  • 51. Data: 2009-06-17 10:23:47
    Temat: Re: pytanie o historam
    Od: John Smith <u...@e...net>

    awygo napisał(a):
    > U?ytkownik "John Smith" <u...@e...net> napisa? w wiadomo?ci

    > Sfotografuj bia?? kartke na czarnym tle. Te? bedzie "mrugaae".

    Jak przepalisz kartkę to owszem. I co z tego?
    Odpowiedz sobie na pytanie: czy chcesz zarejestrować fakturę tej kartki,
    czy wystarczą Ci kontury?

    > Mówimy o histogramie, który ma umo?liwiae prawid?ow? ekspozycje, a wiec przed
    > obróbk?.

    > A mo?e jest to zdjecie na ciemnym tle?

    I co z tego?
    Główny motyw masz nieoptymalnie naświetlony. Mógłby być mniej
    zaszumiony, gdybyś trochę bardziej doświetlił.

    > A mo?e to ?wieca w ko?ciele?

    Może.
    Odpowiedz sobie na pytanie: czy chcesz zarejestrować kolor płomienia,
    czy wystarczą Ci kontury?

    > Jak to? 1EV ma ró?n? warto?ae w ró?nych aparatach

    A skąd wiesz że trzeba przesunąć o 1EV?
    Skąd wiesz jak interpretować histogram w konkretnym aparacie?
    Znasz jakiś standard odwzorowania?
    Ja nie.

    > Nie ma prawid?owych lub nieprawid?owych histogramów. Jest taki efekt
    > filmowy: "noc amerykanska". Polega na niedo?wietlaniu materia?u w celu
    > uzyskania wra?enia zdjeae nocnych. Z histogramu, czy ze zdjecia (lub w?asnego
    > do?wiadczenia) ustalisz, o ile trzeba niedo?wietliae, ?eby uzyskaae po??dany
    > efekt?

    Ze względu na szumy optymalnie będzie, jeśli ten efekt aplikujesz w
    dopiero postprodukcji, chyba że pracujesz na slajdzie albo chcesz
    otrzymać gotowego jpega i nie obrabiać (tyle, że będzie bardziej
    zaszumiony).

    --
    Mirek

  • 52. Data: 2009-06-17 10:36:49
    Od: "awygo" <a...@g...pl>

    Użytkownik "John Smith" <u...@e...net> napisał w wiadomości
    > awygo napisał(a):

    > Odpowiedz sobie na pytanie: czy chcesz zarejestrować kolor płomienia,
    > czy wystarczą Ci kontury?

    I w zależności od tego ustawiam różną ekspozycję. W efekcie otrzymuję różne
    histogramy. Każdy z nich jest "dobry".

    > A skąd wiesz że trzeba przesunąć o 1EV?

    Nie napisałem, że trzeba przesunąć o 1EV. Pytanie brzmi: czy 1EV ma inną
    wartość w Twoim aparacie niż w moim?

    > Skąd wiesz jak interpretować histogram w konkretnym aparacie?

    A w Twoim?

    I jeszcze 2 przykłady, tym razem ze zdjęciami:
    http://img208.imageshack.us/img208/4104/38261129.jpg

    http://img34.imageshack.us/img34/5926/73503737.jpg

    Zapewniam Cię, że obydwa histogramy są "dobre". Przynajmniej dla mnie ;-)

  • 53. Data: 2009-06-17 10:40:28
    Od: John Smith <u...@e...net>

    awygo napisał(a):
    > Nie napisa?em, ?e trzeba przesun?ae o 1EV. Pytanie brzmi: czy 1EV ma inn?
    > warto?ae w Twoim aparacie ni? w moim?

    Dlaczego miałoby mieć?
    Nie wiem do czego zmierzasz.

    > A w Twoim?

    Z doświadczenia. Metoda prób i błędów.

    --
    Mirek

  • 54. Data: 2009-06-17 10:40:39
    Od: "awygo" <a...@g...pl>

    Uzytkownik "XX YY" <j...@u...at> napisal w wiadomosci
    a.googlegroups.com...

    >biorac pod uwage kryterium pokrycia zakresu tonalnego ( w tym celu
    >stosuje sie histogram )
    >a jesli maja decydowac kryteria estetyczne to histogram nie jest tutaj
    >odpowiedni - nic nie mowi n.t. temat.

    Z ust mi to wyjales. No, moze z klawiatury ;-)

  • 55. Data: 2009-06-17 10:44:04
    Od: John Smith <u...@e...net>

    awygo napisał(a):
    > I jeszcze 2 przyk?ady, tym razem ze zdjeciami:
    > http://img208.imageshack.us/img208/4104/38261129.jpg
    >
    > http://img34.imageshack.us/img34/5926/73503737.jpg
    >
    > Zapewniam Cie, ?e obydwa histogramy s? "dobre". Przynajmniej dla mnie ;-)

    Dla mnie też, ale to są zupełnie inne histogramy niż podałeś poprzednio.
    W drugim jest przysunięte do prawej, ale nie oparte, szczyt ma oba
    zbocza. Wcześniejszy ten przepalony miał tylko lewe zbocze najwyższego piku.

    --
    Mirek

  • 56. Data: 2009-06-17 10:47:54
    Od: XX YY <j...@u...at>

    > Nie ma prawidłowych lub nieprawidłowych histogramów. Jest taki efekt
    > filmowy: "noc amerykańska". Polega na niedoświetlaniu materiału w celu
    > uzyskania wrażenia zdjęć nocnych. Z histogramu, czy ze zdjęcia (lub własnego
    > doświadczenia) ustalisz, o ile trzeba niedoświetlić, żeby uzyskać pożądany
    > efekt?

    z taka opinia nie mozna sie zgodzic.

    nie masz chyba watpliwosci , ze istnieja zdjecia prawidlowo
    naswietlone , ( niech to bedzie nawet chciany efekt nocy
    amerykanskiej )
    histogram , ktory odpowiada prawidlowo naswietlonemu zdjeciu bedzie
    histogramem prawidlowym.
    w podanym przykladzie nocy amerykanskiej prawidlowym histogramemem
    bedzie taki , ktory odpowiada pozadanemu efektowi. bedzie mial taki
    histogram wysokoko przebiegahacy zakrec cimny i stosunkowo nisko
    zakres jasny.

    Z punktu widzenia jakosci histogramu prawidlowy jest taki , ktory dla
    danego motywu w uzytecznej skali tonalnej matrycy zawierac bedzie /
    zarejestruje mozliwie duzo punktow jak najszerzej rozlozonych .

    Np dla prawidlowo naswietlonej szachownicy ciemno - jasnej ( prawie
    czarno-bialej) beda to 2 piki na lewym i prawym skrajnym koncu.
    przy przeswietleniu prawy pik wyjdzie poza zakres uzyteczny lewy
    przesunie sie gdzies ku srodkowi.
    o ile przy prawidlowym naswietleniu rozpietosc wynosila w pierwszym
    przypadku caly zakres od lewego do prawego piku to w przypadku 2-gim
    tylko bedzie odpowiadac szerokosci jednego piku - czyli histogram
    pierwszy odpowiada lepszemu naswietleniu niz drugi , a wiec mowiac
    potocznie jest "lepszy" niz drugi.

    ale na podstwie ksztaltu jedynego histogramu nie mozna jednoznacznie
    stwierdzic ze jest najlepszy(idealny) - mozna jedynie wybrac najlepszy
    z wielu dla danego mnotywu.

  • 57. Data: 2009-06-17 11:12:58
    Od: "awygo" <a...@g...pl>

> [...]
    > W drugim jest przysunięte do prawej, ale nie oparte, szczyt ma oba
    > zbocza. Wcześniejszy ten przepalony miał tylko lewe zbocze najwyższego

    Ale się czepiasz. Masz tu NIEDOŚWIETLONE zdjęcie bez "prawego zbocza":
    http://img269.imageshack.us/img269/3295/46212918.jpg

  • 58. Data: 2009-06-17 11:31:06
    Od: John Smith <u...@e...net>

    awygo napisał(a):
    > Ale sie czepiasz. Masz tu NIEDO?WIETLONE zdjecie bez "prawego zbocza":
    > http://img269.imageshack.us/img269/3295/46212918.jpg

    Nie wiem z czym masz problem.
    Ja tam na tym histogramie widzę gdzie jest obszar odpowiadający
    obiektowi, a gdzie obszar tła. I widzę z histogramu, że obiekt jest
    niedoświetlony.
    Mam wrażenie, że chciałbyś abstrahować od treści zdjęcia i zdać się
    całkowicie na sam histogram. Tak się nie da.

    --
    Mirek

  • 59. Data: 2009-06-17 11:31:19
    Od: "awygo" <a...@g...pl>

    Użytkownik "XX YY" <j...@u...at> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

[...]

    ----------------------------------
    Oczywiście. Ale histogram wyświetlony na ekranie aparatu może mieć charakter
    wyłącznie orientacyjny. Przecież nawet nie określisz czy to jest np. 160 czy
    161.
    Jestem przekonany, że w przypadku tego zdjęcia:
    http://img269.imageshack.us/img269/3295/46212918.jpg
    nie będziesz kombinował z histogramem, tylko włączysz flesz.

  • 60. Data: 2009-06-17 11:38:03
    Od: "awygo" <a...@g...pl>

    > Mam wrażenie, że chciałbyś abstrahować od treści zdjęcia i zdać się
    > całkowicie na sam histogram. Tak się nie da.

    Całkiem odwrotnie. W przypadku pucharka zrobiłem 6 zdjęć, z których wybrałem
    jedno. Dla mnie to była łatwiejsza i szybsza metoda. Abstrahując od
    histogramu. Ten jest, jaki jest.