    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: prosty odbiornik lampowy (reakcyjny?)
    Date: Sun, 29 Nov 2009 23:18:26 +0100

    Tomasz Szczesniak pisze:

    > Ale i baterie anodowe były wielkości cegłuy albo i więcej, więc
    > pojemność też była większa.

    Ale i technologia w jakiej zostały wykonane miała bliżej do ogniwa Volty
    niż do rozwiązań stosowanych obecnie. ;) Tak można wyliczać. W każdym
    razie nie sądzę, żeby nowiuteńkie baterie padły zaraz po uruchomieniu
    odbiornika.

    > Teoretycznie od każdego. W praktyce i 200V ci kzapewwne krzywdy nie zrobi,
    > bo prąd musi płynąć od punktu A do B, na samnych słuchawkach jest
    > niewielkie napięcie.

    Nie przesadzajmy z tym "każdym". Bateryjka 9V przyłożona do języka jakoś
    nie zabija. ;) Mówimy tutaj o próbach z napięciem anodowym z kilku
    paluszków 12V. Czyli zapewne jakieś 36-48V. Chciałbym tylko ustalić czy
    faktycznie w tym wypadku warto podnosić alarm.
    W przypadku odbiornika zasilanego z sieci i pełnego napięcia na anodzie
    (takiego jak w karcie katalogowej lampy) faktycznie dałbym
    transformator. Tyle tylko, że w takiej konstrukcji dałbym zwyczajnie
    lampę głośnikową i głośnik, nie bawiłbym się w słuchawki. ;)

    > Reostat żarzenia był tylko w bardzo wczesnych odbiornikach, generalnie
    > w tych z żarzeniem czysto wolframowym, w późniejszych był stosowany
    > tylko siłą rozpędu. W jednoobwodówce nie możesz zastosować regulacji
    > wzmocnienia w.cz., bo nie masz wzmacniacza w.cz. :) Regulację siły głosu
    > dokonuwało się pokr?łem reakcji i sprzęzenia obwodów wejściowych z
    > anteną.

    A regulacja reakcji nie przekłada się przypadkiem na wzmocnienie w.cz.
    na tej lampie? ;)
    Może źle się wyraziłem. W każdym razie tak to było rozwiązane w owych
    odbiornikach - osobnego pokrętła dla regulacji głośności nie było.
    Chciało się żeby radio grało ciszej? Przykręcało się kondensator reakcji
    albo oddalało cewkę reakcyjną od zespołu cewek obwodu rezonansowego.