniedziałe szczotki lub zbyt duże opory na ośce powodują jego
    nierównomierny chód lub niemożnoś osiągnięcia nominalnych obrotów . Czasami
    na krótko pomaga WD40 z zewnątrz .
    Rozebrać to czasem można , przetrzeć pilniczkiem komutator (broń boże
    papierem ściernym-bo zostają drobiny , które potem szybko zjadają szczotki)
    zakroplić łożyska oliwką maszynową- może pomoże.

    Płytki do audio należy nagrywać z prędkością ok. 70 proc. prędkości
    maksymalnej danego napędu. Maksymalna może wypalać zbyt małe dziurki w
    warstwie odbijającej co daje zbyt mały poziom sygnału na wyjściu detektora
    , a zbyt niska powoduje, że wypalone dziurki bywają zbyt duże i potrafią się
    zlewać gubiąc niektóre bity.

    I to by było na tyle w temacie CD . ;-)

    --
    WB.

  • 5. Data: 2012-03-09 15:20:33
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > no to mamy jasność, CD używane mało, może dlatego jeszcze żyje,
    > zmartwiłeś mnie jednak z tymi laserami, mam również dość zacny odtwarzacz
    > Yamaha CDX-1060 i o ile wiem to do niego laser jest niedostępny...

    ZTCW tam jest TAOHS-KP2, faktycznie może być problem. Nie widzę nigdzie tego
    lasera.
    >wolę nie
    > myśleć co będzie jak padnie :-(

    Pora sięgnąć po jakieś bardziej współczesne urządzenie :)

  • 6. Data: 2012-03-09 15:25:32
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > Yamaha CDX-1060 i o ile wiem to do niego laser jest niedostępny... wolę
    > nie myśleć co będzie jak padnie :-(

    Takie info znalazłem :
    TAOHS-KP2 jest identyczny elektrycznie z TAOHS-KP1 (różni się kształtem
    złączek na tyle, że oryginalnej taśmy nie daje się wpiąć), idenyczny jest
    też RCTRH8112 tylko układ kontroli prądu lasera jest wykonany z klasycznych
    elemetów (tamte dwa mają SMD). Cały problem polega na znalezieniu złączki,
    któa z jednej strony będzie pasować do KP1/RCTRH a z drugiej do gniazda
    taśmy na płycie głównej. Co do cen - TAOHS-KP1 i RCTRH8112 są do kupienia w
    większości sklepów netowych w Polsce za ok. 50 PLN, a co do ceny 800 PLN to
    może dotyczyć zakupu całego mechanizmu z laserem z wysyłką w takich
    miejscach jak http://tigerdirect.p...485700/New.aspx wtedy może tak to
    kosztować.

    Faktycznie, ten TAOHS-KP1 jest w impelshop.pl za 70 zł
    http://www.impelshop.pl/?item=4381
    Pozostaje problem taśmy, trzeba by zapytać w impelshopie w razie czego.

  • 7. Data: 2012-03-09 15:34:19
    Od: "bratPit" <k...@o...pl>

    > ZTCW tam jest TAOHS-KP2, faktycznie może być problem. Nie widzę nigdzie
    > tego lasera.
    >
    > Pora sięgnąć po jakieś bardziej współczesne urządzenie :)

    musiałbym wziąć kredyt mieszkaniowy, że kupić współczesne urządzenie o takim
    brzmieniu ;-)
    w razie czego CDX zostanie jako młotek do wbijania gwoździ, konstrukcja o
    tej samej solidności ;-)

    brat

  • 8. Data: 2012-03-09 15:34:56
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > Faktycznie, ten TAOHS-KP1 jest w impelshop.pl za 70 zł
    > http://www.impelshop.pl/?item=4381
    > Pozostaje problem taśmy, trzeba by zapytać w impelshopie w razie czego.

    Ale, jak tak patrze na ten TAOHS-KP2 ;
    http://www.donberg.ie/catalogue/laser_units_cd_dvd/t
    aohs-kp2.html

    i ten TAOHS-KP1 ; http://www.impelshop.pl/?item=4381

    to mam wrażenie, że to jest ten sam typ złącza, w dodatku nie na taśmę
    "flex", tylko jakieś historyczne złącze, ilość pinów ta sama,
    byc może wystarczy wprawne oko i lutownica, coby dopasować.

  • 9. Data: 2012-03-09 15:35:39
    Od: "bratPit" <k...@o...pl>

> [...]
    > http://www.impelshop.pl/?item=4381
    > Pozostaje problem taśmy, trzeba by zapytać w impelshopie w razie czego.

    z tego co kiedyś czytałem to info jest o tyle błędne, że nikomu nie udało
    się odpalić takiego napędu po wymianie na KP1 :-(

    brat

  • 10. Data: 2012-03-10 08:38:31
    Od: "bratPit" <k...@o...pl>

> [...]
    > sensu bo na oko ustawić się praktycznie nie daje.
    >
    > Drugim problemem jest naklejanie się tłustego brudu z rąk, (...)

    dzięki za te informacje, człowiek uczy się całe życie ;-)
    faktycznie nie zwróciłem uwagi na czystość elementów trzymających płytę,
    sprawdzę to jeszcze,

    brat