  • Data: 2014-02-27 00:01:24
    Temat: Re: prowadzenie ścieżek pod 230V
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > 1) Pozwoli mi na zapewnienie odpowiedniej izolacji ścieżek 230V, tak
    > abym mógł mieć pewność, że nie dojdzie do żadnego przebicia.

    OIDP to 1mm na PCB w przypadku zastosowania warstwy ochronnej (np.
    lakieru) to kilkaset V odporności na przebicie.

    Więc - spokojnie, zwłaszcza, że możesz sobie zrobić odległości rzędu 2-3
    mm. (masz informację o tym w PDF podanym dalej).

    Kluczem jest właśnie zabezpieczenie ścieżek - żeby w przyszłości kurz i
    wilgoć nie wytworzyły przewodzącego syfu, który może powodować jakiś
    problem. Wystarczy spryskać gotową płytką preparatem typu PLASTIK 70 (po
    zmontowaniu oczywiście, bo to lakier zabezpieczający a nie do lutowania ).

    > 2) Pozwoli mi na przeniesienie odpowiednio dużego prądu przy założeniu,
    > że na płytce będzie znajdowała się linia zasilająca, do której triaki
    > lub przekaźniki będą podpinały odbiorniki prądu (w tym przypadku możemy
    > założyć, że będzie to < 10 ledowych "żarówek" o mocy 10W).

    Czyli jakieś 100W. To nie jest żadna "moc". Dla 230V prąd potrzebny to
    pół ampera.

    Zgodnie z tym co masz tutaj ;

    http://www.elektroda.pl/rtvforum/download.php?id=645
    84&sid=5db227f69fd91218f03198818365d072

    ścieżka 1mm to prąd max 3A. Czyli mając ścieżki 1mm możesz dla 230V
    uzyskać 700W. A jak sobie zrobisz ścieżki 3mm to 1500W.
    Dodatkowo pocynowanie grubszą warstwą ścieżki zwiększa ten prąd pewnie
    conajmniej ze 2 razy.

    Czyli dla twoich potrzeb to o dużo za dużo :)

    > Czy może jednak powinienem unikać puszczania tego prądu przez PCB, na
    > złącza wyprowadzić końcówki styków, a połączenia wykonać tradycyjnie, na

    Jak będziesz robić coś na obciążenia ponad parę kW to wtedy jest sens.