    From: Tomasz Szczesniak <t...@p...com.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: prosty odbiornik lampowy (reakcyjny?)
    Date: Sat, 21 Nov 2009 21:21:45 +0000 (UTC)

    Dnia Sat, 21 Nov 2009 20:10:08 +0100 na fali pl.misc.elektronika
    stacja Atlantis <m...@w...pl> nadala:

    > Wydaje mi się, że coś wyglądającego na lampową diodę prostowniczą też
    > gdzieś w szafie leżało. Jeśli nie to zawsze pozostaje Allegro lub giełda.
    > Hmm... A jest szansa na to, aby przy posiadanych lampach zorganizować
    > jakieś zasilanie bateryjne? Przynajmniej tymczasowo, potem można by
    > dorobić moduł do zasilania z sieci. Ile bateryjek 9V musiałbym połączyć
    > szeregowo, aby uzyskać minimalne wymagane napięcie anodowe do tego typu
    > zastosowań?

    Stopnie reakcyjne pracują i przy małych napięciach. Ale jak chcesz
    uzyskać sensowną moc na głosnik to bez +200V nie podchodź. No i prąd
    rzędu 30mA rozładuje ci te baterie w trymiga. Lampowe radia bateryjne
    robiło się na specjalnych lampach (zabytkowe - seria K, późniejsze
    - seria D).

    > Hmm... Może to zabrzmi głupio, ale czy zastosowanie Pentod ma tutaj
    > kluczowe znaczenie? Co by było, gdyby owe dwa stopnie zrealizować np. na
    > duotriodzie ECC88?

    Można, ale pentoda da ci większe wzmocnienie stopnia reakcyjnego, w
    dwulampowym odbiorniku to dość istotne.

    > No tak, ale sygnał m.cz. po detekcji i tak będzie za słaby do
    > wysterowania głośnika jak przypuszczam. Co prawda tuż obok lamp leżą
    > odpowiednie słuchawki (2x250 omów oraz 2x1600 omów) ale odbiór na
    > głośnik daje lepszy efekt. :)

    Układ pentoda + pentoda głosnikowa był typowy w jednoobwodówkach,
    dawał dobre efekty. Zajrzyj do schematów na mojej stronie, to się
    przekonasz.

    > Hmm... Czyli jeśli dobrze rozumiem daję normalną cewkę z dwoma
    > uzwojeniami przed siatką pierwszej lampy (obwód rezonansowy) i drugą
    > między anodą pierwszej a siatką drugiej, przy czym uzwojenie łączę z
    > siatką przez kondensator zmienny; to tutaj realizowana jest reakcja.
    > Dobrze to zrozumiałem?

    Nie (chyba). Masz dwie takie same cewki i dwie sekcje kondensatora
    zmiennego w postaci dwóch obwdów rezonansowych. Pierwszą cewkę
    sprzęgasz z anteną (polecam sprzęgnięcie indukcyjne, pojemnościowe
    jest prostsze, ale więcej śmieci zbiera), obwód rezonansowy łączysz
    do siatki lamp (w stopniu reakcyjnym przez mostek detekcyjny).
    Sprzężenie wzmacniacza w.cz. ze stopniem reakcyjnym uskuteczniasz
    kondensatorem kilkaset pF lub cewką sprzęgającą. Obejrzyj sobie
    np. schemat Elektrita Kordiala lub Kosmosa K83 (tam na wejściu
    masz filtr pasmowy, ale zasada jest ta sama).

    --
    Tomasz Szczesniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator